Voi hyvin

Viilennä kehoasi


Kuuma kesä saa tulielementin vahvistumaan ihmisen kehossa. Ayurveda opettaa, että tomaattikeitto ja punainen liha kannattaa jättää väliin. Kun syöt viilentäviä ruokia, aineenvaihdunta pysyy tasapainossa ja voit paremmin.
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

Kun kesä kuumentaa, pelkkä vesi ei riitä jäähdyttämään kehoa. Ayurvedan oppien mukaan keho viilenee, kun täyttää lautasensa oikein.

Ayurveda on tuhansia vuosia vanha, joogafilosofiasta ammentava oppi.

– Se on ihmiskunnan ensimmäinen lääketieteellinen järjestelmä, joka perustuu filosofiaan sekä luonnon ja ihmiskehon hyvin tarkkaan havainnointiin. Tärkeää on, että ruoansulatus ja aineenvaihdunta toimivat, kertoo ayurvedisen lääketieteen harjoittaja Ossi Viljakainen Helsingin ayurvedaklinikalta.

Ayurvedassa ajatellaan, että jokaisella ihmisellä on hallitseva kehotyyppi, joka vaikuttaa siihen, miten kannattaa syödä. Kehotyyppejä ovat vata, pitta ja kapha. Lisäksi eri vuodenaikoina on hyvä syödä eri tavalla.

Tulielementti vahvistuu

Kesä on kuumin vuodenaika eli pittavuodenaika. Auringon valo ja lämpö lisäävät tulielementtiä ympäristössä. Se saa tulielementin vahvistumaan myös ihmisen kehossa.

– Mätäkuussa heinä-elokuussa koko alkukesän kerääntynyt pitta alkaa purkaantua. Silloin pittasairaudet ryöpsähtävät. Haavat tulehtuvat, ihottumat märkivät ja ihmiset saattavat olla ärtyisiä, Viljakainen kertoo.

Kesällä pitää huolehtia kehon viilentämisestä. Pienempi määrä ruokaa riittää. Keho pystyy sulattamaan paremmin raakaruokaa. Sitä saa syödä enemmän. Mitkä sitten ovat hyviä kesäruokia?

– Kaikki vihreä viilentää, samoin maito, banaani ja vesimeloni. Paljon hikoilevan ja kuuman ihmisen on hyvä juoda kookosvettä, Viljakainen neuvoo.

Kesällä ei kannata syödä kuumentavia ruokia, kuten tomaattikeittoja, muita tomaattipohjaisia ruokia, punaista lihaa, runsaasti pähkinöitä ja siemeniä, ruista tai uppopaistettuja ruokia.

– Kun uppopaistetaan, muodostuu akryyliamidia, joka on syöpää aiheuttava aine, Viljakainen sanoo.

Helpota hehkua

Vähennä lämmittävien mausteiden käyttöä. Ne voivat kuumentaa, kuivattaa ja pistää kehon sekaisin. Niitä ovat esimerkiksi neilikka, seesami, kaneli, inkivääri ja chili.

Suosi viilentäviä mausteita, kuten kamomillaa, laventelia, korianteria, basilikaa, meiramia, tilliä ja fenkolia.

Käytä rasvana gheetä eli kirkastettua voita. Se hillitsee pittaa ja tulehdusta, edistää immuniteettiä, on hyväksi silmille, aivoille ja ruoansulatukselle, parantaa suolen toimintaa ja voitelee kehon kudokset. Älä silti käytä sitä liikaa. Yhdestä teelusikallisesta kahteen ruokalusikalliseen aterialla riittää.

Nauti marjoja ja hedelmiä kehotyyppisi mukaisesti. Pittan kannattaa syödä marjoja vain kohtuullisesti, jälkiruokakulhollisen verran. Parhaiten sopii mustikka. Tuokkosellinen mansikoita on pittalle usein liikaa. Vatalle kaikki marjat käyvät todella hyvin. Kaphalle sopivat karpalo, omena, vadelma, aronia ja puolukka, mutta ylikypsiä banaaneja, päärynöitä ja mangoa on hyvä välttää.

Suosi vaaleaa lihaa: kanaa, kalkkunaa tai kalaa. Vältä kuumentavaa punaista lihaa ja tomaattipohjaisia ruokia.

Älä juo jääkylmää vettä aterioilla. Se pysäyttää ruoansulatuksen. Nauti aterioilla lämmintä vettä ja niiden välissä huoneenlämpöistä tai viileää vettä. Helteellä myös kylmä vesi on sopiva valinta.

Käytä viilentäviä yrttejä. Neem on trooppinen puu, joka voi auttaa iho-ongelmiin kapselina tai jauheena. Se sopii myös aurinkoihottuman hoitoon. Kotimaisia vaihtoehtoja ovat voikukka, siankärsämö, takiaisenjuuri ja vuohenputki. Myös lakritsijuuri viilentää. Lakritsitee ja lakupalat sopivat kesään.

Käytä fenkolia tuoreena salaattiin tai pureskele fenkolinsiemeniä raskaan aterian jälkeen. Siemenet parantavat ruoansulatusta, vähentävät närästystä ja lievittävät ilmavaivoja.

Hoida ihoa kookosöljyllä, joka on energialtaan viilentävää. Se sopii myös ihottumien hoitoon. Jos se ärsyttää ihoasi, kokeile arganöljyä. Kookosöljy on ayurvedan mukaan varsin hyvä ruoanvalmistusöljy, mutta sitä ei pidä käyttää ylen määrin.

Oleskele kesällä metsissä, puistoissa ja vesistöjen äärellä. Ne hohkaavat viileyttä. Veden sinertävä ja puiden vihertävä sävy viilentävät. Väreillä on myös psykologisesti rauhoittava vaikutus. Helpota hehkua Ranskanperunoiden ja perunalastujen lisäksi uppopaistettuja ovat nugetit, falafelit ja banaani- ja maissilastut. Suomen kesä voi olla kylmä ja sateinen. Silloin ei tarvitse syödä paljon viilentävää ruokaa. Se voi ayurvedan mukaan edistää kesäflunssan saamista.

– Kannattaa pitää järki mukana valinnoissa. Kylmällä kesäsäällä lämmittävä ruoka ei ole pannassa. Silloin voi syödä ruisleipää, suosia juureksia ja laittaa ruokiin tomaattiakin, Viljakainen sanoo.

Ei omenaa salaattiin

Kaikki ruoka-aineet eivät ayurvedan mukaan sovi samalle lautaselle. Esimerkiksi maitoa ei pidä juoda ruoan kanssa. Paras ruokajuoma on vesi.

Aterialle sopivat kuitenkin hapanmaitotuotteet, kuten piimä, jogurttipohjainen salaatinkastike, tuorejuusto, raejuusto ja muut kypsytetyt juustot.

Hedelmät tulisi nauttia erikseen.

– Pitkään on ollut muotia laittaa melonia salaattiin ja syödä se ruoan kanssa.

Tämä on täysin järjetöntä, koska silloin muut ruoat sulavat huonosti. Omena salaatissa on ihan yhtä huono juttu. Toisille omena aiheuttaa massiivisen vatsan turvotuksen, Viljakainen sanoo.

– Ayurvedan mukaan kala ja maito yhdessä altistavat astmalle. Maitopohjainen kalakeitto tai kalahampurilainen ja vaniljapirtelö ovat huonoja yhdistelmiä.

Epätasapaino tuntuu

Ayurvedan mukaan suurin osa sairauksista saa alkunsa siitä, että ruoansulatus on epätasapainossa.

Se tuntuu vatsan turvotuksena, ilmavaivoina, närästyksenä tai niin unisena olona aterian jälkeen, ettei jaksa liikkua. Hälytysmerkkejä ovat myös raskas, masentunut, surullinen, ahdistunut, pelokas tai epävarma mieli. Ihokin voi oireilla.

– Jos iho on kuiva ja karhea, vata on lisääntynyt. Jos iho on punainen ja siinä on näppyjä tai ihottumaa, pitta on lisääntynyt. Jos iho on kylmä ja valkoinen sekä kosteannihkeä, kapha on lisääntynyt, Viljakainen kertoo.

Kun keho on tasapainossa, mieli on virkeä ja myönteinen ja olo kevyt. Uni tulee luonnolliseen aikaan varhain illalla eikä aamulla väsytä.

Julkaistu: 26.6.2019