Terve.fi

Miten saada roskaruoan himo kuriin?

Miten saada roskaruoan himo kuriin?
Roskaruokaa ja kalorimättöä on nykyään saatavissa joka puolella. Nyky-yhteiskunnassa on vaikea kävellä kadun päästä päähän törmäämättä kymmeniin pikaruokapaikkoihin, ravintoloihin, kahviloihin tai jäätelökioskeihin. Ruokaa on saatavissa helposti jatkuvalla syötöllä – kirjaimellisesti.
Julkaistu: 19.4.2011

Nykyään tahdonvoima tuntuukin olevan ainoa keino hillitä itseään ruokaisassa maailmassa.

Mitä tehdä, jos tahdonvoima painonhallintaan ja ruokavalion noudattamiseen tuntuu olevan kadoksissa? Lohduksi voi sanoa, että tahdonvoimaakin on mahdollista kehittää. Kokeile näitä Womenshealthmag.com -sivuston vinkkejä tahdonvoiman tueksi, ja huomaat pian että käveletkin sujuvasti pikamättölöiden tai muiden helposti sorruttavien ratkaisujen ohitse! 

1. Syö pienempiä aterioita useammin

Jos olet liian kauan syömättä, verensokerisi putoaa alas. Tällöin on hyvin vaikea vastustaa nopeaa vatsantäytettä, joka on yleensä jotakin epäterveellistä, rasvaista ja hiilihydraattipitoista ruokaa. Mutta kun syöt pienen aterian kolmen tai viiden tunnin välein, verensokerisi pysyy tasaisempana, etkä koe nälkiintymisen tunnetta. Tutkimusten mukaan myös tahdonvoimaa vaativien tehtävien suorittaminen on helpompaa, kun verensokeripitoisuus on tasainen. Kun äkkinälkä iskee, kokeile ensiavuksi vaikkapa hedelmää ja manteleita, tai jogurttia marjojen kera. 

2. Syö heikommalla kädelläsi

Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta kokeilepa vaihtaa haarukka heikompaan käteesi, eli oikeakätiset vasempaan ja toisinpäin. Kun vaihdat haarukkakättä, keskityt ateriaasi enemmän ja syöt hitaammin. Nämä kaksi asiaa yhdistetään painonpudotukseen. Keskittyminen lisää myös tahdonvoimaa. Voit harjoitella muutenkin kuin syömällä – vaihda esimerkiksi tietokoneen hiiri toiselle kädelle, ja kokeile harjata hampaasi heikommalla kädelläsi. 

3. Punnitse itsesi säännöllisesti

Jos tavoitteenasi on painonpudotus, on tuskin muuta asiaa mikä saisi sinut pysymään paremmin kurissa kuin itsesi säännöllinen punnitseminen. Säännöllisen punnituksen myötä huomaat myös nopeasti, jos painoa on alkanut kertymään mielestäsi liikaa. Usein toistuva puntarilla käynti antaa mahdollisuuden ryhtiliikkeeseen heti, kun on huomannut painon nousseen. Muista kuitenkin, että painolukemaan vaikuttavat monet asiat: kellonaika, vaatetus, nesteen määrä kehossasi ja vessareissut saavat puntarin viisarin heilahtelemaan. Aseta itsellesi pieniä ja motivoivia välitavoitteita, joissa sinun on helpompi pysyä. Näin painonpudotuksesta ei tule liian isoa urakkaa kerralla. 

4. Ajattele positiivisemmin

On arvioitu, että 75 prosenttia ylensyönnistä johtuu matalasta mielialasta ja masennuksesta. Mielialan paraneminen taas auttaa syömään terveellisemmin. Jopa pienetkin ilonpilkahdukset auttavat pysymään terveellisemmällä linjalla. Kokeile vaikkapa mielikuvaharjoituksia, kun seuraavan kerran kohtaat vastoinkäymisen ja kätesi olisi jo hamuamassa suklaata. Vaikka hyvä hetki olisi lyhytkin, se voi silti olla tarpeeksi kiusausten välttämiseen. Ja onnistuminenhan tuo lisää hyvää mieltä!

Kommentoi »