Kauneus ja Terveys

Voiko välipalan syöminen laihduttaa?

Voiko välipalan syöminen laihduttaa?
Välipala auttaa tasapainottamaan verensokeria ja sitä pidetään hyvänä apuna painonhallinnassa.
Julkaistu: 5.10.2017

Välipalat auttavat pitämään muiden aterioiden annoskoot pienempinä, mutta kaloripitoiset välipalat saattavat lisätä päivittäistä energiansaantia.Esimerkiksi sairaaloissa käytössä olevien suositusten mukaan välipalan osuus on 10–15 prosenttia kokonaisenergiansaannista.

– Se tarkoittaa 200–300 kaloria, jos päivän energiankulutus on 2000 kaloria, laskee laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen.

Välipalan kalorimäärää ei tarvitse jatkuvasti ynnäillä, mutta voi olla hyvä tsekata, ettei syö huomaamattaan piilokaloreita. Energiapatukka saattaa sisältää jopa 400 kaloria! Se on saman verran kuin isossa annoksessa lohikeittoa.

Milloin välipala kannattaa syödä?

Syö välipala 2–2,5 tuntia sen jälkeen, kun olet lopettanut lounaan. Jos siis käyt lounaalla kello 11–11.30, nauti välipala kello 13.30 tai 14. Saatat tarvita välipalan myös aamupäivällä, jos ruokailujen väliin jää yli kolme tuntia.

Kaikkien ei ole pakko syödä välipalaa, sillä terveen ihmisen ei tarvitse ”pitää” verensokeriaan tasaisena. Elimistö huolehtii siitä itse. 

– Mutta kun verensokeri laskee lähelle paastoarvoa, keho alkaa viestittää, että on nälkä. Silloin tulee helposti syötyä liikaa. Siksi välipalasta on hyötyä, ravitsemusterapeutti Marika Venäläinen sanoo.

Välipala on yksi päivän viidestä tai kuudesta ruokailuhetkestä. Napostelu on syömistä näiden lisäksi. 

Jatkuva syöpöttely ei ole tarpeen. Napostelu ylläpitää tapaa syödä silloin, kun on tylsää. Jos suussa on jatkuvasti jotain, voi olla, ettei koskaan tunne nälkää. Samalla saattaa huomaamatta kertyä paljon kaloreita.

Säännöllinen ateriarytmi estää nälän kasvamisen suureksi ja auttaa syömään kohtuullisesti, mikä tukee painonhallintaa. Se myös suojaa hampaita jatkuvilta happohyökkäyksiltä. Venäläinen neuvoo istumaan ruokapöytään ja keskittymään syömiseen myös välipalalla. Pidä sen jälkeen selkeä tauko, jolloin ruoansulatuselimistö saa palautua. Älä syö silloin edes hedelmiä tai porkkanatikkuja.

Voiko välipalan syöminen laihduttaa?

Jos haluat pudottaa painoa, huolehdi, ettei nälän tunne koskaan kasva valtavaksi. Se voi laukaista tarpeen syödä myöhemmin todella paljon tai mielitekojen mukaan. Kylläisenä pystyt järkevästi miettimään, mitä syöt seuraavalla aterialla.

– Säännöllinen ateriarytmi saattaa myös vaikuttaa aterian jälkeiseen lämmöntuottoon ja auttaa ylläpitämään aineenvaihdunnan vauhdissa, Eija Orreveteläinen sanoo.

Ihmisillä on tapana syödä aina yhtä paljon. Kasvikset auttavat hallitsemaan painoa, koska ne täyttävät vatsan, mutta niistä saa vähemmän kaloreita kuin muista ruoista.

Kommentoi »