Terve.fi

Pikaruokaakin voi syödä kevyesti - 7 vinkkiä

Pikaruokaakin voi syödä kevyesti - 7 vinkkiä
Pikaruoat ja ravintolassa syöminen tuovat helposti ylimääräisiä kaloreita ruokavalioomme. Maistuvathan ne kyllä, etenkin kiireisen työpäivän jälkeen, mutta kermassa ja voissa ei yleensä ole säästelty. Lue Everydayhealth.
Julkaistu: 9.11.2009

comin 7 fiksua valintaa, joita noudattamalla voit nauttia pikaruoasta keveimmillä kaloreilla!.

1. Tutustu ruokalistaan rauhassa!

Jos mahdollista, tutustu ravintolan ruokalistaan etukäteen. Näin sinulla on riittävästi aikaa tehdä terveellinen valinta. Useat pikaruokaketjut tarjoavat internetsivuillaan tietoa tietoa aterioidensa ravintosisällöstä kaloreineen.

2. Mitä pizzan päälle?

Pizza ei välttämättä ole huono valinta pikaruoaksi, kun valitset kevyimmän vaihtoehdon. Valitse ohut tai runsaskuituisempi pohja, päälle kasviksia rasvaisten lihojen sijaan ja unohda ylimääräiset juustot. Kun tingit pizzasi juuston määrästä puolet pois, säästät yli 200 kilokaloria, puhumattakaan pizzaan tilatun homejuuston kaloreista.

3. Suosi kuitua!

Mikäli olet tacojen ja burritojen perään, suosi, mikäli mahdollista, runsaskuituisempia täysjyvävehnävalmisteita ja valikoi täytteeksi kasviksia ja vähärasvaista lihaa.

4. Unohda tuplat ja triplat!

Tilaa hampurilaisbaarissa tavallinen hampurilainen, ei tupla- tai triplapihvillä varustettuna, ilman rasvaisia ranskanperunoita ja kymmeniä sokeripaloja sisältävää limonadia. Suosi kevyempiä kana-, kala- ja kasvisvaihtoehtoja. Hampurilaisen voi myös nauttia ilman kaloripitoista majoneesia esimerkiksi ketsupin kera.

5. Salaatilla keveyttä

Suosi pikaruokapaikkoja, joissa on tarjolla myös salaattivalikoima. Muista kuitenkin, että useat salaattikastikkeet sekä salaattijuustot sisältävät piilokaloreita.

6. Joko maha on täynnä?

Unohda king size- ja jumboannokset ja muista, ettei sinun ole pakko syödä koko rahan edestä, jos vatsa sanoo jo ei kiitos. Usein pikaravintoloiden annoskoot ovat isompia kuin useimmat meistä todella tarvitsevat. Kiinnittämällä huomiota annoskokoon, pysyy kalorien saantikin kohtuullisena.

7. Tee oikea valinta!

Pikaruoan ei välttämättä tarvitse tarkoittaa sitä rasvaisinta vaihtoehtoa. Useat pikaruokaketjut panostavat nykyään kevyempiin ja terveellisempiin vaihtoehtoihin. Valinnan teet sinä!

Kommentoi »