Terve.fi

Näin nukkuminen vaikuttaa migreeniin ja toisin päin

Näin nukkuminen vaikuttaa migreeniin ja toisin päin
Migreenillä ja nukkumisella on yhteys toisiinsa, mutta ei ole tarkkaa tietoa millainen.
Julkaistu: 15.8.2012

Migreenillä ja nukkumisella on yhteys toisiinsa, mutta ei ole tarkkaa tietoa millainen. Tiedetään kuitenkin, että liian vähäinen uni voi laukaista migreenin – kuten myös liikaa nukkuminen. Migreenin aikana voi myös olla hankalaa saada unta.

Missourin yliopistossa Yhdysvalloissa on tutkittu migreenin ja unen herkkää yhteyttä. Tutkijat havaitsivat, että sekä liiallinen että liian vähäinen nukkuminen aiheuttaa säännöllistä migreeniä. Tutkimusten avulla haluttiin selvittää, voisiko migreeniä helpottaa unitottumuksiaan muuttamalla.

Tutkimukseen osallistui 43 naista, jotka kärsivät migreenistä. Unitutkimusten avulla löytyi muutama keino, joilla oloaan voi parantaa. Seuraavassa 8 askelta parempaan uneen:

1. Nuku säännöllisesti

Varaa nukkumiseen aikaa joka yö noin kahdeksan tuntia. Mene nukkumaan aina samaan aikaan ja pyri heräämään myös säännöllisen rytmin mukaisesti. Älä kuitenkaan mene sänkyyn ellet ole väsynyt.

2. Rauhoita mielesi

Pyri rentoutumaan mennessäsi sänkyyn. Laukkaavat ajatukset hidastavat nukahtamista ja voivat pahentaa migreeniä. Kokeile erilaisia rentoutumistapoja, joiden avulla voit rauhoittua. Vältä tv:n katselua iltaisin tai liian jännittävien tekstien lukemista.

3. Syö ja juo aikaisemmin illalla

Välttääksesi öisen vessaravaamisen, ajoita iltapala aikaisempaan ajankohtaan. Juo ennen nukkumaanmenoa korkeintaan pieni kulaus vettä. Vältä myös syömistä, sillä saamme nestettä myös ruuasta.

4. Muuta ajatteluasi

Monet migreenistä kärsivät saattavat unettomuuden pelosta jännittää nukkumaanmenoa. Jos nukkumaanmenosta muodostuu stressi, ammattiapu voisi olla hyvä vaihtoehto rentoutumisen opetteluun.

5. Viilennä lämpötilaa

Viileässä nukuttaa paremmin, joten säädä makuuhuoneesi lämpötilaa alemmaksi. Tai hanki tuuletin.

6. Rentouta itseäsi

Moni migreenistä kärsivä saa helpotusta joko kylmäpussista tai lämpöpussista. Kokeile, toimisiko sinulla viileys tai lämpö lievittämään kipua.

7. Ota lääkkeet oikein

Kun migreenikohtaus iskee, lääkkeet on hyvä ottaa heti. Mene sen jälkeen pimeään, hiljaiseen huoneeseen. Jos nukahdat, lääke auttaa kipuun unen aikana.

8. Tarkista lääkityksesi

Varmista lääkäristä, etteivät migreenilääkkeesi sotke untasi. Vaihda lääkityksesi sellaiseen, että unet eivät häiriinny. Yritä myös välttää unilääkkeitä. Unen ja migreenin yhteydestä uutisoi WebMD.com -sivusto.

1 kommentti