Terve.fi

Nuorten urheiluvammat vähentyvät teholämmittelyllä

Nuorten urheiluvammat vähentyvät teholämmittelyllä
Valmentajan vetämä perusteellinen lämmittely vähentää nuorten koululaisurheilijoiden jalkavammoja, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimuksessa seurattiin yhdysvaltalaiskoulujen jalkapallo- ja koripallojoukkueissa pelaavia 16-vuotiaita tyttöjä, mutta todennäköisesti lämmittelyn hyödyt havaitaan myös tavallisessa koululiikunnassa.
Julkaistu: 25.11.2011

Teholämmittelyt vähentävät ainakin nilkkojen ja polvien nyrjähdyksiä, ristisidevammoja sekä leikkausta vaativia jalkavammoja, tuloksista ilmenee. Yhden leikkauksen ehkäiseminen edellytti 189 pelaajan osallistumista neuromuskulaaariseen lämmittelyyn.

Tutkimukseen osallistui 1 500 tyttöä ja heidän 90 valmentajaansa. Osana tutkimusta puolet valmentajista perehdytettiin monipuolisten neuromuskulaaristen lihas-, tasapaino- ja ketteryysharjoitusten vetämiseen. Ennen harjoituksia ja pelejä pidetyt lämmittelyt kestivät 20 minuuttia ja niissä panostettiin myös turvallisiin hyppytekniikoihin. Loput valmentajat vetivät lämmittelynsä kuten ennenkin.

Tulokset julkaistiin lääketieteellisessä Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

Copyright Duodecim 2011

Lue lisää:

Arkistosta poimittua:

Kommentoi »