Kauneus & Terveys

Tunnista syömishäiriön hälytysmerkit


Syömishäiriö voi puhjeta niin terveysinnostuksen kuin eron vuoksi. Tunnista syömishäiriön hälytysmerkit ja hae apua.
Kuvat Fotolia

Syömishäiriön hälytysmerkit 

  • Pakonomainen terveysajattelu.
  • Muutos ruokavaliossa tai joidenkin ruokien tai ravinto­aineiden karsiminen lautaselta.
  • Syömiseen liittyvät jyrkät säännöt ja niistä poikkeamisesta seuraava kurinpalautus.
  • Yhteisten aterioiden välttäminen.
  • Jatkuva ruoan ja syömisen ajattelu.
  • Häpeän tai syyllisyyden tunteminen syömisestä.
  • Ahdistus, masentuneisuus tai eristäytyminen.

Toimi näin, jos huomaat itsessäsi syömishäiriön merkkejä 

  • Lopeta laihdutuskuurit ja dieetit. Toistuva kuurilla oleminen sekoittaa elimistön eikä terve painonhallinta enää onnistu.
  • Vältä tiukkaa ruokavaliota. Opettele olemaan salliva itsellesi.
  • Etsi päiviisi muuta täytettä kuin syöminen: hyviä ihmissuhteita, kivaa tekemistä vapaa-ajalle ja innostava työ.
  • Opettele syömään säännöllisesti ja riittävästi. Monelle sopii syöminen 3–4 tunnin välein.
  • Älä määrittele itseäsi tai tavoittele onnea painon kautta.

Husin mielenterveystalo.fi-sivusto antaa ilmaiseksi itsehoitoneuvoja ahmintaan.

Syömishäiriöliiton neuvontapuhelin vastaa maanantaisin kello 9–15 numerossa 02 251 9207.

Toimi näin, jos huomaat läheisessäsi ­syömishäiriön merkkejä 

  • Ota asia puheeksi. Hyvä tapa on antaa samalla tietoa asiasta. Esimerkiksi syomishairioliitto.fi-sivulla on oppaita.
  • Varaudu torjuntaan. Usein sairastunut kieltää aluksi asian. Kysymys voi kuitenkin jäädä hautumaan mieleen ja toipuminen voi myöhemmin olla nopeampaa.
  • Jos epäilet toisen ahmivan, älä aloita keskustelua sanomalla: ”Oletpas lihonut.” Kysy mieluummin, kuinka voit, syötkö säännöllisesti ja menetätkö joskus syömisen hallinnan.
Julkaistu: 27.5.2015