Kauneus & Terveys

Marimekon ilmaisesta kassista hitti - maksetaan 30 euroa!


Oletko sinäkin huomannut, että suomalaisten kaupunkien katuja täplittävät Marimekon mustavalkoiset logokassit?
Kuvat Marimekko

Kuluneen vuoden aikana Suomen on vallannut hämmästystä herättävä villitys: erivärisillä Marimekon logoilla varustetut, luomupuuvillasta valmistetut kangaskassit. Elokuussa järjestetty Flow-festivaali suorastaan vilisi Marimekon logokasseja.

Innokkaimmat trendinenät ovat valmiita maksamaan niistä jopa kolmekymmentä euroa Facebook-ryhmissä ja nettikirpputoreilla. 

Lähde: Marimekko

Mustavalkoisia logokasseja saa Marimekon liikkeistä ja verkkokaupasta yli sadan euron ostosten yhteydessä. Ennen kasseja on saanut violetilla ja punaisella painatuksella joulusesongin aikaan. 

- Tänäkin vuonna on tiedossa herkullinen erikoisväri joulun alla, vinkkaa Marimekon markkinointipäällikkö Hanna Kauste.

Kauste on iloinen ilmiöstä, joka hänen mielestään kertoo siitä, että Marimekko kiinnostaa ihmisiä yhä laajemmin.

- Uskon, että logokassin suosio piilee siinä, että se on käytännöllinen, tyylikäs ja ajaton. Marimekon graafinen logo juontaa juurensa 1950-luvulle, jonka jälkeen sitä ei ole käytännössä muutettu lainkaan. 

Taiteilija Teemu Keisteri on myös huomannut ilmiön. Hän on luonut Marimekon logokassista oman versionsa, jossa valkoista kangaskassia kiertää musta, marimekkomaisella fontilla kirjoitettu ”ukkeli”-teksti. 

Teemu Keisterin Ukkeli-kassi. Lähde: Instagram

Kysyimme Facebookin COS & Filippa K kirpputori –ryhmässä, miksi jotkut sen jäsenistä ovat halunneet Marimekon logokassin. Monet vastasivat, että kassissa viehättää sen näppärän suuri koko, graafinen printti, hauska fontti sekä neutraali väritys, joka sopii kaikkiin asukokonaisuuksiin. 

Muutama mainitsi suomalaisten halun kannattaa kotimaista brändiä. Eräs ehdotti, että logokassin haluttavuutta lisää se, ettei se ole myynnissä. Jotkut jopa kertoivat sen toimittavan vaippakassin virkaa.

Yksi mahdollinen syy logokassin suosioon voi myös olla, että joillekin se on jonkinasteinen statussymboli, kuten Louis Vuittonin käsilaukku tai Porsche – joskin edellä mainittujen kaukainen sukulainen, joka saa kantajansa huokumaan hipsterimäistä huolettomuutta. 

Marimekko saa tällä hetkellä jatkuvasti tiedusteluita logokassista. Aikooko Marimekko alkaa myymään niitä jossain vaiheessa? 

- Tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole alkaa myydä logokasseja, mutta ikonisen logokuosin vetovoima on huomattu designtiimissämmekin, Kauste vihjaa. 

Kirjoittaja Mimi Kantele on estenomiopiskelija Laurea-ammattikorkeakoulusta. Hän suoritti harjoittelujaksonsa Kauneus ja Terveys -lehden toimituksessa.

Julkaistu: 18.9.2015