Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.
Karies johtuu bakteereista, jotka ovat suussa. Kun syöt jotakin, ne tekevät happaman kerroksen hampaan pinnalle.
Se pehmentää hampaan pinnan, ja näin pintaan syntyy reikä.
Jos hampaassa on reikä, siihen sattuu, kun kosketat sitä tai sitä särkee koko ajan. Hammasta voi myös vihloa, kun syöt kuumaa, kylmää tai makeaa.
Sylki suojelee hammasta
Normaalisti sylki suojelee hammasta, sillä se huuhtelee bakteerit pois hampaan pinnalta. Joskus sylki ei kuitenkaan riitä suojaksi.
Tämä voi johtua siitä, että
- sylkeä ei erity tarpeeksi
- suussa on liikaa bakteereja
- sylki ei ehdi huuhdella hammasta, koska syöt liian usein.
Näin ehkäiset ja hoidat kariesta
Voit itse ehkäistä kariesta eli reikiintymistä seuraavilla tavoilla:
- Pese hampaat aamulla ja illalla ja puhdista hammasvälit.
- Käytä ksylitolituotteita ja käytä hammastahnaa, jossa on fluoria
- Syö vain vähän makeisia ja sokeria.
- Älä syö liian usein.
Lapsi saa karieksen usein niin, että bakteerit tulevat aikuisen suusta. Älä siis anna lapselle ruokaa, joka on ollut omassa suussasi. Älä puhdista tuttia omassa suussasi.
Fluori ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Jos fluoria on tarpeeksi hampaan pinnalla, se voi myös korjata pienen reiän, joka on jo syntynyt kiilteeseen.
Fluori tekee hampaan pinnasta kovemman ja ehkäisee bakteerien toimintaa. Käytä siis fluorihammastahnaa, kun harjaat hampaasi.
Jos et hoida kariesta heti, se voi tuhota hampaan. Paras tapa hoitaa pieniä reikiä on se, että huolehdit hampaiden puhtaudesta paremmin.
Kun karies on edennyt pitkälle eli kun reikä on syvä, vain hammaslääkäri voi hoitaa hammasta. Hän poraa hammasta reiän kohdalta niin, että bakteerit poistuvat. Sitten hän laittaa reikään paikka-ainetta.
Tekstilähteet:
- Tenovuo, J. 2003: Kariologia. Tämä artikkeli on teoksessa: Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 369–386. Julkaisija: Academica, Helsinki.
OAMK:n OMSU-hanke


Kommentit