Terve.fi

Miten korvata maito ruuanvalmistuksessa

Miten korvata maito ruuanvalmistuksessa
Maidon korvaaminen ruuanvalmistuksessa on tarpeen maitoallergisten tai erityisruokavaliota, kuten tiukkaa vegaaniruokavaliota noudattavien kohdalla
Julkaistu: 27.6.2006

Maidon korvaaminen ruuanvalmistuksessa on tarpeen maitoallergisten tai erityisruokavaliota, kuten tiukkaa vegaaniruokavaliota noudattavien kohdalla.

Maitoallergiassa ei ole kyse laktoosi-intoleranssista, jossa maidon sisältämä laktoosi aiheuttaa oireita. Allergisen reaktion aiheuttavat maidon sisältämät valkuaisaineet (mm. kaseiini ja heraproteiini). Allergia ilmenee erilaisina iho-, suolisto tai hengitystieoireina, jotka voivat ilmetä muutaman tunnin tai vasta päivienkin kuluttua.

Maitoallergiaa on pidetty lasten sairautena, joista sitä potee noin 2–5 prosenttia, mutta nykyisin myös aikuisilla on todettu yliherkkyyttä maidolle.

Maitoallerginen ei voi käyttää maitoa missään muodossa. Hoitona on tiukka ruokavalio, josta suljetaan pois kaikki maitoproteiinin lähteet. Suuri osa maitoallergisista saa oireita myös vuohenmaidosta, koska niiden valkuaisaineet ovat lehmänmaidon kaltaisia.

Maito on helppo korvata

Ruuanvalmistus onnistuu hyvin ilman maitoakin. Usein sen voi yksinkertaisesti jättää pois ja korvata vedellä tai liemivalmisteilla. Maidon kaltaiset, kasvipohjaiset valmisteet, kuten soija-, kaura- ja riisimaito ovat erinomaisia maidon vaihtoehtoja ruuanvalmistuksessa.

Tuotteet ovat täysin kasviperäisiä, eivätkä sisällä mitään eläinperäisiä ainesosia. Ne sisältävät vain kasvirasvaa ja ovat kolesterolittomia. Niitä voi käyttää, mikäli ei ole allerginen niiden ainesosille.

Monipuolisia vaihtoehtoja

Soijamaito on varmasti tunnetuin ja eniten käytetty maidon korvaaja. Se valmistetaan vedestä ja soijapavuista, ja sitä voi käyttää maidon asemasta mihin tahansa ruokalajeihin ja leivontaan. Soijamaito sopii käytettäväksi puuron, murojen tai kaakaon kanssa, ja sitä voi juoda sellaisenaankin. Sitä on saatavana myös valmiina, mansikan ja kaakaon makuisina juomina tetrapakkauksissa.

Kauramaito on vedestä, kaurasta ja rypsiöljystä valmistettu juoma. Se on koostumukseltaan soijamaitoa paksumpaa ja soveltuu niin ruuanlaittoon, kuin leivontaan, sillä se kestää hyvin kuumentamista. Se sopii erinomaisesti mm. kastikkeisiin, laatikkoruokiin ja keittoihin. Myös kauramaitoa voi juoda sellaisenaan.

Riisimaito valmistetaan vedestä, riisistä, öljystä ja suolasta. Koostumukseltaan se on ohutta ja maistuu hieman makealta riisin tärkkelyksen vuoksi. Riisimaito sopii käytettäväksi sellaisenaan muroihin, puuroihin ja kahvimaidoksi. Riisimaitoa voi käyttää ruuanvalmistuksessa monipuolisesti, sillä myös se kestää hyvin kuumentamista. Se sopii mainiosti esimerkiksi kastikkeisiin, keittoihin ja jälkiruokiin.

Kookosmaitoakin voi käyttää ruuanlaitossa ja leivonnassa, mutta sen voimakkaan ominaismaun vuoksi se ei sovellu yleiskäyttöön. Sitä voi käyttää silloin, kun haluaa ruokaan kookoksen makua, esimerkiksi jälkiruuissa.

Kerman voi ruuanvalmistuksessa korvata maidottomilla kasvirasvasekoitteilla. Ne valmistetaan soijasta tai kaurasta ja rypsiöljystä ja niitä voi käyttää ruokakerman tavoin, sillä ne kestävät pitkääkin hauduttamista. Neutraalin makuinen kasvikerma on paksuhkoa, mutta se ei vaahtoudu.

Huolehdi kalsiumin saannista

Jos ruokavalioon ei sisälly lainkaan maitotuotteita ja juustoa, täytyy riittävästä kalsiumin saannista huolehtia. Monet soija-, kaura- ja riisimaidot sisältävät lisättyä kalsiumia niin, että ne vastaavat lehmänmaidon kalsiumpitoisuutta. Kalsiumin saantisuositus on noin 900 mg päivässä.

Kommentoi »