Terve.fi

Yle: Yhä useampi lapsi ja nuori soittaa auttavaan puhelimeen


Nuorten ongelmia ei oteta vakavasti tai kuunnella lainkaan, käy ilmi Mannerheimin Lastensuojeluliiton raportista. Koulujen oppilashuollossakin olisi paljon parantamisen varaa.

Nuorten ongelmia ei oteta vakavasti tai kuunnella lainkaan, käy ilmi Mannerheimin Lastensuojeluliiton raportista. Ylen uutisen mukaan koulujen oppilashuollossa on paljon parantamisen varaa.

Jotain nuorten hyvinvoinnista kertoo se, että vakavien yhteydenottojen määrä on kaksinkertaistunut MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalvelussa viimeisen viiden vuoden aikana. Erityisesti 15-17-vuotiaiden puhelujen aiheet ovat usein vakavia.

- Siitä ei voida tehdä suoraa johtopäätöstä, että nuorten hyvinvointi olisi massiivisesti huonontunut. Se antaa kuitenkin jotain viitteitä, että pahoinvoivien nuorten kohtaamisen tavat eivät ole onnistuneita, kertoi auttavien puheluiden päällikkö Tatjana Pajamäki Ylelle.

Nuorten mukaan aikuisilta on vaikea pyytää ja saada apua ongelmiin. Nuoret tiedostavat auttamisen resurssipulan, joten jos vanhemmat eivät kuuntele, he saattavat ajatella avuntarpeensa olen liian vähäistä. 

Nuorten mielestä ammattilaisten tapaamisia oli liian harvoin, ja ajat olivat liian lyhyitä. Lisäksi ammattilaiset saattoivat vähätellä aiheita eikä tapaamisaika riitä luottamussuhteen rakentumiseen.

Raportin mukaan lähes puolet lasten ja nuorten puheluista ja viesteistä koski arjen yksinäisyyttä – seuraavaksi eniten kysyttiin seksiin liittyvistä aiheista. Viime vuonna Mannerheimin lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja netissä vastattiin yhteensä yli 30 000 yhteydenottoon.

Lähde: Yle

Julkaistu: 19.4.2015