Terve.fi

Eroon vatsavaivoista

Eroon vatsavaivoista
Kiusalliset vatsavaivat ovat monen suomalaisen arkipäivää – useille niin jokapäiväisiä vieraita, että turpoilevasta, kipuilevasta vatsasta on tullut lähes normaalitila. Kun vatsavaivat pahenevat pikkuhiljaa, ei lopulta edes muisteta, miltä tuntuu, kun suolisto on kunnossa.
Julkaistu: 15.6.2008

Ravitsemusterapeutti Marja Ruuti lääkäriasema Long Lifestä Helsingistä neuvoo, että vatsavaivojen pitkittyessä kannattaa käydä lääkärissä, jotta mahdolliset sairaudet, kuten keliakia voidaan löytää.Jos mitään varsinaista sairautta ei löydy, on diagnoosina usein ärtyvä paksusuoli.

Oireina voivat olla vatsan turvotus ja kipu. Lisäksi suolisto saattaa toimia joko liian hitaasti tai vilkkaasti. Oireisiin vaikuttavat monet tekijät, kuten yksittäiset ruoka-aineet tai vääränlainen ruokavalio. Myöskään psyykkisiä syitä, kuten stressiä ei voi aliarvioida: “Tärkeintä on rauhoittaa mieli ja sitten hoitaa ruokavalio kuntoon”, Ruuti kertoo.

Vatsavaivat voivat tulla viiveellä

Ruutin kokemuksen mukaan vatsavaivojen takia ravitsemusterapeutin ohjeita hakeva potilas on yleisimmin nuori aikuinen, joka on lapsena sairastanut korvatulehduskierteitä ja myöhemmin ehkä virtsatietulehduskierteitä – toisin sanoen syönyt monta antibioottikuuria.

“Antibiootit tappavat tehokkaasti myös hyviä bakteereja, joita on suolistossa. Jos ensimmäisen 1-2 elinvuoden aikana on syönyt parikymmentä antibioottikuuria, vatsaongelmat saattavat sen seurauksena ilmaantua vasta aikuisiällä”, Ruuti selittää. Ongelmien laukaisijana aikuisiällä voi olla esimerkiksi stressaava elämäntilanne.

Luonnollinen ruoka on vatsaystävällistä

“Nykypäivän ruokavalio sisältää liian paljon teollisesti käsiteltyjä ruoka-aineita”, Ruuti sanoo. Erityisesti valkoiset jauhot ja sokeri aiheuttavat monelle vatsaoireita sekä väsymystä. Vatsa ja koko keho tarvitsevat luonnollista ruokavaliota, joka sisältää mahdollisimman käsittelemättömiä raaka-aineita: kasviksia, marjoja ja hedelmiä, täysjyväviljaa, kasviöljyjä, pähkinöitä, siemeniä ja kalaa, maustamattomia, hapatettuja maitotuotteita ja jonkin verran lihaa.

Ruuti muistuttaa, että keskimäärin nykyruokavalio sisältää liian vähän vitamiineja ja kivennäisaineita, johtuen mm. tehoviljelystä ja ruoka-aineiden teollisesta käsittelystä.Hän kehottaakin harkitsemaan olisiko monivitamiini-hivenainevalmiste ja ehkä myös kalaöljy tarpeen. Hyvä luonnollinen lisäravinne on esim. nokkosesta ym. kuivatuista kasveista tehty jauhe.

Valmista ja syö ruoka oikein

Myös ruoan käsittelytavalla on merkitystä. “Mitä enemmän paistetaan ja käristetään, sitä huonommin sulavaa ruoka on”, Ruuti muistuttaa. Myös raa´at kasvikset voivat aiheuttaa oireita, jolloin ne kannattaa kypsentää kevyesti. Vatsaystävällisiä ruoanvalmistustapoja ovat höyryttäminen ja keittäminen tai uunissa kypsentäminen.

Tärkeä seikka on myös syöminen. Varaamalla ruokailulle aikaa, kattamalla pöydän kauniisti, ottamalla kohtuullisen annoksen ja pureskelemalla ruoan huolella paitsi välttää ähkyn ja monet vatsaongelmat, myös oppii nauttimaan hyvästä, terveellisestä ruoasta.

Kokeile näitä ongelmavatsan taltuttamiseksi:

  • Vältä stressiä
  • Syö säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä, älä napostele
  • Syö sopiva määrä kerralla, älä ahmi
  • Pureksi ruoka huolellisesti, älä hotki
  • Vältä valkoisia jauhoja ja sokeria
  • Syö luonnollista kasvisvoittoista ruokaa
  • Valmista ruoka höyryttämällä, keittämällä tai uunissa hauduttamalla

Kommentoi »