Pelaa varman päälle - älä anna vatsaongelmien pilata lomaasi!

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
A. Vogel
Jo loman odotus voi saada vatsan kippuralle, ja viimeistään lomalla vatsa joutuu koetukselle. Epätavallinen ruoka, oudot vessat, matkustaminen ja stressi voivat aiheuttaa erilaisia vatsanväänteitä. Pahimmillaan koko loma voi mennä erilaisten oireiden, kuten ummetuksen, ripulin tai turvotuksen kourissa. Tässä muutama vinkki, joilla vatsasikin nauttii lomasta!

1. Juo riittävästi puhdasta vettä

Jos lomailet kotioloja selvästi lämpimämmässä paikassa, muista juoda riittävästi pullotettua, puhdasta vettä. Älä koskaan juo suoraan hanasta. Lomalla alkoholia voi kulua tavallista enemmän, ja munuaisille on parempi, jos juot lasillisen vettä jokaisen alkoholiannoksen kyytipoikana. Tämä vähentää rasvaisen ruoan himoa jälkeenpäin ja siitä johtuvia haittavaikutuksia suolistossa.

Juo aterioiden aikana vain pieni lasillinen vettä ja parikymmentä minuuttia sen jälkeen. Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta se auttaa ruoansulatusta. Pureskele ruoka kunnolla sen sijaan, että huuhdot sen juomilla alas ja laimennat samalla ruoansulatusentsyymejä. Näin tulet myös nopeammin kylläiseksi ja ruoansulatuksesi toimii tehokkaammin.

Vihje: Älä hotki! Tarkkaile, syötkö vähemmän, jos pureskelet ruuan huolellisemmin.

2. Syö hedelmiä aamulla sellaisenaan

Jos olet taipuvainen turvotukseen ja ilmavaivoihin, vältä syömästä tuoreita hedelmiä muiden ruokien kanssa. Syö hedelmät mieluummin erikseen aamiaisella. Anna niille noin 20 minuuttia aikaa sulaa vatsassa ja syö vasta sen jälkeen aamiaisen toinen osa, jos se on tarpeen. Tämä vähentää vatsan kuplimista ja turvotusta, kun hedelmät eivät sekoitu muuhun raskaampaan ruokaan.

Hedelmät ovat ravinteikkaita ja täynnä ravitsevaa C-vitamiinia. Esimerkiksi mangossa, papaijassa, ananaksessa ja guavassa on runsaasti suolistoystävällisiä kuituja ja luontaisia ruoansulatusentsyymejä.

3. Jos raa'at ruuat kuplivat, syö kypsempää

Jos suolistosi on erityisen herkkä tuoreille hedelmille ja herkullisille salaateille, voi olla, että raaka ruoka on liian vaativaa vatsallesi. Joillakin ihmisillä ei ole tarpeeksi vahvaa entsyymituotantoa käsittelemään runsasta määrää raakaa ruokaa. Siirry silloin syömään kypsennettyä ja lämmintä ruokaa, sillä se voi toimia paremmin ja vähentää vatsan kuplimista ja möyrintää.

4. Käy riittävän usein vessassa

Jos suolesi on normaalisti hidas, se voi toimia vielä hitaammin lomalla. Monet kärsivät siitä, että joutuvat käyttämään outoja vessoja – tai ylipäänsä jotain muuta vessaa kuin omaa tuttua. Tämä voi aiheuttaa vessassakäyntien suoranaista välttämistä, ja suolen normaalien liikkeiden estäminen on haitallista suolistolle. Jos et käy tarpeeksi usein vessassa, tunnet olosi nopeasti turvonneeksi ja epämiellyttäväksi, saatat kokea vatsakramppeja ja kärsiä kiusallisista ilmavaivoista. Oloa voi helpottaa kun pidät huolta tasaisesta ateriarytmistä ja muistat juoda riittävästi. Kuitujen saantia voi edesauttaa syömällä hedelmiä. Jos tiedät, että kärsit lomaummetuksesta kannattaa käydä apteekissa tai terveyskaupassa hakemassa kuitulisää matkalle mukaan.

5. Torju vatsapöpöt

Monet ovat kärsineet vatsapöpöistä lomalla erityisesti lämpimissä maissa, ruoka on tavallisuudesta poikkeavaa. Hyvä suolistofloora torjuu potentiaalisia ongelmatekijöitä. Voit tukea hyvää ruoansulatusta esimerkiksi Molkosan-heravalmisteella.

Kaukomailla kannattaa aina välttää jääpaloja juomissa sekä raakoja hedelmiä. Katukojujen ruokien kanssa kannattaa olla varovainen, sillä ruokamyrkytyksen vaara on aina olemassa. Voit tukea maksasi normaalia toimintaa Antitox-yrttitableteilla lomasi ajan.

Tiesitkö? Ruokamyrkytys voi olla vaarallinen, jos oireita esiintyy vielä 24 tunnin kuluttua sen alkamisesta. Jos sinulla on kuumetta tai verta ulosteessa, käänny lääkärin puoleen.

6. Vältä stressiä loman jälkeen

Joillakin meistä ruoansulatushäiriöt taas katoavat kokonaan lomalla. Kun ei ole kiirettä eikä stressiä, voi vatsakin toimia paremmin. Jos huomaat lomalla, että vatsaasi ei turvota eikä närästä, voi olla, että normaalit ruoansulatushäiriösi johtua stressistä.

Jos syöt aamulla vasta matkalla töihin, kiirehdit lounaalla töiden parissa ja illalla syöt himoitsemiasi herkkuja, on se haasteellista ruoansulatuksellesi. Kun rentoudut lomalla ja aterioit rauhassa mukavassa paikassa, todennäköisesti myös voi vatsasi kiittää ja ruuansulatuksesi alkaa toimia tehokkaasti.

Jos huomaat lomallasi tällaisen positiivisen muutoksen, kannattaa pohtia, miten voit alentaa stressitasoasi kun palaat normaaliin rutiiniin. Ota enemmän aikaa ruokailulle ja syö aivan rauhassa. Kiinnitä huomiota hengitykseen, äläkä hotki. Kahvinjuonnin vähentäminen ja vedenjuonnin lisääminen rauhoittavat myös hermostoasi.

Miltä Molkosan Fruit maistuu? Katso kommentit videolta!

Julkaistu: 16.7.2019