Voi hyvin

Kolme askelta kivuttomaan selkään


Selkäkivut pysyvät kurissa vain liikkumalla, mutta asenteella on iso merkitys.

Selkäkipujen syy jää usein selvittämättä. Se kuitenkin tiedetään varmasti, että liikunta auttaa pitämään kipuja poissa ja että selkäkipuisenkin pitäisi liikkua niin paljon kuin mahdollista. 

Fysioterapeutin tärkein neuvo on työn tauottaminen. On selän kannalta olennaista, joutuvatko kudokset olemaan venytyksessä kahdeksan tuntia vai katkaiseeko istumisen ja sen mukana tulevan venytyksen työpäivän aikana kerran tunnissa tai puolessa. Hikijumppa kerran viikossa ei riitä.

– Maanantain jumppa ei auta enää keskiviikkona, jos niiden välissä istuu koko päivän paikallaan. Tuolista olisi noustava ylös mieluiten jopa puolen tunnin välein, manipulatiivisesti erikoistunut fysioterapeutti ja NLP Master Marko Luomansuu muistuttaa.

Oma asenne ja aktiivisuus vaikuttavat paranemiseen merkittävästi. Tutkimusten mukaan paranemisessa on tärkeintä oma aktiivisuus. Aktiivisia kivun pitkittymistä ehkäiseviä selviytymiskeinoja ovat liikunta, rentoutuminen, tarkkaavaisuuden suuntaaminen pois kivusta, myönteiset ajatukset, kivun hyväksyminen osaksi elämää ja stressinhallintakeinot.

Kohti kivuttomuutta: Näin huollat selkääsi

1. Huomioi ergonomia

Istu joko tuolin perällä istuinkyhmyjen päällä tai aivan reunalla selkä suorana. Laita lannerangan luonnollisen notkon taakse tueksi pieni tyyny tai taittele pyyhe. Pöydän ja tuolin korkeudessa jo parin sentin säätö­muutoksilla on merkitystä. Tuolin täytyisi olla sellaisella korkeudella, että käsivarret ovat vaakatasossa pöytään nähden. Liikuskele istuessasikin. Saat olla rauhaton!

2. Rentoudu

Ota rento asento ja sulje silmäsi. Kuvittele yksinkertainen ja itsellesi mieleinen kuva, josta tulee hyvä olo. Liitä kuvaan jokin positiivinen ja merkityksellinen sana, joka kuvastaa esimerkiksi kuvan tunnelmaa tai maisemaa. Toista sanaa samalla, kun katselet mieli­kuvaasi. Kun keskityt kahteen asiaan samaan aikaan, pääset helpommin meditatiiviseen tunnelmaan kuin vain yhteen asiaan keskittymällä.

3. Tutki sisäistä puhettasi

Kuuntele, miten puhut itsellesi. Älä moiti. Pidä kipupäiväkirjan sijaan kivuttomuuspäiväkirjaa ja kirjaa, mitä hyvää päivän aikana on tapahtunut. Arvosta kipuasi, sillä se kertoo sinulle: älä tee tällä hetkellä tätä. Voit pitää myös kiitollisuuspäiväkirjaa.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä.

Julkaistu: 10.12.2013