Voi hyvin

Väsyttääkö? Näin saat lisää virtaa kevääseen

Jos voimat ovat vähissä talven jälkeen, tankaa lisää energiaa näillä neuvoilla.
Kuvat Fotolia

1. Kosketus saa mielihyvähormoni oksitosiinin liikkeelle. Halaa rakastasi, lapsia ja vanhuksia. Kaappaa kaveri tai koira kainaloon. Voit ottaa oppaaksi Maaretta Tukiaisen Hyvän mielen kortit.

2. Keskity aamuun­. Aamuisin kehon kortisoli­tasot ovat korkealla, ­samoin tahdon­voima. ­Silloin on hyvä ­hetki luoda terveellisiä ­rutiineja ja ­kehittää itseään. Kokoa ­ajatukset ­tulevaan päivään. Sulje silmät ja hengittele pari minuuttia. Vaihda paahtoleipä puuroon ja sokerimehu smoothieen. ­Kuuntele työmatkalla äänikirjaa. Tai tilaa viikon ilmainen aamuvalmennus: saat joka aamu uuden harjoitteen sähköpostiisi.

lifted.fi/taydellinenaamu

3.Tee mielen detox. Tuuleta itseäsi sekä henki­sesti että ­fyysisesti. Päästä irti ­tunkkaisista­ ­ajatuksista. Piirrä unelma­kartta tai ­laadi uusi arjen käsikirja. ­Mistä asioista tai ihmisistä olet valmis luopumaan ja ­mitä toivot ­lisää? Laadi tulevaisuudensuunnitelmia. Haaveile ja uneksi. Tee mielen detox. Putsaa kehoa viherjauheilla ja kaikella vihreällä. Hanki kotiin uusia viherkasveja. Vaihda mullat kukkiin.

4. Ui ja pumppaa. Crossxswim-­tunnilla ­uidaan vastusten kera, jumpataan vedessä ja treenataan lihaksia altaan reunalla. Huh! Rankkaa ja tehokasta. Tee ­uimahallissa halvempi versio: pumppaa salilla 20 ­minuuttia ja ui päälle 500 metriä.

crossxswim.fi.

5. Painottele kotona. Kokeile trendikästä kehonpainotreeniä kotona. Asetu konttausasentoon. Nosta polvia kaksi senttiä lattiasta. Nosta ­vasenta kättä ja vie samalla oikea ­jalka suorana vasemmalle. Rinta kääntyy ­samaan suuntaan. Koukista ­vasenta jalkaa. Palaa alkuasentoon. Toista sitten toiselle puolelle. Jatka 1–3 ­minuuttia.

6. Syö puuroa. Proteiinipitoiset välipalat antavat virtaa. Sekoita kypsyvän puuron joukkoon vatkattu kananmuna. Ripota lopuksi päälle muutama saksanpähkinä. Nekin sisältävät proteiinia.

7. Puraise punaista. Granaattiomena sisältää ­runsaasti vitamiineja, tekee hyvää verisuonille, parantaa vastustuskykyä, suojaa maksaa ja voi jopa ehkäistä ryppyjä.

8. Herkuttele.Tuleeko raaka­suklaa jo ­korvista?­ Kuuntele vielä hetki. Se piristää ja nostaa mieli­alaa tehokkaasti. Pari ­palaa päivässä riittää.

9. Kokeile rosenia. Vanha tuttu Rosen-metodi on noussut taas hyvinvointitrendien kärkeen. ­Kokeile Rosen-hoitoa tai -liikuntaa. Rosen laukaisee talven aikana kehoon kertyneitä jännityksiä. ­Menetelmän äiti Marion Rosen sanoi: ”Tässä ­metodissa on kysymys muuttumisesta – ihmisestä, joka kuvittelemme olevamme – ihmiseksi, joka todella olemme.” Jos haet pitkäkestoista muutosta, sitoudu harjoituksiin.

rosenmetodi.fi.

10. Nauti joogasta. Hot- eli bikram-joogaa tehdään 40-asteisessa salissa. Se rentouttaa, virkistää ja avaa lihasjäykkyyksiä.

Koko juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 2/2016

Julkaistu: 26.4.2016
Kommentoi »