Kauneus ja Terveys

Nämä ovat muotibloggaajien lempiverkkokaupat

Nämä ovat muotibloggaajien lempiverkkokaupat
Pyysimme muotibloggaajia nimeämään verkkokauppasuosikkinsa sekä kertomaan omista nettishoppailukäytännöistään. Kopioi linkit talteen!
Julkaistu: 7.12.2015
Tickle Your Fancy -blogin Sara Vanninen nimeää omiksi verkkokauppasuosikeikseen Zalandon, Asoksen ja Nelly.comin. Verkosta bloggaaja on viime aikoina ostanut muun muassa Topshopin, Vagabondin ja Nelly Trendin vaatteita ja asusteita. 
Zalando, Asos ja Nelly lukeutuvatkin tyypillisiin verkkokauppoihin, joista tehdään ostoksia. Kyseisistä verkkokaupoista löytyy laaja valikoima sekä edullisempia että hieman kalliimpia brändejä. Lisäksi nettikauppojen valikoimissa on vaatemerkkejä, joilla ei ole kivijalkamyymälää Suomessa. Zalandolta voi ostaa esimerkiksi Topshopin ja New Lookin vaatteita ja asusteita. Asoksella on puolestaan oma second hand -kauppa, Asos Marketplace, jossa tavallinen kuluttajakin voi myydä vintagevaatteita yrityksen ottamaa pientä provisiota vastaan.
Martina M. -blogia kirjoittava Martina Martiala kertoo shoppailevansa netistä lähinnä luksustuotteita. Verkkokauppojen välillä hän suorittaa tarkkaa hintavertailua, sillä hintahaitari saattaa vaihdella suuresti. Eräs Martialan suosikkikohde on The Outnet, josta muotibloggaaja on tehnyt uskomattomia löytöjä.
The Outnet on luksumerkkien aarre-aitta, josta löytyy designer-merkkien vaatteita ja asusteita tuntuvalla alennuksella. Valikoimasta löytyvät muun muassa Balmain, Diane Von Furstenberg ja Isabel Marant. Erityisesti nettikaupan laukku- ja kenkätarjontaa kannattaa pitää silmällä.
Martina lisää vielä, että hän tilaa netistä vaatemerkkejä, joita ei löydy Suomesta. Hän nimeää lisäksi suosikeikseen Nastygal.com ja & Other Stories -verkkokaupat. 
- Minusta on tullut ajan myötä ekspertti ennustamaan, mikä tuote tulee istumaan minulla hyvin ja mikä ei. Tarkistan aina tuotteen tiedot, materiaalin ja mitat.
Lilou’s Crush blogia kirjoittava Hertta Granroth suosii alennusmyyntien aikana Net-A-Porter -verkkokauppaa, josta voi silloin tällöin tehdä kohtuuhintaisia hankintoja laadukkaista vaatteista. Myös tanskalaisesta Designers Remix Collections -nettikaupasta Granroth on tehnyt useita löytöjä vuosien varrella, vaikka tavallisesti hän suosiikin putiikkeja, jotka edustavat useampia merkkejä. Ulkoilu ja urheiluvaatteet löytyvät puolestaan ruotsalaisesta Zoovillagesta ja Stadiumin verkkokaupasta. Erityisesti lastenvaatteiden osalta Hertta suosii tuttua H&M:n verkkokauppaa.
Hertta paljastaa, ettei ole erityisen merkkiuskollinen, vaan hän pyrkii hankkimaan oman tyylinmukaisia, pitkäaikaisia vaatekappaleita. Erääksi syyksi verkkokauppashoppailuun Granroth mainitsee, ettei ehdi arjen kiireen keskellä katsastamaan, löytyykö haluttu vaate tai asuste oikeassa koossa kivijalkamyymälöistä. Tietysti myös verkossa valikoima on huomattavasti laajempi.
Muoti mielessä -blogin Anne Melenderin suosikkiverkkokaupat ovat &Other Stories ja All Saints, koska heidän kivijalkamyymälöitä ei Suomesta löydy.
- Piorisoin shoppailun kotimaahan eli ihan fyysisiin kauppoihin tai kotimaisiin nettikauppatoimijoihin. On kuitenkin joitakin tuotteita, joita kotimaasta ei löydä ja tällöin käännyn yleensä Net-A-Porterin, Matchesin tai Mytheresan puoleen. Shoppailut koskevat lähinnä joitakin designer-ostoksia.
- Suosikkejani on useita brändejä myyvistä verkkokaupoista Asos, koska siellä on laaja valikoima ja useita suosimiani merkkejä kuten River Island, Missguided, Adidas ja Mango, sekä toimitus on ollut omalla kohdallani aina moitteetonta, Melander jatkaa.
Verkossa ostaminen on helppoa ja vaivatonta omalta kotisohvalta – kaikkihan sitä tekevät nykyisin, vai tekevätkö? Kuinka paljon me todellisuudessa teemme ostoksia verkossa? Kysyimme asiasta muotikaupan liiton toimitusjohtajalta, Tuula Loikkaselta.
Loikkasen mukaan verkkokauppaostaminen vaatetuksen osalta on vielä maltillista. 97 prosenttia vaatteista ja asusteista ostetaan edelleen myymälöistä.
- Nettishoppailusta puhutaan enemmän kuin sitä todellisuudessa tehdään, Loikkanen toteaa. Toki netistä ostaminen on kasvussa, mutta hyvin pienin askelin. Suurin osa kuluttajista haluaa edelleen nähdä ja sovittaa vaatteita, näin etenkin keski-ikäisten kuluttajien parissa. Nykyisin myös arvostetaan entistä enemmän kauppiaan ja myyjän asiantuntemusta, ja halutaan neuvoja ja pukeutumisvinkkejä.
Loikkanen myös muistuttaa, että netistä tilataan enemmän kuin ostetaan. Verkkokauppaostamisessa palautusprosentti on suuri.
Loikkasen mainitsemaa tyypillistä kuluttajaa edustaa Ida iholla -blogia kirjoittava Ida Jokikunnas.
- Ostan todella vähän netistä, koska suosin ja kannatan edelleen pieniä putiikkeja ja kivijalkamyymälöitä, kommentoi Jokikunnas.
Ainoastaan siinä tapauksessa hän kääntyy netin puoleen, jos haluttua tuotetta ei löydy Suomesta. Hertan tapaan Ida nimeää suosikikseen Net-A-Porterin.
- Mulle on tärkeää saada koskea vaatteeseen, jotta tiedän miltä materiaali tuntuu, ja jotta näen oikeasti miten se istuu päälleni, tästä syystä suosin vanhaa klassista tapaa käydä kivijalkamyymälöissä vaateostoksilla.
Melander komppaa Idaa.
- Minusta on yleisesti tärkeää tässä taloudellisessa tilanteessa ajatella Suomen parasta ja toivon että sitä mietittäisiin enemmän.
Mikä on sinun suosikkiverkkokauppasi? Ostatko mielummin verkosta vai kivijalkamyymälästä? Kommentoi alla.
4 kommenttia