Kauneus ja Terveys

Kiitollisuudesta saa voimaa

Kiitollisuudesta saa voimaa
Moni ajattelee, että kiitollisuutta voi kokea vain jos on selvinnyt jostain suuresta elämänmullistuksesta. .
Julkaistu: 27.5.2013

Positiivisen psykologian tutkimusten mukaan kiitollisuusharjoitus on hyödyllinen kenelle tahansa ja sen on todettu lisäävän hyvinvointia merkittävästi.

Kiitollisuus määritellään yleensä positiiviseksi tunnetilaksi, joka syntyy, kun vastaanotamme jonkin vapaaehtoisen lahjoituksen tai teon. Kiitollisuus elämänasenteena tarkoittaa kuitenkin sitä, että pystyy näkemään kiitollisuuden aiheita jokaisessa päivässä.

Olet siis vastaanottanut elämän lahjan, josta voit olla kiitollinen, mitä ikinä se eteesi tuokin. Kiitollisuus estää pitämästä hyviä asioita itsestäänselvyyksinä ja auttaa nauttimaan elämästä tässä ja nyt.

Aamuaurinko, lapsen hymy, kiireetön kahvihetki, mukava juttutuokio työkaverin kanssa, kukkaan puhjenneet puut. Arjessa on paljon asioita, joista on helppo olla kiitollinen.

Kiitollisuutta harjoittamalla keskität huomiosi siihen mikä on jo hyvin, sen sijaan, että jatkuvasti huomioisit sen mitä sinulta puuttuu.

Kiitollinen ihminen ei siis oikeastaan koskaan elä puutteessa, sillä hän näkee ympärillään vain runsautta. Se mihin kiinnität huomiota, vahvistuu; oli kyse sitten negatiivisesta tai positiivisesta.

Voimaa vaikeisiin hetkiin

Kiitollisuus antaa voimaa erityisesti niissä tilanteissa, kun elämä tuntuu raskaalta. Kun kohtaat vastoinkäymisiä, kyky tuntea kiitollisuutta suuntaa huomiosi pois epäonnistumisista ja pettymyksistä sekä toimii vastavoimana negatiivisille ajatuksille. Myös itse vastoinkäymisistä voi tuntea kiitollisuutta, sillä niissä piilee aina mahdollisuus oppia, kasvaa ja kehittyä. Lisäksi kiitollisuus vahvistaa itsetuntoa ja stressinsietokykyä.

Moni kokee syyllisyyttä siitä, ettei pysty tuntemaan kiitollisuutta jossain tilanteessa. On hyväksyttävää tuntea pettymystä ja turhautumista kohdatessaan vastoinkäymisiä tai epäonnistumisia. Vaikeat tunteet on parempi ottaa käsittelyyn kuin tukahduttaa. Jos pystyt löytämään tilanteesta vaikka pieniäkin kiitollisuuden aiheita, se auttaa sinua asettamaan tilanteen oikeisiin mittasuhteisiin ja pääset nopeammin yli pettymyksen tunteista.

Opi kiitollisuutta

Kiitollisuuden taitoa voi harjoitella ja siinä voi oppia paremmaksi. Aloita vaikka kirjoittamalla iltaisin kolme asiaa tai tapahtumaa, jotka saivat sinussa aikaan hyviä tunteita päivän aikana.

Vaihtoehtoisesti voit myös tehdä harjoituksen mielessäsi vaikka nukkumaan mennessäsi. Keskity tuntemaan niitä tunteita, joita nuo asiat tai tapahtumat sinussa saivat aikaan. Illalla tehty harjoitus voi auttaa myös univaikeuksista kärsiviä, sillä kiitollisuuden tunteet lieventävät stressin kokemista.

Kiitollisuutta voi harjoittaa ihan itsekseen ja pelkästään omassa mielessään, mutta kiitollisuuden hyvää tekevät vaikutukset moninkertaistuvat kun sen osoittaa toiselle ihmisille.

Positiivisen psykologian professori Martin Seligman pyysi opiskelijoitaan miettimään elämästään jonkun henkilön, joka oli merkittävästi vaikuttanut heidän elämäänsä ja kirjoittamaan tälle kiitoskirjeen. Tämän jälkeen opiskelijat menivät tapaamaan tuota henkilöä ja lukivat ääneen kirjoittamansa kirjeen. Kukaan ei selvinnyt tilanteesta kyyneleittä ja kokeeseen osallistuneet raportoivat leijailleensa viikkokausia hyvän olon tunteissa.

Kenen luokse sinä voisit mennä kiitollisuusvierailulle?

Kirjoittaja on sosiaalipsykologi ja LCF Life Coach

Kommentoi »