Apu Terveys

Viisi syytä, miksi tumman suklaan syöminen on terveysteko

Viisi syytä, miksi tumman suklaan syöminen on terveysteko
Tumma suklaa näyttäisi olevan hyväksi sekä sydämelle että aivoille. Lue, miksi sinunkin kannattaisi nauttia 1–2 palaa suklaata vaikka joka päivä!

1. Suklaa parantaa sydämen ja verisuonien terveyttä

Tumman suklaan syöminen näyttäisi olevan hyödyksi sydän- ja verisuoniterveydelle. Väestötutkimuksissa on havaittu, että runsaasti suklaata syövillä on yli kolmanneksen pienempi sydän- ja verisuonitautitapahtuman riski kuin suklaata välttelevillä.

2. Se voi pienentää aivoinfarktin riskiä

Runsas suklaan syöminen on yhdistetty myös 29 prosenttia pienempään aivoinfarktiriskiin. Yhdysvaltalais-tanskalaisessa tutkimuksessa tarkasteltiin suklaan yhteyttä eteisvärinään, joka on merkittävä aivoinfarktin riskitekijä. 30 gramman suklaa-annos 2–6 kertaa viikossa oli yhteydessä viidenneksen pienempään eteis­värinäriskiin verrattuna suklaan syömiseen korkeintaan kerran kuukaudessa. Tutkimuksessa ei eroteltu tumman suklaan ja maito­suklaan syömistä.

Tumma suklaa voi vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteen useilla mekanismeilla. Kokeellisissa tutkimuksissa tumma suklaa on parantanut veren rasva-arvoja ja verisuonten seinämien toimintaa sekä alentanut verenpainetta. Haitallinen LDL-kolesteroli on alentunut ja sen hapettuminen vähentynyt, mutta hyödyllinen HDL-kolesteroli noussut. Vaikutukset ovat kuitenkin olleet melko pieniä, eikä kaikissa tutkimuksissa ole saatu lainkaan näyttöä suklaan hyödyllisistä vaikutuksista verenpaineeseen ja rasva-arvoihin.

3. Suklaa voi olla hyväksi aivoille ja muistille

Kaakaopitoisten tuotteiden nauttiminen voi olla hyväksi myös aivojen terveydelle. Italialaistutkimuksessa lievistä muistihäiriöistä kärsivät potilaat pärjäsivät paremmin muun ­muassa puheen sujuvuustestissä, kun he olivat nauttineet kahdeksan viikon ajan runsaasti flavanoleja sisältävää juomaa. Terveillä aikuisilla jo kerta-annos kaakaon flavanoleja edisti tarkkaavaisuutta ja muistia. Tätä saattaa selittää se, ­että flavanolit parantavat aivojen verenkiertoa.

4. Suklaa saattaa helpottaa väsymysoireita

Tumman suklaan vaikutuksia on tutkittu myös väsymysoireyhtymästä kärsivillä. Potilaiden oireilu helpottui selvästi, kun he söivät kolmesti päivässä 15 grammaa vähintään 85 prosenttia kaakaota sisältävää suklaata kahdeksan viikon ajan.

5. Suklaa voi edistää sokeriaineenvaihduntaa

Suklaan on todettu edistävän insuliinin toimintaa, joten myös sokeriaineenvaihdunta voi hyötyä tumman suklaan syömisestä.

Kokeellisissa tutkimuksissa fyysinen suorituskyky on parantunut, stressitaso laskenut ja auringon aiheuttama ihon punoitus vähentynyt tumman suklaan ansiosta. Tutkimuksia kuitenkin tarvitaan vielä lisää.

Lähde: Pubmed.gov

Tiesitkö tämän suklaasta?

  • Kaakao sisältää monia terveysvaikutteisia yhdisteitä, kuten flavanoleja, katekiineja ja proantosyaaneja. Eniten niitä saa tummasta, sokeroimattomasta kaakaojauheesta ja raakasuklaasta.
  • Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n salliman terveysväittämän mukaan verisuonten joustavuus paranee, kun nauttii päivittäin 2,5 grammaa tummaa kaakaota tai 10 grammaa tummaa suklaata, joka sisältää vähintään 70 prosenttia kaakaota.
  • Polyfenoliyhdisteet parantavat verenkiertoa, estävät haitallisia hapetusreaktioita sekä lisäävät hyödyllisten laktobasillien ja bifidobakteerien määrää suolistossa.
  • Suklaa saattaa närästää, koska siinä on runsaasti rasvaa ja ruokatorven alasulkijan toimintaa heikentävää metyyliksantiinia. Närästyspotilas voi joutua rajoittamaan myös kaakaon käyttöä. Kaakaon sisältämä teobromiini on myrkyllistä koirille ja kissoille.

Kohtuus kunniaan

  1. Runsaasti sokeria ­sisältävän suklaan syöminen kannattaa pitää kohtuudessa. Terveyshyötyjä saa jo 1–2 palasta tummaa suklaata.
  2. Kokeile suklaan makupariksi marjoja, sitrushedelmiä ja chiliä. Näin terveysvaikutteisten yhdisteiden valikoima laajenee entisestään.
  3. Vältät turhat kalorit, kun valmistat juoman sokerittomasta kaakao­jauheesta. Voit halutessasi makeuttaa sen esimerkiksi ­stevialla.
  4. Kaakao sopii mieluummin aamu­juomaksi kuin illalla nautittavaksi, koska se sisältää piristäviä yhdisteitä, kofeiinia ja teobromiinia. Niiden vaikutus on kuitenkin yksilöllinen.

Asiantuntijana ravitsemustieteilijä, FT, tutkijatohtori Satu Jyväkorpi, Helsingin yliopistosta.

Juttu on julkaistu Apu Terveys-lehdessä 10/2019.

Julkaistu: 28.5.2020
Kommentoi »