Sairaudet

Ääneen luettu artikkeli - jalkaongelmat - selkokielinen

Tyypin 2 diabeetikon jalat voivat olla vaarassa. Jalkaongelmia aiheuttavat esimerkiksi kohonnut verensokeri ja veren korkeat rasva-arvot.

17.4.2015 Terve.fi

Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.

Yleisimpiä jalkaongelmia ovat

  • jalkojen tuntoaistin heikentyminen
  • ääreisverenkierron heikentyminen
  • jokin ulkoinen vamma
  • jalan rakenteen, toiminnan tai kuormituksen muutos sekä
  • hitaasti paraneva tai tulehtunut vamma.

Kun tyypin 2 diabetes todetaan, jalat on tutkittava heti alussa. Sen jälkeen jalat täytyy tutkia hoitopaikassa vähintään kerran vuodessa.

Tutkimuksissa katsotaan, miten jalkojen hermosto ja verenkierto toimivat. Samoin arvioidaan jalkojen yleinen kunto.

Päävastuu jalkojesi hoidosta on sinulla itselläsi. Tarkkaile jalkoja päivittäin. Näin huomaat ongelmat ajoissa ja osaat pyytää niihin apua.

Kun tarkastat, nosta jalka syliisi. Silloin näet koko jalkapohjan ja sen reuna-alueet.

Jos jalka ei taivu syliin, käytä apuna peiliä tai pyydä, että joku läheinen avustaa tutkimuksessa

Tarkkailtavia asioita ovat

  • ihon rikkoutumat
  • kovettumat ja
  • kynsimuutokset.

Rikkoutumien kautta elimistöön voi päästä tulehduksen aiheuttajia. Myös kynsimuutokset lisäävät tulehdusriskiä. Kovettumat voivat johtaa haavaumiin, varsinkin jos jalassa on tunto- ja verenkierohäiriöitä.

Jos ongelmat eivät näytä paranevan itsehoidolla muutaman päivän kuluessa, ota yhteys hoitajaan tai lääkäriin.

Lähde: OAMK:n OMSU-hanke

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt