Terve.fi

Laihduta juomalla oikein

Laihduta juomalla oikein
Laihdutettaessa kiinnitetään paljon huomioita siihen, mitä syödään, mutta juomia vahditaan vähemmän. Oikeiden juomien valinta saattaa kuitenkin kiihdyttää aineenvaihduntaa, hillitä ruokahalua ja vähentää päivittäistä kalorimäärää. WebMD listasi juomat, joita tulisi joko välttää tai suosia dieetin aikana.
Julkaistu: 11.1.2010

Vältä: Limsat

Limsat sisältävät runsaasti tyhjiä kaloreita. Kevytlimsoihin vaihtaminen vähentää kalorimäärää, mutta ei välttämättä vaikuta laihtumiseen. Joillakin ihmisillä kevytlimsa saattaa lisätä makeanhimoa.

Suosi: Vesi

Korvaamalla hiilihapolliset limsat vedellä säästyy hurjalta määrältä kaloreita päivässä. Kahden vesilasillisen juominen ennen ateriaa täyttää mahan nopeammin, eikä silloin tule syötyä liikaa. Lisäksi runsaalla veden juomisella on myös positiivisia vaikutuksia aineenvaihduntaan.

Harkitse: Hedelmämehu

Mehussa voi olla yhtä paljon kaloreita kuin limsassa, mutta toisaalta siinä on kuitenkin paljon vitamiineja ja antioksidantteja. Ongelman voi ratkaista juomalla vain mehuja, jotka on tehty 100 prosenttisesti hedelmästä. Vältä mehuja, joihin on lisätty sokeria. Kaloreita voi myös vähentää juomalla mehua, johon on lisätty vettä.

Suosi: Vihannesmehu

Vihannesmehussa on samat hyvät puolet kuin mehussa, mutta puolet vähemmän kaloreita. Vihannesmehu, jossa on hedelmälihaa, sisältää paljon kuituja ja auttaa hillitsemään nälkää.

Harkitse: Smoothiet

Kotona tehdystä smoothiesta saa herkullisen sekoittamalla keskenään hedelmiä ja marjoja. Näiden lisäksi tarvitset vain rasvatonta maitoa. Ravintoloiden smoothieissa saattaa olla jäätelöä, hunajaa tai muita kalorisia makeutusaineita, joten vältä niitä.

Harkitse: Maito

Vaikka kalsium onkin elimistölle hyödyllistä, se ei välttämättä auta laihduttamisessa. Aiempien tutkimusten mukaan kalsium auttaisi kehoa polttamaan enemmän rasvaa, mutta tästä on hyvin vähän todisteita. Jotta saisit kalsiumista mahdollisimman paljon hyötyä lihomatta, käytä vain rasvatonta maitoa, jogurttia ja juustoa.

Vältä: Energiajuomat

Urheilu- ja energiajuomat ovat kaloripommeja. Niissä saattaa olla lisättyjä ravintoaineita, mutta samat vitamiinit ja mineraalit löytää myös vähäkalorisista ruuista. Laihduttajien tulisi juoda paljon vettä ja unohtaa energiajuomat.

Suosi: Musta kahvi

Energiajuomien sijaan kofeiinintarpeeseen kannattaa juoda mustaa kahvia. Se on kaloriton vaihtoehto, jossa on runsaasti antioksidantteja. Kolmisen kuppia kahvia päivässä parantaa mielialaa ja keskittymiskykyä. Lisäksi se vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen ja joihinkin syövän muotoihin.

Vältä: Erikoiskahvit

Kupillisessa erikoiskahvia saattaa olla jopa 570 kilokaloria, eli enemmän kuin useimmissa aterioissa! Jos et pidä kahvistasi mustana, lisää siihen hiukan kevytmaitoa ja makeutusainetta pitääksesi kalorit kurissa.

Suosi: Vihreä tee

Vihreä tee on myös hyvä valinta silloin, kun tarvitset kofeiinia. Se on kaloritonta, ja joidenkin tutkimusten mukaan se kiihdyttää laihtumista. Vihreää teetä kannattaa juoda vähintään kahdesti päivässä, jotta sen vaikutukset säilyisivät.

Vältä: Makeat alkoholijuomat

Makeissa alkoholijuomissa saattaa olla jopa 190 kilokaloria lasillisessa, ja 22 grammaa hiilihydraatteja. Vähäkalorinen vaihtoehto on juoma, jossa on tilkkanen viiniä ja kivennäisvettä.

Vältä: Alkoholipitoiset drinkit

Mitallisessa viinaa on vähemmän kaloreita kuin viinissä, mutta viinan lantraaminen limsalla tai kermalla lisää kaloreiden määrää. Esimerkiksi kevytkermaan tehdyssä valkovenäläisessä on 715 kilokaloria. Jos kuitenkin haluaa nauttia drinkkejä, kannattaa kevytlimsaan sekoittaa rommia tai vodkaa.  

Suosi: Kevytolut

Oluthan ei oikeastaan auta laihtumaan, mutta jos olet ystäviesi kanssa baarissa, kannattaa suosia kevytoluen juomista. Yhdessä annoksessa on noin 100 kilokaloria, kun tavallisessa oluessa on 150.

Kommentoi »