Terve.fi

Näin laihdutat turvallisesti

Laihduttaminen on yksi suosituimmista uudenvuodenlupauksista. Usein innokkaimpia laihduttajia ovat ne, joilla ylipainoa ei juuri ole. Osa ylipainoisista ehkä miettii, onko mitään järkeä laihduttaa, kun paino kuitenkin taas kohta nousee.

Entä voiko laihduttamisesta olla haittaa? Mitä asioita on syytä huomioida, kun suunnittelee laihduttamista?.

Onko laihduttaminen aina hyödyllistä?

Lähtökohtaisesti terveelle lihavalle aikuiselle laihduttamisesta on ehdottomasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Laihduttamisesta voi olla hyötyä, vaikka paino myöhemmin nousisikin uudestaan.

Jos ylipainoa on vain vähän, laihduttamisesta ei usein ole terveydellistä hyötyä.

Lapsille, raskaana oleville, ikääntyville ja monille sairaille laihduttamista ei pääsääntöisesti suositella – tavoitteena on enneminkin painonnousun estäminen.

Elintapojen parantaminen, kuten liikunnan lisääminen ja kasvisten käytön lisääminen ovat tietenkin aina suositeltavia!

Mitä riskejä laihduttamiseen liittyy?

Laihduttamisen suurimmat ongelmat aiheutuvat siitä, että halutaan laihtua liian paljon liian nopeasti.

Nopea laihtuminen edellyttää tiukkaa ruokavaliota, mikä johtaa usein ravintoaineiden vähäiseen saantiin. Esimerkiksi proteiinin vähäinen saanti aiheuttaa lihaskatoa, kuitujen niukka saanti ummetusta, vitamiinien ja kivennäisaineiden vähäinen saanti voi johtaa esim. anemiaan tai lisätä infektioherkkyyttä tai luun haurastumista. Nopea laihduttaminen altistaa myös syömishäiriöille sekä kihti- ja sappikohtauksille.

”Olen laihdutuskuurilla” -ajatukseen sisältyy jo sinänsä toive kuurin loppumisesta, ja kuurin jälkeen paino herkästi nousee entisiin lukemiin tai ylikin. Laihduttamisessa epäonnistuminen aiheuttaa usein itsetunnon laskua.

Tunnista omat tottumuksesi

Turvallisen ja pysyvän laihduttamisen lähtökohtana on omien elintapojen tunnistaminen ja muutosten suunnitteleminen niiden pohjalta.

Aiheuttavatko liian pitkät ateriavälit hallitsematonta syömistä? Miten saisin hidastettua syömisnopeuttani? Syönkö liikaa herkkuja? Millaisissa tilanteissa ja mielialoissa syön liikaa? Miten voisin lisätä askeleita arkipäivääni? Miten saisin lisättyä kasvisten ja hedelmien käyttöä? 

Ole salliva ja syö riittävästi

Usein laihduttamiseen liittyy mustavalkoista ajattelua, esimerkiksi ”Lopetan kaikki makean syönnin.”

Pitkällä tähtäimellä järkevämpää, tosin usein myös vaikeampaa, on opetella sallivampi suhtautuminen herkkuihin. Esimerkiksi jos aiemmin olet syönyt irtokarkkeja perjantaisin 300 g, voit aluksi vähentää karkkien määrää vaikka puoleen.

Myös laihduttamisen aikana on tärkeää, ettei ruokavalio ole liian niukka. Mitä yksipuolisempi ja tiukempi ruokavalio on, sitä lyhyemmän aikaa sitä yleensä jaksetaan jatkaa.

Riittävä laihdutusruokavaliokin on monipuolinen eli sisältää rasvattomia tai vähärasvaisia maito- ja lihavalmisteita, täysjyväviljavalmisteita, margariineja ja öljyjä sekä marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Joissakin tilanteissa tarvitaan nopeaa laihduttamista. Erittäin niukkaenergisten ruokavalioiden käytöstä on hyvä keskustella asiantuntijan kanssa ja suunnitella jo etukäteen ruokavalion jälkeiset elintavat. 

Arkiliikuntaa runsaasti

Liikunta edistää painonlaskua monella tavalla. Se mm. estää lihaskatoa ja nopeuttaa aineenvaihduntaa. Liikunta myös usein vähentää mielihaluja. Toisaalta liikunta voi myös lisätä ruokahalua, ja usein ihmiset yliarvioivat liikunnan aiheuttamaa energiankulutusta. 

Laihduttamisen kannalta on hyödyllisempää liikkua joka päivä vaikka rauhallisempaakin liikuntaa kuin suorittaa pari hikiliikuntakertaa viikossa.

Asiaa laihduttamisesta

  • Laihduttamisesta on hyötyä selvästi ylipainoisille
  • Nopeaa laihduttamista seuraa usein painon nousu entiselleen
  • Elintapojen muutoskohteet on hyvä suunnitella omien nykyisten tottumusten pohjalta
  • Riittävä, monipuolinen ruokavalio on laihduttamisen aikana tärkeää
  • Arkiliikunnan määrä on energiankulutuksen kannalta tärkeämpää kuin yksittäiset liikuntasuoritukset
Julkaistu: 8.1.2013
1 kommentti