Voi hyvin

Sano vatsavaivoille hyvästi


Miten suolistosi voi? Emilia Vuorisalmi kertoo, millaisella ravinnolla hän hoitaa suolistoaan.
Kuvat Jouni Harala

Näillä konsteilla lääkäri Emilia Vuorisalmi sai oman bakteerikannan kuntoon:

  1. Syö runsaasti probiootteja sisältäviä ruokia eli kefiiriä ja hapanmaitotuotteita, kuten makeuttamatonta turkkilaista jogurttia, hapankaalia, hapankurkkuja, kombuchaa, kimchiä ja hapatettua kalaa, esimerkiksi hapansilakkaa.
  2. Vältä gluteenia ja sokeria, joista molemmat altistavat tulehdukselle ja vaikuttavasti negatiivisesti suolen bakteeritasapainoon.
  3. Suosi proteiinipitoista, mielellään ulkona vapaana kasvatettua lihaa, kanaa ja kalaa.
  4. Syö vähäsokerisia kasviksia, kuten avokadoa, sitruunaa, tomaattia, kurpitsaa, sipulia, bataattia ja perunaa.
  5. Kuluta runsaasti hyvälaatuisia rasvoja, kuten oliiviöljyä, seesamiöljyä, kookosöljyä, luomuvoita, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä.
  6. Nauti kohtuudella kahvista, teestä ja tummasta suklaasta, sillä niiden sisältämien polyphenolien on todettu kohtuudella käytettynä edistävän optimaalisen suolistotasapainon syntyä.
  7. Pidä huolta riittävästä liikunnasta ja unesta. Anna mielelle aikaa levätä.

Lue Emilia Vuorisalmen kolumni Mielenterveys alkaa suolesta Voi hyvin -lehdestä 5/2016.

Julkaistu: 14.6.2016