Luuletko sinäkin, että virtsankarkailua on ainoastaan vanhuksilla? Katso viisi faktaa inkontinenssista

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Always Discreet
Luuletko sinäkin, että virtsankarkailua on ainoastaan vanhuksilla? Katso viisi faktaa inkontinenssista
Moni kokee virtsankarkailun aiheena, josta on vaikea keskustella muiden kanssa. Tämä johtaa siihen, että inkontinenssiin liittyy monia käsityksiä, jotka eivät pidä paikkaansa.
Julkaistu: 12.1.2021

inkontinenssilla tarkoitetaan virtsarakon hallinnan menetystä. Joidenkin kohdalla kyse on satunnaisista pienistä vuodoista yskiessä, nauraessa tai aivastaessa. Osalla rakko saattaa kuitenkin tyhjentyä kokonaan, mikä voi aiheuttaa sen, että esimerkiksi liikuntaharrastukset jäävät ja sosiaaliset tilanteet jännittävät mahdollisten nolojen tilanteiden takia.

Virtsankarkailuun liittyy monia myyttejä, jotka eivät pidä paikkansa. Tässä niistä viisi.

Myytti 1: Vain vanhuksilla on virtsankarkailua

Vaikka inkontinenssin riski nouseekin iän myötä, voivat kaikki naiset kohdata virtsankarkailua monissa eri vaiheissa elämänsä aikana. Nuoremmat naiset voivat kokea esimerkiksi synnytyksen jälkeen virtsankarkailua sekä raskauden ja lantionpohjan tukirakenteisiin vaikuttavan paineen seurauksena. Keski-ikäiset naiset voivat puolestaan kokea inkontinenssia vaihdevuosien alkaessa estrogeenitasojen laskun myötä. Myös esimerkiksi lihavuus voi johtaa virtsankarkailuoireisiin.

Myytti 2: Inkontinenssi on oma sairautensa

Virtsankarkailu voi olla oire taustalla olevasta sairaudesta, kuten prolapsista. Se voi myös liittyä sairauteen, joka vaikuttaa joko virtsarakkoon tai virtsan tuotantoon. Tämän takia on tärkeää, että puhut asiasta lääkärillesi. Näin hän voi varmistaa, ettei inkontinenssi ole merkki isommasta terveysongelmasta.

Myytti 3: Et voi enää nauttia elämästä

Toisin kun aluksi saattaa tuntua, virtsankarkailun ei tarvitse olla päivittäisen toimintasi tai sosiaalisen elämäsi tiellä. Vaikka virtsankarkailu vaikuttaa hallitsemattomalta, muista, että voit silti ottaa ohjat käsiisi. Sen lisäksi, että käytät Always discreet -inkontinenssisuojia, voit vahvistaa lantionpohjanlihaksiasi päivittäisten harjoitusten avulla. Jos oireet jatkuvat, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Lääkärisi voi auttaa sinua löytämään syyn ongelmaan.

Always discreet -inkontinenssisuojien avulla voit unohtaa virtsankarkailun ja nauttia elämästä kuten ennenkin.

Myytti 4: Sinun pitäisi juoda mahdollisimman vähän

Vaikka kärsisit virtsankarkailusta, ei sinun tarvitse välttää juomista vähentääksesi vessakäyntejä. Runsas veden juominen voi lisätä virtsaamisen tiheyttä ja vessakäyntien kiireellisyyttä, mutta juomattomuus voi puolestaan tehdä virtsastasi väkevämpää. Tämä taas voi lisätä virtsarakon ärsytysmahdollisuuksia ja lisätä näin inkontinenssin riskiä. Veden juominen voi myös auttaa vähentämään virtsan hajua.

Ota tavaksi nauttia nesteet ajoissa. Kokeile siemailla vettä aterioiden välillä, ja ole juomatta kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Kokeile myös välttää tai ainakin vähentää kofeiinia, sitrushedelmien mehuja, alkoholia ja hiilihapollisia juomia.

Myytti 5: Kaikki tietävät, että sinulla on "aikuisten vaippa"

Tämä yleinen myytti on syytä unohtaa saman tien − ajattele vaikka kuukautissuojia. Olet pitänyt niitä koko ikäsi ilman, että kukaan on huomannut. Löydät itsellesi parhaiten sopivan vaihtoehdon kokeilemalla erilaisia inkontinenssisuojia.

Lantionpohjatreenistä apua virtsankarkailuun

Muista, että harjoituksista on eniten hyötyä, kun teet niitä säännöllisesti. Mitä useammin teet lantionpohjatreeniä, sitä tehokkaampaa se on. Pyri treenaamaan lähes päivittäin.

• Käy tyhjentämässä rakkosi ennen harjoittelua. Istu mukavasti jalat ristissä. Voit myös maata polvet taivutettuna.

• Supista emättimesi ympärillä olevia lihaksia. Voit kuvitella, että emättimesi on hissi, joka on menossa ylöspäin. Pidä supistusta vähintään neljä sekuntia. Pidä huoli, ettet käytä harjoituksen aikana pakara- tai reisilihaksiasi.

• Hengitä rauhallisesti suun kautta samalla kun vapautat emättimen supistusta vähitellen. Tee kymmenen toistoa.

Mistä tiedät, että harjoitukset toimivat? Voit testata lantionpohjanlihaksiesi tilaa yksinkertaisella stop-start-testillä. Vessassa käydessäsi aloita virtsaaminen ja katkaise suihku supistamalla lihaksia. Jos koet hallitsevasi rakkoa paremmin, tiedät, että treenit ovat tuottaneet tulosta.

Kommentoi »