Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.
Miksi hampaat harjataan?
Kun harjaat hampaat säännöllisesti, sinulla on puhdas ja terve suu. Hampaiden harjaus poistaa hampaiden pinnalta likaa ja ehkäisee monia sairauksia, joita hampaissa ja suussa voi olla.
Harjaus ehkäisee
- reikiä hampaissa
- hammaskiveä eli likaa, joka kovettuu hampaan pinnalle
- ikenien tulehtumista
- muita hammassairauksia.
Milloin hampaat harjataan?
Harjaa hampaat joka päivä aamulla ja illalla. Paras aika harjata hampaat aamulla on ennen kuin syöt aamupalaa. Harjaus lisää syljeneritystä suussa, ja sylki suojelee hampaita ja puhdistaa suuta. Näin suusi on valmis ottamaan vastaan ruokaa.
Harjaa hampaat illalla ennen kuin menet nukkumaan. Yöllä sylkeä erittyy vähemmän kuin päivällä, ja siksi hampaat eivät puhdistu yöllä yhtä hyvin kuin päivällä. Siksi on tärkeää, että puhdistat ne joka ilta.
Millainen on hyvä hammasharja?
Hyvä hammasharja on pieni ja pehmeä. Sen harjakset ovat samanpituiset eli sen pinta on tasainen. Voit käyttää myös sähköhammasharjaa.
Vaihda hammasharja tai sähköhammasharjan pää noin kolmen kuukauden välein. Hammaslääkäri voi neuvoa sinua, kun valitset sopivaa hammasharjaa.
Miten hampaat harjataan?
Käytä aina hammastahnaa, joka sisältää fluoria. Fluori ehkäisee reikien syntymistä. Purista hammastahnaa hammasharjaan herneen kokoinen pallo.
Jos painat hammasharjaa liian kovaa ikeniä vasten, ikenet vahingoittuvat. Kun harjaat hampaita, pidä kiinni hammasharjasta samalla tavalla kuin pidät kiinni kynästä. Silloin et voi painaa harjaa liian kovaa.
On tärkeää, että harjaat kaikki hampaiden pinnat.
Puhdista alahampaiden ja ylähampaiden
- ulkopinnat eli ulkopuolet
- sisäpinnat eli sisäpuolet
- purupinnat eli ne osat, jotka osuvat toisiaan vasten kun pureskelet.
Pidä hammasharjaa sivuttain hammasta vasten. Kun harjaat hampaita, harjasten pitää ulottua ienrajaan asti. Harjaa niin, että liikutat harjaa edestakaisin kahden tai kolmen hampaan kohdalla kerrallaan. Siirry sitten seuraavaan kohtaan.
Alahampaiden ja ylähampaiden etuosan sisäpuoli ovat sellaisia kohtia, että niihin on vaikea ylettää harjalla. Kun harjaat niitä, käännä hammasharja pystyyn ja harjaa niin että vain harjan kärki osuu hampaisiin.
Jos käytät sähköhammasharjaa, sinun ei tarvitse liikuttaa sitä edestakaisin, koska se pyörii ja sykkii itsestään. Se puhdistaa yhden hampaan kerrallaan. Pidä harjaa hetken aikaa yhden hampaan pinnalla ja siirrä se sitten seuraavan hampaan kohdalle.
Harjaa hampaita yhteensä muutama minuutti. Kun olet lopettanut, sylkäise ylimääräinen vaahto pois suusta. Sinun ei tarvitse huuhtoa suuta vedellä, koska se heikentää hammastahnan vaikutusta.
Muista puhdistaa kaikki hampaat. Voit aloittaa esimerkiksi alahampaista. Harjaa ensin kaikkien alahampaiden ulkopuolet. Puhdista sitten alahampaiden sisäpuolet ja viimeiseksi pese purupinnat.
Siirry sitten ylähampaisiin ja harjaa myös niiden
- ulkopuolet
- sisäpuolet
- purupinnat.
Joskus kun harjaat hampaita, suusta voi vuotaa verta. Veri tulee ikenistä, jotka ovat tulehtuneet. Tämä tarkoittaa, että sinun täytyy harjata hampaat huolellisemmin ja useammin.
Samalla kun harjaat hampaat, puhdista myös kieli, sillä sen pinnalle kertyy likaa samalla tavalla kuin hampaiden pinnalle. Voit käyttää hammasharjaa tai erityistä kielenpuhdistinta. Et tarvitse hammastahnaa.
Kun puhdistat kieltä, liikuta hammasharjaa tai puhdistinta vain yhteen suuntaan kielen takaosasta kohti kielen kärkeä.
Käynnistä video siten, että painat käynnistä-nappulaa. Se on videon vasemmassa alalaidassa.
Tekstiosan lähteet:
- Keto, H. ja Murtomaa, H. 2003: Suunterveyden edistäminen. Artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H.: Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 1070–1074. Julkaisija: Academica, Helsinki.
Lähde: OAMK:n OMSU-hanke


Kommentit