Kauneus & Terveys

Ei enää flunssaa!


Näillä 18 vinkillä vältät turhat flunssatartunnat ja vauhditat paranemistasi.
Kuvat Fotolia

1. Pese kädet riittävän usein saippualla. Erityisen tärkeää huolellinen saippuapesu on kotoa töihin tai töistä kotiin tultaessa sekä ennen ruokailua. Hyvä saippuapesu kestää vähintään 30 sekuntia, ja sen aikana käydään läpi sormien välit, kämmenselkä ja kynnenaluset. Sormusten alle kerääntyy herkästi bakteereja, joten pese myös sieltä.Käsihygienia on erityisen tärkeää siksi, että flunssavirus voi elää pinnoilla, kuten bussin istuimessa tai vessan ovenkahvassa, jopa yli vuorokauden ajan. Moneenko sellaiseen pintaan kosket kauppareissulla tai työmatkalla, joihin on todennäköisesti koskenut myös joku nenäänsä niistänyt tai käsiinsä aivastanut henkilö? Vastauksen miettiminen voi kummasti lisätä käsienpesumotivaatiota.2. Vältä väkijoukkoja. Tämä on vaikea vinkki noudattaa, etenkin jos käyttää paljon julkista liikennettä tai asioi ruuhkaisissa kaupoissa. Fakta kuitenkin on, että flunssa tarttuu yleisimmin ihmisestä toiseen pisaratartuntana. Joillakin viruksilla tartunnan saamiseen riittää, että hengittää samaa ilmaa sairastuneen kanssa. Jos voit, käy kaupassa ja liiku julkisilla ruuhka-ajan ulkopuolella.3. Vältä pahimman epidemian aikaan kättelyä. Et voi tietää, missä käteltävän ihmisen käsi on käynyt ja montako pöpöä toinen siirtää omaan käteesi tällä yksinkertaisella ja kohteliaalla eleellä. 

4. Opettele tietoisesti välttämään silmien, nenän ja suun koskettamista sormin. Moni hieroo silmiä, pyyhkäisee nenää tai nyplää alahuultaan huomaamattaan. Kiinnitä asiaan huomiota ja pidä huoli, että jatkossa sormen ja limakalvon välissä on vähintään puhdas nenäliina. Ellet nimittäin ole juuri desinfioinut käsiäsi, voit itse siirtää viruksen sormistasi limakalvolle. 

5. Lopeta tupakointi. Flunssakierteen kannalta olennaisin syy lopettamiselle on, että se alentaa yleiskuntoa, ja mitä huonompi yleiskunto on, sitä isompi on riski sairastua flunssaan. Yritä välttää myös passiivista tupakointia, sillä sekin lisää hengitystieinfektion saamisen riskiä. 

6. Kohota yleiskuntoasi säännöllisellä liikunnalla, terveellisellä kasvispitoisella ruokavaliolla ja riittävällä unella. Kaikki nämä lisäävät vastustuskykyä. Toisilla on kuitenkin geneettisesti muita suurempi taipumus saada flunssatartunta, joten kaikkia sairastumisia ei voi välttämättä välttää, vaikka olisi teräskunnossa. 

7. Varmista, että saat riittävästi rasvaliukoisia A-, D-, E- ja K-vitamiineja ja omega-3-rasvahappoja. Ne tutkitusti vähentävät alttiutta saada flunssatartunta.

8. Vältä runsasta stressiä, joka johtuu psyykkisistä tai sosiaalisista tekijöistä, sillä voimakas stressi laskee vastustuskykyä. Pieni stressi toisaalta ehkäisee flunssaa.

9. Älä usko pärskivää ihmistä, joka väittää, että hänen flunssansa ei enää tartu. Flunssavirus on kaikkein tarttuvimmillaan silloin, kun räkääkin on eniten, mutta niin pitkään kuin jonkun nenä vuotaa tai nielusta irtoaa limaa ysköksinä, hänen lähellään olevat ovat vaarassa saada tartunnan. 

10. Jos saat flunssan, vältä fyysistä rasitusta. Juuri muuten omalla toiminnalla ei valitettavasti voi edistää flunssasta paranemista kuin ottamalla rauhallisesti. Puolikuntoisena ei siis parane lähteä lenkille tai harrastaa intensiivistä imurointia ja muita fyysisesti rasittavia kotitöitä. Nuku sen sijaan mahdollisimman paljon. Hengitys helpottuu, ja saat nukuttua kerralla pitempiä pätkiä, jos pidät sängyssäkin ylävartalon koholla esimerkiksi tyynyjen avulla.

11. Älä sairasta töissä. Jos jäät kotiin lepäämään heti, kun flunssan oireet alkavat, sairastat lyhyemmän aikaa ja työkaverit välttyvät tartunnalta. Kuumeisena ei pidä lähteä töihin. Jos kuitenkin tunnet jaksavasi hyvin töissä ja flunssan oireet ovat vain lieviä, anna palaa.

12. Kuumeisena kannattaa juoda tavallista enemmän nestettä. Kuuma juoma voi helpottaa tukkoisuutta ja lievittää kurkkukipua vaikkei kuume nousisikaan. Kuumeen lisäämän nesteen haihtumisen kannalta on ihan sama, juotko kuumaa vai kylmää.

13. Hengitä vesihöyryä. Jos olo on tukkoinen eikä räkä tunnu irtoavan, kokeile höyryhengitystä. Laita pari desiä vettä kattilaan ja kuumenna vettä, kunnes siitä nousee höyryä. Laske levyn lämpötilaa niin, että vesi jatkaa höyryämistä muttei kuumene enempää. Heitä pyyhe takaraivolle ja vie kasvot lähelle kattilaa, niin että olet kuin pienessä höyryteltassa. Hengitä syvään ja niistä välillä, kunnes tukkoinen olo helpottaa. Höyryhengitys ja muutenkin liman irtoaminen ehkäisee flunssan jälkitauteja, kuten poskiontelotulehdusta. 

14. Ota C-vitamiinia. Joidenkin tutkimusten mukaan C-vitamiinin runsas saanti, jopa 1 000 milligrammaa kerran tunnissa päivän ajan, saattaa nopeuttaa flunssasta paranemista. Ehkä tunnetuin C-vitamiinin nuhakuumetta parantavan voiman puolesta kampanjoinut henkilö oli Nobelillakin palkittu amerikkalainen kemian professori Linus Pauling. Vaikka tästä ei olla yksimielisiä, C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, eikä sen hetkellisestä runsaasta käyttämisestä ole haittaakaan.

15. Syö monipuolisesti. Vaikka tukkoisena tai kuumeisena ei tekisi mieli syödä paljoa, yritä syödä kasviksia ja proteiinia, vaikka vain pieniä määriä kerrallaan. Se ei paranna, mutta nopeuttaa voimien palaamista ja tekee sairausajasta miellyttävämpää. 

16. Älä kärvistele turhaan. Vaikka flunssan oireita lievittävät lääkkeet eivät nopeuta paranemista, säästyt turhalta tuskalta, jos otat tulehduskipulääkkeen pään- tai lihassärkyyn, pidät nenän auki limakalvoja supistavalla suihkeella ja imeskelet nielua puuduttavan pastillin kurkkukivun helpottamiseksi. 

17. Jos tarvitset yskänlääkettä, hae siihen resepti lääkäriltä. Viimeisimpien tutkimusten mukaan ilman reseptiä saatavista yskänlääkkeistä ei ole juuri apua. Reseptiyskänlääkkeet tehoavat paremmin.

18. Mene lääkäriin, jos jokin seuraavista pätee sinuun:– Kuume pysyy korkeana pitempään kuin kaksi vuorokautta, ja se nousee uudelleen, vaikka ottaisit kuumetta alentavan tulehduskipulääkkeen.– Vointi ei parane viikon sairastamisen aikana juuri ollenkaan.– Olosi on täysin voimaton.– Flunssan oireet tuntuvat poikkeuksellisen voimakkailta ja vaikeilta sietää.– Otsassa ja poskipäissä tuntuu kolmena peräkkäisenä päivänä yhtä voimakasta kipua ja painetta, kun laitat pään alaspäin. 

Julkaistu: 23.11.2011