Kauneus ja Terveys

On hyvä antaa anteeksi

On hyvä antaa anteeksi
Anteeksianto vähentää stressiä ja lisää onnellisuutta. Se ei silti tarkoita vääryyden sallimista.

Lievität stressiä

Kun annat anteeksi, päästät irti toisen aiheuttamasta kielteisestä tunteesta. Teet sen itseäsi etkä sinua loukannutta henkilöä varten: padottu viha kuormittaa kehoa ja mieltä. Kun päästät irti vääryydestä, stressi helpottaa ja vapautuu uutta energiaa, jonka voit ohjata myönteisiin asioihin.

Annat suhteelle mahdollisuuden

Antamalla anteeksi teet osuutesi sovinnon eteen. Kerro myös loukkaajallesi, mitä toivot häneltä. Se on merkki luottamuksesta. Matala kynnys anteeksiantoon parantaa ryhmähenkeä töissä ja kotona. Jokainen uskaltaa olla vapaasti oma itsensä.

Anteeksiantoa voi harjoitella. Tee lista asioista, joita et voi antaa anteeksi. Kirjoita ”Annan sinulle anteeksi (henkilön nimi)”. Lue lause päivittäin. Katso, muuttuvatko tunteesi.

Keskityt itseesi

Anteeksianto vapauttaa sinut miettimästä toista ihmistä: kuinka paha hän on ja kuinka väärin toiminut. Käy sen sijaan läpi omia arvojasi. Pohdi, toimitko niiden mukaisesti. Kun tiedostaa omat arvonsa ja elää niiden mukaisesi, on uskollinen itselleen. Se taas tekee onnellisemmaksi.

Vältät katkeruuden

Joskus anteeksianto tuntuu mahdottomalta. Silloin on vaara jäädä kiinni katkeruuden tunteeseen. Koeta ottaa etäisyyttä sinua loukanneeseen henkilöön. Kun lakkaat odottamasta häneltä vääryyden korjaamista tai anteeksipyyntöä, et altistu uusille pettymyksille. Jos asia vaivaa pitkään ja paljon, kannattaa harkita terapiaa.

Kannat vastuun

Oletko varma, että sinua loukannut tietää, mitä tunnet? Asioista saa pahastua, mutta siitä on kerrottava. Muuten tilanne jää kesken ja katkeruus kytee. Jos mahdollista, kysy loukkaajalta, miksi hän toimi niin. Tieto auttaa sinua, sillä voit korjata käytöstäsi tai päättää suhteenne jatkosta.

Asiantuntijat: psykologi, psykoterapeutti ja tutkija Soili Poijula/Suomen Traumaterapiakeskus ja käytännöllisen filosofian professori Juha Räikkä/Turun yliopisto

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 4/2019.

Julkaistu: 4.7.2019
Kommentoi »