Kauneus ja Terveys

Hyötyliiku enemmän!

Hyötyliiku enemmän!
Hyötyliikunnalla kohotat päivittäistä energiankulutustasi ja ylläpidät peruskuntoasi. Syksyinen hyötyliikunta pitää myös mielen virkeänä.
Julkaistu: 25.6.2015

Hyötyliikunnan merkitys arjessa on suuri. Päivittäisillä valinnoilla voi vaikuttaa merkittävästi päivän kokonaisenergiankulutukseen, peruskuntotasoon, yleiseen vireyteen sekä mielialaan.

Hyötyliikuntaa, arkiliikuntaa, perusliikuntaa – rakkaalla lapsella on monta nimeä – on kaikenlainen päivän aikana tapahtuva liikkuminen ja liikehdintä. Hyötyliikuntaa tulisi harrastaa päivittäin mahdollisimman paljon.

Myös lasten tulisi liikkua riittävästi päivittäin. Lasten koulumatkat muodostavatkin vain pienen osan lasten päivittäistä hyötyliikuntaa. Jo minuutin parin liikuntajaksot riittävät, jos päivässä kertyy tarpeeksi hyötyliikuntaa – vähintään puoli tuntia. Hyötyliikunnan hyödyt näkyvät muun muassa alhaisempana verenpaineena, matalampana kolesterolina, parempana unenlaatuna, stressinsietokykynä ja yleisvointina sekä hoikempana vyötärönä.

Mars metsään! 

Syksyinen hyötyliikunta pitää mielen virkeänä, edistää liikkuvuutta, vahvistaa keskivartalon tukilihaksia ja jäntevöittää jalkoja.

Alkusyksyllä marjojen poiminta ja sienestäminen ovat loistavia hyötyliikunnan muotoja. Marjoja ja sieniä poimiessa tulee käytyä moneen kertaan kyykyssä usean tunnin aikana. Tärkeintä on välttää selän liiallista kumartamista ja mennä kyykkyyn aina polvia koukistamalla. Marjojen kerääminen ja sienestäminen ovat erinomaista kestävyysliikuntaa jaloille, ja kyykyt vahvistavat kehoa kokonaisvaltaisesti. Erityisesti keskivartalon tukilihakset vahvistuvat, jonka lisäksi kyykyt edistävät lantionseudun ja alaselän liikkuvuutta sekä vahvistaa etu- ja takareisiä.

Syysilmojen vielä salliessa kannattaa lyhyempiä matkoja kulkea mahdollisimman paljon kävellen tai pyöräillen. Ulkoilma yhdistettynä syksyiseen luontoon, liikuntaan ja erityisesti syvähengitykseen nostaa kuntoa, auttaa hallitsemaan stressiä, puhdistaa verta ja heleyttää ihoa. Liikkua voi ja kannattaa myös pätkissä pitkin päivää. Näin päivittäinen kokonaisenergiankulutus nousee helposti ja aineenvaihdunta pysyy tehokkaana.

Siivoaminen on liikuntaa 

Kodin ja kodin ympäristön syyssiivous on mitä oivallisinta hyötyliikuntaa. Esimerkiksi mattojen pesu aurinkoisena syyspäivänä tai pihapiirin haravointi vahvistavat erityisesti niska-hartiaseudun lihaksistoa ja keskivartaloa, minkä lisäksi ne parantavat tasapainoa. Siivouksessa voi välttää mahdollisimman pitkälle erilaisten työtä helpottavien laitteiden hankintaa, jolloin työ kuormittaa kehoa monipuolisesti.

Myös lapset on hyvä yhdistää syksyiseen hyötyliikuntaan. Yhdessä voi samoilla syksyisessä luonnossa ja kerätä sieniä, kasveja tai ottaa luontokuvia ja tehdä niistä kollaasin. Näin yhdistyvät liikunnan positiiviset terveysvaikutukset ja yhdessä vietetty vapaa-aika.

Ihminen on luotu liikkumaan 

Sydän ei tee eroa sillä, mitä liikuntamuotoa harrastetaan. Pääasia terveyden kannalta on, että liikutaan.

Terveyden kannalta on elintärkeää, että tekee edes jotain liikunta-aktiivisuutta ja kaikki liikunta parantaa terveyttä. Kuitenkin, kuntoa kohottaakseen on liikuttava niin, että hikoilee ja hengästyy. Ihminen on luotu liikkumaan!

Kommentoi »