Tutkimuksesta käy ilmi myös, että verkkokaupoissa ostoksia aiotaan tehdä reilun 50 euron edestä. Verkko-ostosten tekeminen onkin suositumpaa kuin koskaan, taantumasta huolimatta. Pelkästään tammi-kesäkuun välisenä aikana suomalaiset kuluttajat ostivat verkosta tuotteita ja palveluita lähes viidellä miljardilla eurolla, kertoo Suomen Yrittäjät.
Verkkokaupasta voi ostaa mihin kellonaikaan tahansa – nousematta sohvalta
Joulu on vain joidenkin viikkojen päässä ja joululahjojen ostelu on tällä hetkellä kuumimmillaan. Vaikka verkosta ostetaan enimmäkseen kulutus- ja viihde-elektroniikkaa, tietokoneohjelmia, vaatteita ja jalkineita, kirjoja sekä matkoja, saa verkosta nykyisin lähestulkoon mitä tahansa. Niinpä se sopii loistavasti myös esimerkiksi joululahjojen hankintaan. Ja mikä parasta, ostoksia voi tehdä kotona vaikkapa sohvalla maaten ilman, että täytyy juosta kaupasta toiseen jalat armoa kiljuen.
Verkkokauppahakukone Twengan tekemän tutkimuksen mukaan juuri helppous on verkkokauppojen valttikortti. Twenga tutki joulunajan ostokäyttäytymistä Euroopan alueella kuudessa maassa järjestetyn kyselyn avulla, ja kyselystä paljastui, että valtaosa (87 %) valitsee verkkokaupan sen takia, että sieltä voi tehdä ostoksia mihin kellonaikaan tahansa.
Seuraavaksi tärkeimpinä syinä verkko-ostelulle kyselyn mukaan pidetään sitä, että:
- lahjat toimitetaan kotiin- ostokset tulevat halvemmiksi- ostosten teko on vähemmän väsyttävää ja stressaavaa kuin varsinaisissa myymälöissä- on enemmän valinnanvaraa- se on nopeampaa.
Kyselyyn vastasi reilut 3000 ihmistä.
Joululahjojen hankintakriteereinä toiveet, laatu ja kotimaisuus
Verkkokaupasta ostaessakaan ei voi välttyä lahjojen miettimiseltä ja valinnalta.
Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan päällimmäisinä vaikutteina lahjahankinnoissa ovat lahjan sopivuus saajalle, lahjan tuottama ilo ja saajan toive. Naisille nämä hankintakriteerit merkitsivät enemmän kuin miehille.
Lisäksi laatua pidetään hintaa vahvempana perusteena lahjaostoksissa. Asuinpaikasta ja koulutuksesta riippumatta miehet ja naiset ovat yhtä mieltä, että joululahjahankinnassa laatu ratkaisee. Myös kotimaisuus on tärkeä valintaperuste. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisista kuluttajista kertoo, että kotimaisuus vaikuttaa ostopäätöksiin ainakin jossain määrin.
Lue lisää:
Näin vietät joulun sortumatta liikakulutukseenFirman pikkujoulut edessä? 8 vinkkiä flirttailuunJoulu ilman oireita – 11 vinkkiä allergiselleFacebook paljastaa: moni parisuhde katkeaa juuri ennen joulua