Voi Hyvin

Vaihdevuosiin voi vaikuttaa

Vaihdevuosiin voi vaikuttaa

Gynekologi Maija Kajanin mukaan vaihdevuosi-ikäisiä naisia hoidetaan Suomessa huonosti. Oireita voidaan helpottaa monin tavoin.
Teksti Sanna Suokko-Kivistö
Kuvat Johanna Myllymäki
Mainos

Hyvä hormonitasapaino on yhteydessä liutaan kipuja ja oireita, joita emme normaalisti liitä hormonien vähenemiseen. On selkäkipua, lonkkakipua, polvikipua ja kulumaa. Sydän muljahtelee, päätä särkee, ummetus vaivaa, eikä seksikään maistu.

Gynekologi Maija Kajanin mukaan ymmärrämme hormonien vähenemisen vaikutuksia vasta vähän.

– Kun vastaanotolleni tulee 45–55-­vuotias nainen, joka on ollut kuukausia sairaus­lomalla tai hakee ennenaikaiselle eläkkeelle työuupumuksen, masennuksen tai nivelvaivojen takia, tulen surulliseksi ja vihaiseksikin. Me hoidamme naisia huonosti! Miehiä hoidamme ilmeisesti vielä surkeammin, Kajan sanoo.

Tosiasia on, että ”elämä on kuolemista”, kuten Juice lauloi. Nämä Juicen sanat olivat myös Maija Kajanin ajatuksissa, kun hän kirjoitti vaihdevuosioireita käsittelevää kirjaansa Sukellus kuumaan aaltoon (Minerva 2010). Kajanin mukaan elimistömme muuttuu vuosien saatossa ja hormoneilla on tässä muutoksessa tärkeä merkitys.

Muutakin kuin kuumia aaltoja

Vaihdevuosioireiden kirjo ja hankaluus vaihtelevat paljon naisesta toiseen. Suuri osa vaihdevuosioireista on sellaisia, ettei naisella ole mitään mahdollisuuksia tietää, että ne voivat johtua estrogeenin vähyydestä.

– Vaihdevuosioireet ovat paljon muutakin kuin kuumia aaltoja. Tänäänkin tuhannet vaihdevuosi-ikäiset naiset nousivat sängystä huonosti nukutun yön jälkeen väsyneinä, ärtyisinä, uupuneina, itkuherkkinä, masentuneina ja itsetunto nollassa, Maija Kajan sanoo.

Kunnollisella, yksilöllisesti räätälöidyllä hormonikorvaushoidolla vaihdevuosi­oireista kärsivän naisen toivottomuus, ilottomuus ja näköalattomuutta aiheuttaneet kivut ja vaivat voidaan saada häviämään, mutta moni suhtautuu hoitoihin kielteisesti.

– Naiset sanovat usein haluavansa vanheta luonnollisesti ja käyttävänsä vaihdevuosioireisiin mieluummin luonnontuotteita kuin hormonihoitoa, Kajan tietää.

Hän huomauttaa, että Suomessa hormonikorvaushoidon estrogeenina käytetään samaa estrogeenia, jota naisen munasarjat ovat muutenkin tuottaneet vuosikymmeniä.

– On oikeastaan käsittämätöntä, miksi naisen luonnollinen, terveyttä ylläpitävä hormoni on viime vuosikymmenen aikana muuttunut niin monen naisen ajatuksissa vaaralliseksi, hän miettii.

Helpotusta oireisiin musiikista

Hormonikorvaushoidon ohella Maija Kajan yllyttää naisia pitämään huolta itsestään: lopettamaan tupakanpolton, etsimään itselleen mieluisan liikuntalajin, pitämään alkoholinkäytön vähäisenä, syömään paljon kokojyväruisleipää ja marjoja sekä antautumaan – musiikille!

– Itselle mieluisan musiikin kuuntelu vaikuttaa hormonitasoihin. Kaikenikäisten ihmisten olisi hyvä ottaa tuikun sijasta laulu niin iloon kuin murheeseen, Kajan kannustaa.

Jotkut voivat selvitä myös näillä eväin – kaikki eivät hormonikorvaushoitoa välttämättä tarvitse.

– Nainen tarvitsee hoitoa, mikäli oireet haittaavat elämää selvästi. Monet oireilevat naiset kuitenkin ajattelevat, että ’kyllä ne vaihdevuosioireet vain täytyy kestää’. Näin ei ole. Elämä on tänä päivänä monin tavoin vaativaa, ja on oikein pitää huolta jaksamisestaan.

Joillekin naisille muutaman vuoden hormonikorvaushoito riittää eikä oireita enää tule, mutta joillakuilla oireet voivat jatkua vuosikausia. Tärkeintä on rakentaa naiselle­ paras hoito yksilöllisesti.

– Hoito tulee räätälöidä sellaiseksi, että siihen liittyy mahdollisimman paljon terveyshyötyjä ja vähän riskejä. Annoskokojen on kuitenkin oltava riittäviä, jotta hoidon hyödyt tulevat esille. Suosittelen myös ihon kautta tai suoraan kohtuun annosteltavia hormoneja, koska esimerkiksi aivo­verenkierron häiriöiden riski on silloin erittäin pieni tai jopa olematon.

Naisen lisääntymisen biologiassa kiehtovaa on sen monivaiheisuus. Siksi fyysisen ja biologisen olemuksensa muuttumista on turha harmitella. Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, mikä on oikeasti kaunista ja haluttavaa.

Maija Kajan on tamperelainen lääketieteen lisensiaatti ja naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri.

Ravinnon kasviestrogeenit saattavat helpottaa vaihdevuosioireita

1. Suosi vihanneksia, kasviksia, salaatteja, kokojyväruista ja marjoja.

2. Käytä öljyjä monipuolisesti: oliivi,  avokado, pellavasiemen, rypsi.

3. Nauti omega-3-rasvahappoja, joita saat esimerkiksi kalaöljykapseleista.

4. Pähkinät, soija, tofu ja kuorineen syötävät siemenet ovat hyväksi.

5. Pidä alkoholin käyttö vähäisenä.

6. Toisilla kahvinjuonnin lopettaminen helpottaa oireita.

7. Jätä ”tyhjät” hiilihydraatit: sokeri, puhdistetut viljat, pasta, valkoinen riisi ja ehkä perunakin.

8. Muista D-vitamiinilisä ympäri vuoden. Sen antamat suojavaikutukset ovat pitkälti samoja, joita saadaan myös estrogeenista.

9. Huolehdi riittävästä kivennäis­aineiden saannista, erityisesti magnesium, sinkki, kalsium, kromi.

10. Lisää vastustuskykyä maitohappobakteereilla. Limakalvoilla olevien hyvien maitohappobakteerien määrä vähenee vaihdevuosina. Limakalvon ohentuminen altistaa emättimen tulehduksille.

11. Juo riittävästi vettä. Älä rajoita veden juontiasi pissan karkailun pelossa, vaan hae apua ongelmaan.

Voit kokeilla myös luontais­tuotteita. Noudata annostelu­ohjeita.

- tyrnimarjaa, puna-apilaa, tähkäkimikkiä, mäkikuismaa, salviaa, rohtovirmajuurta, vadelmanlehtiä, kauranversouutetta, kärsimyskukkaa, sitruunamelissaa, orapihlajaa, maca-juurta, arginiinia, vihersimpukkaa, inkivääriä, siitepölyä ja kuninkaallista hyytelöä.

Kokeile rentoutusterapioita, hierontaa, joogaa, akupunktiota.

Lähde: Stewart, Maryon: Luonnollinen menopaussi - Elä ilman oireita ja herkuttele hyvällä ruoalla. Schildts 2012.

Lue koko juttu Voi hyvin -lehdestä 4/2012

Julkaistu: 23.5.2012