Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.
Fluori ehkäisee reikiä
Fluori ehkäisee erittäin hyvin hampaiden reikiintymistä. Se kovettaa kiillettä, jota on hampaan pinnassa. Bakteerit eivät siis pääse vahingoittamaan hammasta.
Jotta kiille olisi mahdollisimman kova, on fluoria oltava hampaan pinnalla koko ajan. Saat fluoria myös vedestä, mutta tämä määrä ei riitä suojelemaan hammasta. Siksi on hyvä käyttää joka päivä fluorihammastahnaa.
Jos et saa tarpeeksi fluoria, hammaslääkäri voi kehottaa sinua syömään tabletteja, jotka sisältävät fluoria.
Lasten hampaiden harjaus
Lasten tulisi harjata hampaat kaksi kertaa päivässä kuten aikuistenkin. Lapsi saa käyttää hammastahnaa vasta sitten, kun hänen poskihampaansa puhkeavat eli kun lapsi on noin 1–1,5 vuoden ikäinen.
Tämän jälkeen lapsi voi käyttää mietoa fluorihammastahnaa, joka on tarkoitettu erityisesti lapsille. Siinä on vähemmän fluoria kuin aikuisten tahnassa, ja se maistuu miedommalle.
Aluksi tahnaa voi laittaa vain riisinjyvän kokoisen määrän. Kun lapsi oppii sylkemään, tahnaa voi laittaa pienen herneen kokoisen määrän.
Lapsi voi alkaa käyttää aikuisten hammastahnaa noin kuusivuotiaana eli silloin, kun hän saa ensimmäiset pysyvät hampaat.
Kun ostat hammastahnaa, tarkista hammastahnapakkauksesta, että se on sopivaa lapsille. Voit kysyä hammaslääkäriltä, mikä on sopiva tahna lapsille.
Onko fluori vaarallista?
Jos ihminen nielaisee suuren määrän fluoria, se voi olla vaarallista. Toisaalta ihminen tarvitsee pienen määrän fluoria. Pieni määrä on hyväksi hampaille.
Hampaiden pintaan muodostuu vaaleita laikkuja jos saa liikaa fluoria silloin, kun hampaat kehittyvät. Jos hampaat ovat jo suussa, laikkuja ei synny.
Laikut voivat olla erimuotoisia ja ne voivat muuttua keltaiseksi tai ruskeaksi. Tätä kutsutaan fluoroosiksi. Fluoroosi heikentää hammasta, jolloin hammas voi lohjeta helposti. Erityisesti lapset voivat sairastua fluoroosiin.
Tämän takia alle kolmevuotiaat lapset eivät saa käyttää fluorihammastahnaa, joka on tarkoitettu aikuisille. Lapset voivat saada siitä liikaa fluoria.
Jos ihminen syö liikaa fluoria, hän voi saada fluorimyrkytyksen. Se on erittäin vaarallinen lapsille.
Liikaa fluoria voi saada nopeasti esimerkiksi niin, että syö liikaa fluoritabletteja. Säilytä siis fluoritabletit aina niin, että lapset eivät saa niitä käsiinsä.
Fluorimyrkytyksen oireita ovat
- mahavaivat
- oksentelu
- ripuli.
Vie lapsi sairaalaan, jos epäilet, että hän on syönyt fluoritabletteja tai että hänellä on fluorimyrkytys. Lisätietoja ja apua saat Myrkytystietokeskuksesta, jonka numero on 09 471 977 tai 09 4711.
Tekstilähteet:
- Alaluusua, S. 2003: Lasten kariespreventio ja karieksen hoito. Tämä artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H.: Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 543–544. Julkaisija: Academica, Helsinki.
- Larmas, M. 1992: Maailman terveysjärjestön suuterveyden käsikirja. Julkaisija: Hammastieto, Oulu.
- Tenovuo, J. 2003: Kariologia. Tämä artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H.: Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 369–386. Julkaisija: Academica, Helsinki.
- Tenovuo, J. 2003: Suunhoitoaineet ja paikallishoitolääkkeet. Tämä artikkeli on teoksessa Meurman, J., Murtomaa, H., Le Bell, Y. ja Autti, H.: Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja, sivuilla 1041–1042. Julkaisija: Academica, Helsinki.
- Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Internet-sivut: http://www.hus.fi/. Tieto on haettu tältä sivulta 20.2.2008.
OAMK:n OMSU-hanke

