Voi hyvin

Näin valmennat itseäsi

Näin valmennat itseäsi
Kokeile helppoja ohjeita ja muuta arkeasi.

1. Luo unelmapäiväkirja

Valitse värikynistä mieluisin väri. Kirjoita sillä, millainen olisi unelmiesi päivä, jos rajoituksia ei olisi. ­Mitä tekisit? Kenet tapaisit? Mitä söisit? Ole rehellinen, älä yritä miellyttää. Unelmoitko isoista vai pienistä asioista? ­Miten saavuttaisit haaveesi?

2. Tee päätös tuoleilla

Jos jahkailet kahden vaihtoehdon välillä, ota kaksi tuolia. Istu toiseen ja mieti, miltä ensimmäinen vaihtoehto tuntuu. Miten elämäsi muuttuu? Huomioi keho: miten lihakset ja hengitys reagoivat? Siirry sitten toiseen tuoliin. Tuntuuko erilaiselta?

3. Aseta vihreä tavoite

Päätä lisätä lautaselle joka päivä kourallinen vihreää. Mitä syvempi vihreä, sitä enemmän ravinteita. Hae makua ja vastustuskykyä mausteista. Tulehdusta vähentävät inkivääri, valkosipuli, kurkuma, chili, mustapippuri ja hunaja.

4. Pidä ruokapäiväkirjaa

Kirjoita viikon ajan ylös, mitä syöt. Kirjaa samalla myös tunteesi ja vireystilasi. Oletko ärtynyt ja väsynyt vai energinen ja iloinen? Mitä olet silloin syönyt? Tarkkaile oloasi. Oletko turvonnut vai kevyt? ­Vaikuttaako se tunteisiisi?

5. Löydä nauru

Mistä lajista innostut? Mikä saa sinut nauramaan? Missä olet hyvä? Mikä tuo sinulle eniten nautintoa? Mistä ruoista pidät? Älä väännä väkisin vaan salli itsellesi hyvä olo niin urheilussa­ kuin syömisessä. Vältä itsesi pakottamista.

6. Tarkkaile ajatuksiasi

Jos olet ärtynyt, tarkastele, mitä ajatuksia päässäsi liikkuu. Pelkäätkö epäonnistuvasi tai luuletko, ettei sinusta pidetä? Mieti, onko se totta. Voisitko ­olla väärässä? Onko todennäköisempää, että pelkäät turhaan?

7. Muista kiitollisuus

Listaa joka ilta viisi asiaa, joista olet kiitollinen juuri nyt. Missä ­onnistuit ­tänään? Mitkä sanat tai teot ­saivat sinut ­iloiseksi? Mitä maukasta söit? Kuulitko ihanan kappaleen? Sujuiko treeni hyvin? Kun olet alamaissa, ota lista esiin.

Juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 7/2015

Julkaistu: 2.11.2015
Kommentoi »