
Suomen parhaat kampaajat 2018
Kuka leikkaa ja värjää hiukset parhaiten, kenen kädenjälkeen luotat?
Katso kyselymme tulokset ja lue vinkit onnistuneeseen kampaamokäyntiin.
Suomen parhaat kampaajat 2018 top 6
- Farida Moisio, Kauneusstoppi Vivan, Tampere
- Henry Harjusola, Degree Hair, Helsinki
- Minttu Kjelin, MyMou, Tuusula
- Jenni Nemlander, Salon Backstage, Lahti
- Leena Rämö, Studio 29, Vantaa
- Sini Huhta, Sinin Salonki, Seinäjoki
Lähde: K&T-lukijakysely terve.fi:ssä syyskuussa 2018, 1 166 vastaajaa
Toimituksen suosikit
- Kimmo Alarotu, Hair Garage, Tampere
- Annika Kokkonen, Stooli, Lahti
- Ulla-Riitta Koskinen, Prime Hair & Beauty Design, Tampere
- Hanne Kuusinen-Ruohomäki, Piece of Hair, Helsinki
- Joni Laulumaa, AKA Luova, Helsinki
- Meeri Mäntylä, FOLK Helsinki, Helsinki
- Sabrina Nacer-Bamlou, Olohuone, Helsinki
- Kaisu Pakola, Hiusmuotoilu Inochi, Helsinki
- Noora Siitari, City Hair, Helsinki
- Liisa Tulkki, Sydämen pohjasta, Helsinki
- Mikko Vainio, Loisto, Helsinki
- Mira Vitali, Ekokampaamo EkoHius, Helsinki
- Joni Willberg, Stage 11, Helsinki

Suorapuheinen luottoihminen
Valmistuin parturi-kampaajaksi 20 vuotta sitten. Tein välissä muita töitä, koska tuotteiden hajusteet aiheuttivat minulle vaikeita oireita. Osasyy saattoi tosin olla homekoti, jossa asuin nuorena vuokralla.
Nyt minulla on ollut oma liike 10 vuotta. Pystyin palaamaan kampaajaksi, koska tuotteet ovat kehittyneet paljon.
Vahvuuteni kampaajana on ehdottomasti muodonmuutosten teko. Rakastan sitä, että saan piristettyä ihmisiä ja näen ilon ja tyytyväisyyden heidän kasvoillaan.
Olen erikoistunut myös hiusten ja päänahan ongelmiin. Kouluttaudun jatkuvasti alan trendeihin.
Kerron asiakkaalle aina rehellisesti, mikä hänelle sopii ja mikä ei. Osittain puolalaisen kasvatukseni ansiosta sanon asiat suoraan. En mielistele ketään.
Kaikki eivät tykkää suorapuheisuudestani, mutta moni tulee silti uudestaan. Saatan sanoa esimerkiksi: Jos haluat korostaa kasvojesi pyöreyttä, niin leikataan vaan tämä malli!
Hyvä ja rento ilmapiiri on tärkeä minulle. Haluan, että kaikki viihtyvät kampaamossani. Kohtelen asiakkaita samanarvoisesti ja otan kaikki huomioon.
Vaikka työskentelen kauneusalalla, en koe painetta näyttää itse hyvältä. Olen töissä ilman meikkiä ja tukka poninhännällä.
Pisimmät asiakassuhteeni ovat kestäneet yli 10 vuotta. Osa tulee tuoliini satojen kilometrien päästä.
Parasta on, jos onnistun luomaan syvän luottamus suhteen ja saan ”vapaat kädet”. Olen tunneihminen, joten nauran ja itken asiakkaideni kanssa.
Kerran eräs vakavasti sairas asiakkaani tuli hyväs telemään minut vielä ennen kuolemaansa. Se kosketti. Muistan hänet ikuisesti.
Faridan vinkit asiakkaalle
- Kerro mielipiteesi – myös, jos et ole tyytyväinen lopputulokseen. Kampaaja ei loukkaannu vaan voi oppia uutta.
- Anna uudelle kampaajalle toinenkin mahdollisuus. Yhteinen sävel ei aina löydy ensimmäisellä käynnillä.
- Luota ammattitaitoon. Jos sijoitat väriin, on fiksua ostaa myös tuotteet, joita kampaaja suosittelee sen kotihoitoon.




Somekansan vaalennusguru
Kiinnostuin hiuksista varhain. Olen laittanut omia ja kavereideni hiuksia 15-vuotiaasta. Parturi-kampaajan työ ei silti ollut selkeä päämääräni.
Idea kypsyi seurakunnan kerhossa, jota pidin. Työparini opiskeli alaa, ja innostuin itsekin. Aloitin ammatissa nelisen vuotta sitten ja nyt olen vuokratuoliyrittäjä.
Vaaleat hiukset ja vaalennusprosessit ovat ehdoton vahvuuteni. Nautin niiden tekemisestä. Suurin osa asiakkaistani on blondeja ja tulee luokseni värin takia.
Maineeni hyvänä vaalentajana on levinnyt etenkin Instagramin kautta. Some on tuonut minulle paljon asiakkaita, ja olen kiitollinen siitä.
Some on myös vähän julma. Siksi pyrin tekemään työni mahdollisimman hyvin. Jos joku kirjoittaa työn jäljestäni ikävästi, tiedän, että olen tehnyt parhaani.
Kampaajan on tärkeä ymmärtää, että hiusala kehittyy jatkuvasti ja aina voi kehittää itseään. Käyn alan koulutuksissa säännöllisesti. Lisäksi katson YouTube-videoita uusista tekniikoista, joita sovellan työssäni. Tässä ammatissa ei voi olla ikinä täysin valmis.
Hyvä asiakaspalvelu on ensisijaisen tärkeää kampaajan työssä. Siihen kuuluu kyky ottaa vastaan kritiikkiä. Sanon asiakkaalle aina, että laita vaikka vielä myöhemminkin viesti, jos väri ei ole mieluinen. Sitten korjataan.
Me kampaajatkin olemme ihmisiä, emme taikureita. Kaikille voi sattua virheitä. Haluan, että asiakkaillani on rento fiilis ja asioista voidaan puhua rehellisesti. Tyytyväinen asiakas on työni paras palkinto.”
Henryn vinkit asiakkaalle
- Ole realistinen. Mustasta ei saa valkoista hetkessä. Kysy kampaajalta, mikä on mahdollista ja paljonko se maksaa.
- Luota kampaajaasi. Hän näkee, mikä sinulle sopii ja mikä ei. Kaikkia ei imartele esimerkiksi kylmän vaalea väri.
- Selaa Instagramissa tai Facebookissa kampaajien tilejä ja valitse suosikkisi. Jokaisella on oma kädenjälki ja tyyli.



Yllytyshullu muutoksentekijä
” Rakastin jo lapsena muodonmuutosohjelmia. Kampaajana olen todella rohkea toteuttamaan erilaisia värejä ja leikkauksia.
Vähän yllytyshullu. Tietysti katson tilanteen aina asiakkaan mukaan, ja hän tekee lopullisen päätöksen.
Suurin osa asiakkaista antaa minulle vapaat kädet, sillä he luottavat minuun. Luottamus syntyy ajan kanssa. Sitä vauhdittaa varmasti aito kiinnostukseni asiakkaiden elämään. Haluan oppia tuntemaan heidät.
Avasin oman liikkeen kaksi ja puoli vuotta sitten. Asiakkaat ovat siellä kuin kotonaan. He saattavat käydä itse keittämässä kahvia tai jopa alkaa siivota! Liikkeessäon myös hierontatuoli, koska haluan tuoda luksusta asiakkaideni arkeen. Heistä jokainen on minulle VIP, kuningas tai kuningatar.
Hiusten lisäksi teen meikkejä, micro blading- ja kestopigmentointikulmia sekä ripsienpidennyksiä.
Kampaaja on myös terapeutti, sanonta ei ole myytti.Se on ammattini parhaita puolia. En usko, että voisin tehdä tätä työtä, jos se olisi pelkkää hiusten laittamista.
Kampaajan ja asiakkaan välille voi syntyä ainutlaatuinen luottamus. Tunnen, että saan auttaa ihmisiä, kun he voivat avautua ajatuksistaan minulle. Asiakkaan yksityisyys on minulle todella tärkeää. Se, mitä tuolissa puhutaan, jää tuoliin.
Paras palaute on ollut se, kun asiakas itki onnesta nähtyään itsensä peilistä. Hienointa on pystyä vaikuttamaan ihmisten itseluottamukseen. Pienillä jutuilla voin saada aikaan ison muutoksen – sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Minulla on paljon ideoita asiakkaan seuraavaa käyntiä varten. Hyvän ihmistuntemukseni ansiosta osaan ehdottaa oikeita asioita. Se on hyvää asiakaspalvelua, tärkeintä kampaajan työssä.”
Mintun vinkit asiakkaalle
- Tuo mukanasi kuvia, joista kampaaja näkee, millaisesta tyylistä pidät. Näin hän saa selkeän käsityksen toiveistasi.
- Ole rehellinen. Jos et kerro kampaajalle, mitä käsittelyitä hiuksillesi on tehty aiemmin, niille voi käydä pahimmassa tapauksessa todella huonosti.
- Älä odota liikoja. Silloin lopputulos voi olla pettymys, vaikka kampaaja tekisi juuri niin kuin toivot.



Menikö tukka pilalle? Toimi näin!
Jos olet tyytymätön kampaajakäynnin tulokseen:
- Kerro asiasta kampaajalle heti. Jos kyse on virheestä, hän on velvollinen korjaamaan sen ilmaiseksi. Jos mokaa ei voi korjata, sinulla on oikeus alennukseen tai rahojen takaisin saamiseen.
- Jos et pääse yhteisymmärrykseen kampaajan kanssa, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan: kkv.fi/ kuluttajaneuvonta. Palvelusta saa neuvoja ja sovitteluapua maksutta.
- Voit viedä asian ilmaiseksi kuluttajariitalautakuntaan: kuluttajariita.fi, jos edelliset keinot eivät riitä. Muista, että virheen määrittely on usein hankalaa. Selväksi virheeksi lasketaan esimerkiksi se, ettei lopputulos ole sovitun kaltainen (täysin väärä väri) tai käsittely tehdään väärin (permanentti polttaa hiukset). Makuasiat ("tukasta ei tullut kiva") ovat vaikeampia.
Asiantuntija: lakimies Kristiina Vainio, Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kampaus vielä samana iltana?
Kun tarvitset kampaaja-aikaa vielä samana päivänä, ratkaisu voi olla timma.fi.
Verkkovarauspalvelusta voi hakea kampaajaa ajankohdan, sijainnin, hinnan ja muiden käyttäjien arvioiden perusteella. Käynnin voi maksaa etukäteen kortilla.