Terve.fi

Ääneen luettu artikkeli: nuuska - selkokielinen

Ääneen luettu artikkeli: nuuska - selkokielinen
Nuuska on tupakasta tehty aine, joka laitetaan yleensä ylähuulen alle niin, että se on ientä vasten. Nuuska sisältää nikotiinia, joka imeytyy limakalvon läpi vereen. Suomessa ei saa myydä nuuskaa.

Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.

Nuuska aiheuttaa monia ongelmia ikenissä ja hampaissa. Suurin osa näistä ongelmista johtuu suolasta ja sokerista, joita lisätään nuuskaan, että se maistuisi paremmalta.

Sokeri aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Suola taas hankaa limakalvoja ja ikeniä, minkä takia ikenet voivat vetäytyä. Sekä reikiintymisestä että vetäytyneistä ikenistä seuraa hampaiden vihlontaa ja särkyä.

Erityisesti nuuska vahingoittaa sitä limakalvon osaa, jossa nuuska on. Limakalvo värjäytyy, ja siihen voi tulla haavoja. Tämä voi johtaa kasvaimeen. Lisäksi nuuska altistaa suun, nielun ja nenän syövälle.

Jos käytät nuuskaa, yritä lopettaa, koska lopettaminen auttaa suun terveyteen.

Tekstilähteet:

  • Ainamo, A. ja Lahtinen, A. 2001: Miten autan tupakoivaa lopettamaan? Opas suun terveydenhuollon henkilöstölle. Julkaisija: Suomen Hammaslääkäriliitto, Helsinki.
  • Murtomaa, H. 2003: Suunterveyden edistäminen. Tämä artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 1070–1074. Julkaisija: Academica, Helsinki.

OAMK:n OMSU-hanke

Ladattavat tiedostot:

suunuuska(mp3)

Julkaistu: 27.4.2015
Kommentoi »