Kauneus ja Terveys

Laihdu pysyvästi

Laihdu pysyvästi
Tutki tunteitasi, älä kaloritaulukoita.
Julkaistu: 17.6.2009

Pudotetut kilot tulevat takuuvarmasti takaisin, jos elämäntapamuutos rajoittuu pelkästään syömisiin.

Ettei tässä vain käy tänäkin vuonna kuten ennen: vaivalla karistetut kilot tulevat takaisin ja korkojen kera. Miksi uusissa lukemissa on niin vaikea pysyä?

– Ylipainossa ei ole kyse pelkästä ruoasta, vaan siitä, mikä saa ihmisen syömään liikaa ja väärin – syömisessä on kyse tunteista, ihmisestä kokonaisuutena. Hallitsematon syöminen liittyy usein ahdistuneisuuteen, pahaan oloon. Syöminen lohduttaa ja lievittää stressiä ja ärtymystä, se kompensoi kielteisiä tunteita. Yhtä lailla se lisää olemassa olevaa hyvän olon tunnetta, psykologi Lea Polso sanoo.

Jotta ylipainosta pääsisi eroon pysyvästi, omia tunteita, tottumuksia ja suhtautumistapaa itseen, omaan elämään ja ennen kaikkea arkeen on muutettava.

– Tavalliset arkitilanteet herättävät tunteita, jotka saavat ihmisen syömään ilman nälkää. Esimies muistuttaa kiireisestä työstä, lapsi saa hepulin keskellä ostoskeskusta tai mies katsoo mieluummin televisiota kuin lähtee vaimon kanssa lenkille. Kielteiset tunteet heräävät ja jalat suuntaavat jääkaapille.

Jotta syömistä edeltävät tunnetilat tulisivat tutuiksi, laihduttajan kannattaa pitää tovi päiväkirjaa ja kirjata siihen ylös paitsi syömiset myös päivän tapahtumat. Arjen kysymyksiin vastaaminen auttaa löytämään yhteyden tunteiden ja syömisten välillä (katso viereinen laatikko).

– Asiat kannattaa kirjata ylös siksi, että muistiinpanoihin on helppo palata myöhemmin ja oppia huomaamaan yhteys tekemisen, tunteen ja syömisen välillä. Kun tämä yhteys löytyy, ihminen alkaa viihtyä paremmin elämässään ja laihtuu kaupan päälle!

Arjen avainkysymykset 

Mitä tänään on tapahtunut? Mitkä asiat ja tilanteet ovat koskettaneet sinua? Listaa asioita, jotka ovat vaikuttaneet erityisen kielteisesti tai myönteisesti.

Mitä ajattelit näistä tapahtumista, millaisia tunteita ne herättivät? Muistele, mitä ajattelit päivän tapahtumien aikana ja niiden jälkeen.

Kuinka käsityksesi päivän tapahtumista vaikuttivat mielestäsi syömisiisi? Söitkö samalla, kun pohdit mennyttä päivää?

Ovatko tapahtumia koskevat pohdintasi realistisia vai voisiko ne tulkita toisin? Jaksa kirjoittaa arkeasi ylös. Saatat vastata tähän kysymykseen tapahtumaa seuraavana päivänä toisin.

Miten toisenlainen tulkinta päivän tapahtumista olisi voinut vaikuttaa syömiseesi? Uskotko, että toisenlainen ajattelutapa saattaisi muuttaa syömistäsi? Ellet usko, kokeile!

Kommentoi »