Kauneus & Terveys

Näin valitset laadukkaat probiootit


Lomavatsalta voit välttyä probioottien avulla. Niitä kannattaa pakata suolistoonsa jo hyvissä ajoin ennen lomaa.
Kuvat Thinkstock

Hyvin tyypillinen lomailijan tarina: muuten mukavaa, mutta sairastuin ripuliin. Melkein puolet lomailijoista kärsii ripulista kauan odotetun lomansa aikana. Yleisimmät aiheuttajat ovat bakteerit, jotka löytyvät ruuasta tai juomista, joihin ei ole totuttu.

Pahoinvointia saattavat aiheuttaa ylenpalttinen mässäily makeilla ruoilla ja juomilla.

Oli ripulin ja oksentelun syy mikä hyvänsä, on mahdollista välttää niiden aiheuttama lomakurjuus.

Avuksi probiootit

Probiooteista puhutaan paljon, ne tuntuvat olevan kaikkialla; jogurtissa, juomissa ja jopa suklaassa.

Probiootit ovat yksi onnistuneen loman merkittävimmistä salaisuuksista. Niitä kannattaa pakata suolistoon jo hyvissä ajoin, ennen kuin pakkaa lomalaukkunsa.

Probiootit, esimerkiksi laktobasillus- ja bifidus-kannat, ovat mikro-organismeja, joilla on hyvää tekevä vaikutus elimistössämme. Ne muun muassa tukevat ruuansulatusta, estävät haitallisten bakteerien ylikasvua sekä tukevat immuniteettia. Probiootteja saadaan ruuasta (kefiiri, jugurtti, hapankaali) sekä lisäravinteena.

Mitä ovat prebiootit?

Prebiootit ovat käytännöllisesti katsoen probioottien ravintoa. Parhaita prebioottilähteitä ovat frukto-oligosakkaridit ja inuliini, joiden lähteitä puolestaan ovat esimerkiksi sipuli, banaani, parsa ja sikuri sekä ylipäätään kuitupitoinen ravinto.

Toimi näin ennen loman alkua

Käytä ennen matkaa noin parin viikon ajan hyvänlaatuista probioottituotetta, ihanteellisesti normaalia korkeampitehoista. Jatka käyttöä loman aikana.

Jos olet ollut antiobioottikuurilla, ota ohella myös tehokas probioottikuuri, ainakin kuukauden ajan. Sama pätee jos joudut ottamaan antibiootteja loman aikana.

Valitse laadukas probiootti!

Näitä asioita kannattaa miettiä ja kysyä, kun valitset probioottituotteen:

  1. Probioottiset jugurttijuomat saattavat sisältää korkeita määriä sokeria ja synteettisiä makeutusaineita. Usein myös probioottien määrä on minimaalinen ja prosessointi tuhoaa niiden vaikutusta.
  2. Onko probiootteja pidettävä jääkaapissa vai ei? Uuden teknologian ansiosta valmistajat voivat tuottaa valmisteita, joita on helppo kuljettaa käsilaukussa tai pitää työpöydällä, jolloin niitä ei unohda ottaa.
  3. Monilajikkeiset probioottituotteet saattavat tuntua tehokaalta ja teoriassa pitäisi niin ollakin, koska eri lajikkeet toimivat eri paikoissa. Niissä on kuitenkin ongelmaansa, esimerkiksi jotkut lajikkeet ovat toistensa vastustajia ja siten yhdessä saattavat muuttaa suoliston flooraa epäsuotisaksi. Sen sijaan aina varmat yhdisteet ovat Laktobasillus ja Bifidus. Ne ovat yleisimmät suoliston asukkaat.
  4. Kysy myyjältä tai asiantuntijalta tuotteesta sitä ostaessasi. Tuotteen tärkeimmät kriteerit ovat seuraavat: se tarttuu suolen seinämään ja lisääntyy siellä, se kehittää luonnollista antibioottia ja estää haitallisten bakteerien kehittymistä, se pystyy läpäisemään mahahapon.

Kirjoittaja on kliininen ravintoterapeutti.

Julkaistu: 20.5.2012