Terve.fi

Saatko riittävästi omega-3-rasvahappoja?

Saatko riittävästi omega-3-rasvahappoja?
Tiesitkö, että raskausaikana sekä imettäessä naisen omega-3-rasvahappojen tarve peräti kaksinkertaistuu? Riittävän omega-3-rasvahappojen saanti ei kuitenkaan ole helppoa edes ”normaalisti”, saati silloin, kun tarve on tuplaantunut.
Julkaistu: 24.3.2010
Omega-3-rasvahappojen määrän tulisi tavallisesti olla noin yksi prosentti päivän energiansaannista. Esimerkiksi tuore merilohi sisältää 100 grammaa kohti hieman alle 1000 milligrammaa omega-3-rasvahappoja. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisen tulisi syödä joka päivä vähintään 150-200 grammaa lohta tai muuta rasvaista kalaa saadakseen riittävästi rasvahappoja, mikäli ruokavalioon ei kuulu muita omega-3-rasvahappojen lähteitä.
Se ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista, minkä vuoksi kalaöljyvalmisteiden käyttöä suositellaan ruokavalion täydennykseksi, jos kalan syönti jää vähäiseksi.
Kalaöljyvalmisteita suositellaankin niin aikuisille kuin lapsille. Myös raskaana olevat naiset voivat syödä omega-3-kapseleita. Toisaalta kapselit sopivat usein sellaisillekin, joilla on kala-allergia, sillä kalaöljystä valmistetut omega-3-rasvahappokapselit sisältävät ainoastaan kalaöljyä, josta on poistettu kalaproteiini.

Omega-3-rasvahapoista hyötyvät kaikki

Omega-3-rasvahapoilla on monia tunnettuja terveysvaikutuksia. Ne muun muassa hidastavat ikääntymistä, tukevat nivelten hyvinvointia, ehkäisevät masennusta, pitävät näköaistin tarkkana ja terästävät muistia. Eniten kalaöljyvalmisteiden käytöstä monipuolisen ruokavalion lisänä hyötyvät sepelvaltimotautia sairastavat sekä henkilöt, joilla on sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Raskaana olevilla puolestaan omega-3-rasvahapot ovat hyväksi siitä syystä, että vähentävät lapsen allergioita ja auttavat muun muassa sikiön aivojen kehittymisessä. Lisäksi vastikään tehdyn brittitutkimuksen mukaan ne myös kohottavat masennusoireista kärsivien odottavien naisten mieltä.

Liian vähäinen saanti voi johtaa puutosoireisiin
Omega-3-rasvahappojen liian vähäinen saanti voi johtaa puutosoireisiin. Mikäli ihminen saa liian vähän omega-3-rasvahappoja, voi hänellä esiintyä esimerkiksi seuraavanlaisia oireita: • Iho-oireet (hilseilevä ihotulehdus) • Heikentynyt näön tarkkuus • Hermostolliset oireet (kävelyvaikeudet, raajojen tunnottomuus), ääreishermostosairaus. Lue lisää: Kalaruoat kohottavat alakuloisen odottajan mieltäNäitä ravinteita tarvitset raskaanaSuomalaisäitien ruokavaliossa suuria puutteita19 asiaa mitä pitää tehdä ennen raskauttaHaluatko fiksun lapsen? – Syö kalaa ja imetä pitkään Keskustele: Mitä vitamiineja tms. olisi hyvä syödä raskaana ollessa? ”Hei, omega 3 saannin sanotaan olevan tärkeätä raskauden aikana. Miten te muut olette turvanneet rasvahapot ja tuon omega 3 :sen?” - Hempukka-71 Miten sinä turvasit omega-3-rasvahappojen saannin raskausaikana? Kommentoi aihetta Helistimen keskustelufoorumilla.
2 kommenttia