Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.
Tupakan haitat näkyvät ensimmäisenä suussa, koska suu joutuu eniten tekemisiin tupakan savun ja haitallisten aineiden kanssa.
Tupakka aiheuttaa monenlaisia muutoksia suussa: se esimerkiksi värjää hampaita, paikkoja, ikeniä ja kieltä. Lisäksi tupakointi lisää hammaskiveä ja aiheuttaa sairauksia ikenissä.
Kielen pinnasta tulee karhea. Lisäksi tupakointi voi aiheuttaa suusyöpää.
Jos olet polttanut tupakkaa kauan tai jos poltat paljon, sairastut todennäköisemmin suusyöpään.
Jos poltat tupakkaa, yritä lopettaa, koska lopettaminen auttaa suun ja hampaiden terveyteen.
Tekstilähteet:
- Ainamo, A. ja Lahtinen, A. 2001: Miten autan tupakoivaa lopettamaan? Opas suun terveydenhuollon henkilöstölle. Julkaisija: Suomen Hammaslääkäriliitto, Helsinki.
- Murtomaa, H. 2003: Suunterveyden edistäminen. Tämä artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 1070–1074. Julkaisija: Academica, Helsinki.
OAMK:n OMSU-hanke


Kommentit