Voi hyvin

Rentouttava kosketus

Rentouttava kosketus
Etsitkö helpotusta päänsärkyyn? Onko sinulla taipumusta stressiin? Hieronnat voivat olla avain näihin yleisiin vaivoihin.
Julkaistu 15.6.2010

Kiven lämpöä lihasjännityksiin  

Lihasjännitykset johtuvat erilaisista syistä. Monen tunnin istuminen tietokoneella tai liikunnan puute ovat niistä tavallisimpia.

– Kuumakivihieronta vähentää ja poistaa lihasjännityksiä. Kivien lämpö, aromaattiset öljyt ja rauhallinen hieronta helpottavat oloa ja poistavat erilaisia jännitystiloja, koulutettu hieroja Soile Savolainen kertoo.

Kuumakivihieronnassa miellyttävän tuntuiset kivet lämmittävät lihaksia jopa kolmen sentin syvyyteen. Kivet varaavat lämmön itseensä ja luovuttavat sitä tasaisesti hoidon aikana.

– Hieronta myös aktivoi aineenvaihduntaa ja verenkiertoa, mutta ennen kaikkea se syvärentouttaa ja antaa nautinnollisen hetken keholle ja mielelle, Soile Savolainen sanoo.

Kokeilijan kommentti:

– Kokemus kuumakivihieronnasta oli fantastinen! Miellyttäväntuntuisten kivien takia tuntui kuin hoidossa olisi käytetty useampaa kuin kahta kättä.

Intialainen hieronta helpottaa stressiä  

Välillä stressitaso saattaa nousta yli sietokyvyn. Intialaiset ovat kautta aikojen uskoneet, että hieronta on olennainen osa sairauksien ehkäisemisessä. Intialainen hieronta tuottaa mielihyvää ja saattaa jopa sisältää jonkin parantavan vaikutuksen, joka ”rokottaa” meitä sairauksia vastaan. Hieronnan aikana annamme itsellemme myös hetkeksi luvan rentoutua.

Intialainen hieronta perustuu kehon painantapisteiden käsittelyyn. Hierontatyyleihin kuuluu hellää taputtelua, vatkausta, hankausta ja pusertelua.

– Intialaisessa hieronnassa käytetään paljon öljyjä ja yrttejä, jotka valitaan asiakkaan kehon mukaan. Öljyt pehmentävät ihoa ja yrtit kuorivat. Hieronta auttaa ren-

toutumaan ja nukkumaan paremmin, lääkäri ja intialaisen hieronnan asiantuntija Pardaman Sharma kertoo.

Kokeilijan kommentti:

– Intialainen hieronta tuntui rentouttavalta ja pisti kuona-aineet liikkumaan. Huolet unohtuivat täysin, kun keskityin musiikkiin ja nautin öljyjen ja yrttien tuoksuista.

Shiatsusta apua päänsärkyyn  

Päänsärky alkaa juuri silloin kun sitä vähiten odottaa. Keskittyminen on hankalaa, ja kipu vaikuttaa koko kehon toimintaan. Noin 80 prosenttia suomalaisnaisista ja 65 prosenttia miehistä kärsii ajoittain päänsärystä.

Shiatsu perustuu itämaiseen periaatteeseen elämänvoiman virtauksista, jotka kulkevat kehon läpi meridiaaneja pitkin. Tavoitteena on käsitellä meridiaaneja siten, että virtaukset tasapainottuvat ja ihmisen terveys paranee.

lllinoisissa tehtiin kaksivuotinen tutkimus, johon osallistui 200 päänsärystä kärsivää potilasta. Heille opetettiin akupainelutekniikkaa, jossa he painoivat 15–30 sekunnin ajan kehon shiatsupisteitä. Selvisi, että shiatsulla voidaan parantaa pääkipu ja korvata särkylääkkeet.

– Shiatsu poistaa akuutit päänsäryt ja ennaltaehkäisee migreenikohtauksia. Hieronta sopii kaikille vauvasta vaariin, shiatsuterapeutti Helvi Karvonen kertoo.

Kokeilijan kommentti:

– Jo yhden shiatsuhoidon jälkeen oloni oli rentoutunut ja miellyttävä. Ongelmakohtien painaminen teki toisinaan kipeää, mutta hieronnan jälkeen tunsin parantavan vaikutuksen. Suosittelen shiatsua kaikille!

Näin hierot kotona

Selän sively

Pyydä toista makaamaan pehmeälle alustalle. Asetu viereen polvillesi ja aloita sively alaselästä ylöspäin. Selän yläosassa levitä sormet ja vie kädet viuhkamaisesti sivuille ja kevennä samalla painallusta. Sivelyn voi tehdä vuorokäsin, samaan aikaan, kämmenellä tai sormilla. Käytä sivelyyn hierontaöljyä, johon on lisätty aromaattisia aineita. Oliiviöljykin soveltuu mainiosti kotihierontaan.

Niska-hartian nyppiminen

Asetu toisen taakse niin, että hierottava istuu alemmalla tasolla. Lämmitä öljy ensin käsissäsi ja levitä hartiolle pitkin vedoin. Jatka, kunnes tunnet verenkierron vilkastuneen.

Lämmittelyn jälkeen pusertele ihoa vuorotellen peukaloilla ja sormenpäillä. Kohdista samalla paine lihaksia kohti. Käsittely stimuloi ihon hermopäätteitä ja voi olla samalla sekä virkistävää että rentouttavaa.

Kehon pusertelu

Selvitä kivun tai ongelman sijanti kysymällä ja kokeilemalla. Aseta kämmenet ihoa vasten niin, että sormenpääsi lähes koskettavat toisiaan. Paina lihaskudosta hellästi oikealla kämmenellä ja ota sormilla tukeva ote. Purista leveällä otteella niin, ettet nipistä ihoa. Hellitä otetta ja työnnä kudosta kohti vasenta kättä. Tartu samalla tavalla vasemmalla kädellä lihakseen ja purista. Toista useita kertoja työntäen kudosta puolelta toiselle. Nopea puristelutempo virkistää ja hidas rauhoittaa.

Koulutettu hieroja Joel Nissilä neuvoo, miten kotona kannattaa hieroa:

1. Miten paljon hieronnassa on kyse voiman käytöstä?

Rentouttavaa kotihierontaa tehdessä voimaa ei tarvitse käyttää. Hieronta ei saa sattua, ja yleensä hierottava jännittää vastaan, jos otteet ovat liian rajuja.

2. Miten hieronnan saa kohdistumaan oikeisiin kohtiin?

Luustolihaksisto koostuu monesta eri kerroksesta, ja niitä on vaikea nähdä kalvojen ja rasvakerroksien takia. Tärkeintä kuitenkin on, ettei hierota luiden päältä tai kaulan ja taipeiden alueelta. Erityisesti selkäranka on monilla arka kohta.

3. Mikä on kotihieronnassa tärkeintä?

Hiero rauhallisesti ja tunnustellen niin, että se rentouttaa. Kysy hierottavalta hänen tuntemuksiaan hieronnan aikana. Tee hierontaliikkeet verenkierron takia aina sydäntä kohti.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 4/2010.

Kommentoi »