Tiesitkö, että vatsan toiminta vaikuttaa mielialaan ja aivotoimintaan? Opettele rutiinit, joiden avulla voit hyvin

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: LaxoPlant
Tiesitkö, että vatsan toiminta vaikuttaa mielialaan ja aivotoimintaan? Opettele rutiinit, joiden avulla voit hyvin
Oletko huomannut kärsiväsi yllättävistä vatsavaivoista? Syy voi olla muuttuneissa rutiineissa. Kotona työskennellessäkin kannattaa pitää kiinni muun muassa säännöllisestä ateriarytmistä sekä riittävästi liikunnasta ja veden juomisesta.
Julkaistu: 11.12.2020

Suoliston toiminta vaikuttaa merkittävästi moneen asiaan elämässämme. Jos vatsa ei toimi kunnolla, heijastuu se olotilan ja mielialan lisäksi jopa aivotoimintaan.

Kun puhutaan vatsan hyvinvoinnista, ovat säännöllisyys ja rutiinit avainasemassa. Suolisto tarvitsee toimiakseen liikunnan lisäksi tasaisen ateriarytmin sekä riittävästi kuitua ja nestettä.

Koronan mullistama vuosi 2020 on tuonut muutoksia lähes jokaisen elämään. Terveystalon ravitsemusterapeutti Maare Kauppinen on työssään huomannut, että osalla elämä on jopa rauhoittunut etätyön myötä, kun ei tarvitse säntäillä paikasta ja kokouksesta toiseen.

− Toisaalta siirtymien puuttuminen lisää stressiä, sillä aivot eivät ehdi levätä virtuaalisten palaverien välillä. Etätyöskentelyn myötä myös liikkuminen on toisilla vähentynyt ja istuminen lisääntynyt, mikä on suolistonkin kannalta huono yhtälö.

Pidä ateriarytmi tasaisena ja muista tauot

Toisin kuin voisi kuvitella, monella jäävät tauot minimiin kotona työskenneltäessä ja säännöllinen syöminen pääaterioineen korvaantuu helposti napostelulla. Siinä missä aiemmin lounastauot kollegoiden kanssa kestivät puolesta tunnista 45 minuuttiin, lounas kotikeittiössä saatetaan nauttia usein jopa viidessä minuutissa.

− On hyvä muistaa, että jaksamisen ja suoliston hyvinvoinnin takia on tärkeää syödä kunnolla ja varata siihen aikaa. Jos asiaa ei merkkaa kalenteriin, huomaa nopeasti, että lounastauon tilalle on ilmestynyt palaveri.

Kotona työskennellessäkin on hyvä muistaa tauot. Varaa aikaa lounaalle ja pidä kävelypalavereja, jos mahdollista. Kokeile LaxoPlant-ravintolisää, jos tuntuu, että suolistosi kaipaa tukea. LaxoPlantin sisältämä malva ylläpitää suolen säännöllistä toimintaa.

Etätyössä päivästä puuttuvat usein myös päivää rytmittävät pienet lepohetket, kuten kuulumisten vaihtaminen kollegan kanssa kahvikupin ääressä. Kauppinen suositteleekin käymään kesken päivän lyhyellä kävelyllä, jos siihen on vain mahdollisuus.

− Aamullakin voi käydä vaikka hakemassa kaupasta kahvimaidon. Pienikin liikunta herättelee kehoa ja suolistoa. Huonoin vaihtoehto on siirtyä suoraan sängystä koneen ääreen.

Peppu ylös penkistä

Liiallinen istuminen on yksi suoliston ja muuhun hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Sen takia olisikin hyvä luoda uusia rutiineja, vaikkei se helppoa olisikaan.

− Nyt kun palaverit hoidetaan muutenkin etänä, on oiva mahdollisuus pitää kävelypalavereja etenkin silloin, kun asia on sellaista, ettei siitä tarvitse tehdä kattavia muistiinpanoja. Suosittelen myös tekemään töitä välillä seisten, jos omistaa sähköpöydän tai muun sopivalla tasolla olevan pöytätason.

Liikunnan merkitys hyvinvointiin on huomattu monissa yrityksissä ja työntekijöillä on lupa käydä ihan tavallisellakin lenkillä kesken päivän. Kauppinen kannustaa hyödyntämään mahdollisuutta, sillä liikuntahetken jälkeen ajatuskin rullaa taas paremmin.

Vatsan hyvinvointia tukevat rutiinit

  • Harrasta säännöllisesti liikuntaa, sillä se tukee suoliston hyvinvointia. Aloittamalla päiväsi liikunnalla, herättelet samalla kroppaa ja suolistoa. Tauota päivää käymällä kävelyllä tai vaihda perinteinen palaveri kävelyversioon.
  • Pidä ateriarytmi tasaisena ja syö säännöllisesti. 4–6 ateriaa päivässä on hyvä määrä.
  • Nauti päivän aikana riittävästi kuituja. Niitä saat muun muassa täysjyvätuotteista, marjoista ja kasviksista. Kannattaa vaihtaa esimerkiksi leipä ja puuro kuitupitoisempaan vaihtoehtoon.
  • Muista nesteytys. Juo 1,5–2 l nestettä päivässä.
  • Pyri siihen, että pääset vessaan aina kun on tarve. Pidättäminen voi nimittäin totuttaa suoliston laiskaksi.
  • Huolehdi riittävästä ja hyvälaatuisesta unesta.

LaxoPlant on ravintolisä. Suositeltava vuorokausiannos on 1 tabletti. Ilmoitettua suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää. Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota eikä terveitä elämäntapoja. Ei alle 12-vuotiaille lapsille, raskauden tai imetyksen aikana. Ei lasten ulottuville. Markkinoija Sanofi Oy.

MAT-FI-2000804-1.0 – 11-2020

Kommentoi »