
Lohduttaudu shoppailemalla, mutta älä tavaroita!
Raha ei tuo onnea, sanotaan, mutta rahalla voi kuitenkin saavuttaa tyytyväisyyttä – kunhan vain käyttää rahansa viisaasti.
Yhdessä maailman parhaista yliopistoista, Cornellin yliopistossa, tehdystä psykologian tutkimuksesta nimittäin selviää, että kuluttamalla rahoja kokemuksiin, kuten hierontoihin tai matkailuun, ihminen kokee suurta tyytyväisyyttä (satisfaction) välittömästi ostoksen jälkeen ja tyytyväisyys vain jatkaa nousuaan ajan myötä.
Toisin on silloin, kun rahoja tuhlataan materiaan. Tuolloin ihmisistä tuntuu yleensä aluksi hyvältä, mutta tyytyväisyys alkaa laskea ajan kuluessa.
Tutkimuksen tehneiden Thomas Gilovichin ja Travis J. Carterin mukaan tämä johtuu usein siitä, että materian kohdalla ihmiset tuppaavat katumaan ostopäätöstä esimerkiksi ostoksen jälkeen ilmestyneiden tarjousten takia ja vertailemalla omia ostoksiaan muiden hankintoihin.
Mutta kokemuksiin käytetyn rahan kohdalla tyytyväisyys sen kuin jatkaa kasvuaan pääsosin valikoivan muistin ja hyvin subjektiivisten kokemusten takia, jolloin kuluttajan on paljon vaikeampi tehdä negatiivisia vertailuja.
Tutkimuksen perusteella kokemusostoksia tehdessä ihmisten on myös helpompi käyttää rahaa heti ensimmäiseen sopivaan vaihtoehtoon, kuin jäädä vertailemaan tuotteita pitkiksi ajoiksi.
Näin ollen raha siis voi tuoda kasvavaa tyytyväisyyttä, kun sitä käyttää käsin kosketeltavien asioiden sijasta kokemusten kerryttämiseen.
Tutkimus julkaistiin alkuvuonna Yhdysvaltojen psykologisen järjestön (APA) Journal of Personality and Social Psychology –lehdessä.
Lähde: Cornellin yliopiston tiedote