Endorfiinikoukussa-bloggaaja: Näin motivoin itseäni

Endorfiinikoukussa-bloggaaja: Näin motivoin itseäni
Suositun Endorfiinikoukussa-blogin kirjoittaja Elina Juntunen kertoo, miten hän motivoi itsensä treenaamaan.
Julkaistu: 4.5.2015

”Joudun harvoin maanittelemaan itseäni treenaamaan, koska urheilu merkitsee minulle omaa aikaa ja paineiden purkamista. Se motivoi. Saan lähdettyä liikkeelle tekemällä kompromisseja: löhöilen ensin ja teen treenin vasta illalla,­ kun lapset nukkuvat. ­Väsymys pitää unohtaa ja vain riuhtaista­ itsensä ylös. Suunnittelen treenit päässäni. En lyö mitään lukkoon, mutta laitan tavoitteeksi esimerkiksi kaksi juoksu­harjoitusta ja yhden lihaskuntotreenin viikossa. Liikunnan monipuolisuus ja helppous innostavat minua. Lenkille voi lähteä tuosta vain ilman valmistautumista. Juoksen, käyn kuntosalilla ja satunnaisesti lasten kanssa uimassa. Pyöräilen töihin ympäri vuoden. Työmatkapyöräilystä saa helposti täyteen päivittäisen liikunnantarpeen. Pyöräileminen antaa minulle syvän rauhoittumisen tunteen ja energiaa.

Varusteet ovat minulle suuri motivaattori. Kun pyöräily­housut pitävät lämmön ja hengittävät, tuuli­takin alla on kerroksia, pyörässä lukkopolkimet ja kengissä veden­pitävät suojat, ajaminen on kivaa talvellakin. Hyvät varusteet myös näyttävät hyvältä. Saatan vaikka miettiä, että tänään laitan salille tuon kivan pinkin topin.On tärkeää syödä säännöllisesti, jotta liikunnasta jaksaa innostua. Joskus ajattelen, että pärjään väli­palalla iltaan asti. Se kostautuu aina juoksulenkillä. Kaksi­ tuntia ennen treeniä pitäisi syödä joko välipala tai päivällinen. Itse en syö hiilari­pommia vaan helposti sulavaa ruokaa, kuten rahkaa ja marjoja tai lihaa salaatin kanssa.

Juoksuvauhdin seuraaminen syke­mittarilla­ on innostavaa.  Käytän sykemittaria ­lähes jokaisessa ­aktiivisessa suorituksessa. Seurailen myös syke­vaihteluita, kuukauden treenimääriä ja juostuja kilometrejä. Se on kiinnostavaa ja motivoivaa.”

Kommentoi »