Terve.fi

Moni suomalainen syö väärin: näitä tapoja pitäisi parantaa

3


Moni suomalainen syö väärin: näitä tapoja pitäisi parantaa

Miesten ja naisten ruokavaliot eroavat yhä enemmän toisistaan, mutta kummallakin on petrattavaa.
Teksti Milka Sauvala
Kuvat iStock

Lautasmalli ja ruokapyramidi ovat tuttuja ja toisteltuja ohjeita siitä, miten syödä paremmin. Selvää on, että moni ei niitä noudata.

Suomalaisten ruokailutavat ja ravintoaineiden saanti eivät monelta osin ole ravitsemussuositusten mukaisia, selviää uudesta FinRavinto 2017 -tutkimuksesta.

Suuria eroja on siinä, miten naiset ja miehet syövät. Miesten lautasilla on enemmän rasvaa, tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa. Naisten ruokavalio taas sisältää miehiä enemmän hiilihydraatteja, kuitua, A-, E-, ja C-vitamiinia, folaattia, kaliumia ja magnesiumia.

Kokosimme seitsemän kiinnostavaa faktaa.

1. Naiset syövät miehiä enemmän kasviksia – mutta silti liian vähän

Terveydelle monin tavoin hyödylliset kasvikset ovat selvästi suositumpia naisten lautasilla kuin miesten. Silti valtaosa syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja aivan liian vähän.

Niitä pitäisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä, miksei enemmänkin. Tähän yltää vain 14 prosenttia miehistä ja 22 prosenttia naisista.

– On aika dramaattista, ettei niin moni saavuta tätä suositusta, sanoo erikoistutkija Niina Kaartinen THL:stä.

2. Miehet herkuttelevat liikaa lihalla

Etenkin miehet syövät liikaa lihaa. Miehistä liki neljä viidestä ja naisista joka neljäs syö punaista ja prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä, makkaroita ja nakkeja, enemmän kuin suositeltu 500 grammaa viikossa.

Tämä on todellinen terveysongelma. Runsas punaisen lihan ja lihajalosteiden syönti lisää paksusuolen syövän ja peräsuolen syövän riskiä.

– Tuntuvaa vähennystä pitäisi tulla, Niina Kaartinen sanoo.

Punaista lihaa olisi hyvä vaihtaa vaaleaan lihaan, kuten broileriin ja kalaan, ja kasviproteiineihin.

3. Kaikki syövät liikaa suolaa

Yhdeksän kymmenestä aikuisesta saa liikaa suolaa – todella paljon.

Suosituksen mukaan suolaa saisi tulla ruoasta enintään viisi grammaa päivässä. Optimisaanti olisi tätäkin pienempi, joidenkin arvioiden mukaan kolme grammaa päivässä. Miehet saavat suolaa kuitenkin 8,7 grammaa ja naiset 6,4 grammaa päivässä.

Tämä tarkoittaa, että yhteensä suomalaiset miehet popsivat vuodessa noin 2,5 miljoonaa kiloa ja naiset 0,8 miljoonaan kiloa suolaa enemmän kuin suositellaan.

Runsas suola nostaa verenpainetta ja lisää sydän- ja verisuonitautien vaaraa.

– Jos kohonnut verenpaine saataisiin poistettua, suomalaiset eläisivät noin kahdeksan vuotta pidempään, sanoo tutkimusprofessori Antti Jula, joka on Sydänliiton asiantuntijaryhmän puheenjohtaja.

4. Naiset ottavat eväät töihin

Aikuiset syövät tai juovat keskimäärin seitsemän kertaa päivässä. Lähes kaikki syövät aamupalan. Hyvää on sekin, että päivän pääaterioista aamiaisesta, lounaasta ja päivällisestä saadaan suuri osa, 60 prosenttia, päivän energiasta.

Työssä käyvät syövät yleisimmin lounaalla eväitä. Etenkin moni nainen, neljä kymmenestä, popsii eväitä. Miehet turvautuvat eväisiin harvemmin. Heistä 25 prosenttia nauttii niitä lounaalla.

Tästä voi olla haittaa. Tiedetään, että kun syö henkilöstöravintolassa, ateria on ravitsemuksellisesti parempi.

5. Ravintolisät houkuttavat

Vähintään viidesosa suomalaisista saa ruoasta liian vähän D-vitamiinia, folaattia ja tiamiinia. Lisäksi miehistä vähintään joka viides saa riittämättömästi myös C- ja A-vitamiinia ja riboflaviinia.

Ravintolisät paikkaavat ravintoaineiden saantia, jos ruoasta ei tule niitä tarpeeksi. Niitä käyttääkin yli puolet miehistä ja kaksi kolmasosaa naisista. Toisaalta kaikille niistä ei ole hyötyä.

– Monet ravintolisiä käyttävät saavat jo syömästään ruoasta vähintään yhtä paljon vitamiineja ja kivennäisaineita kuin ne, jotka eivät käytä lisiä, kertoo tutkimuspäällikkö Liisa Valsta THL:stä.

Hän suosittelee syömään monipuolista ruokaa, josta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet.

6. Hiilihydraatteja ei kannata enää vähentää

Suomalaiset ovat vähentäneet hiilihydraattien syömistä viime vuosina. Hiilihydraattien ja kuidun saanti on nyt riittämätöntä yli 70 prosentilla aikuisista.

Kuitua tulisi saada 25–35 grammaa päivässä. Naiset saivat sitä keskimäärin 20 grammaa ja miehet 22 grammaa.

Tärkein kuidun lähde on viljat ja sen jälkeen kasvikset, hedelmät ja marjat.

Proteiinin saanti on pääosin riittävää tai runsasta.

7. Moni juo nesteitä enemmän kuin tarpeen

Uutta on, että erilaisia juomia juodaan runsaasti. Tavanomaisissa oloissa riittää, että saa nesteitä 1–1,5 litraa päivässä. Moni juo selvästi enemmän: miehet 2,2 litraa ja naiset 2 litraa päivässä.

Etenkin 18–44-vuotiaat miehet joivat sokeroituja virvoitusjuomia ja mehua miltei yhtä paljon kuin vähärasvaisia maitojuomia.

Jos haluaa ehkäistä lihomista, on hyvä kiinnittää huomioita siihen, mitä juo. Sokeripitoisista limuista ja mehuista kertyy nopeasti kaloreita.

THL:n FinRavinto 2017 -tutkimuksessa selvitettiin 18–74-vuotiaiden elintarvikkeiden kulutusta ja ravintoaineiden saantia. Mukana oli 1655 ihmistä eri puolilta Suomea. Tutkimusaineisto kerättiin vuonna 2017, ja tulokset julkaistiin tammikuussa 2019.

Julkaistu: 9.1.2019