Terve.fi

Kärsitkö astmasta? Näin saat liman irtoamaan


Astmaa sairastavana sinun on hyvä oppia tyhjentämään keuhkoputkesi limasta, koska keuhkoputkiin jäänyt lima voi aiheuttaa tulehduksen.
Teksti Toimitus

Astmaa sairastavana on hyvä oppia tyhjentämään keuhkoputket limasta, koska keuhkoputkiin jäänyt lima voi aiheuttaa tulehduksen. Sopiva ajankohta tyhjennysharjoituksille on limaa irrottavan ja keuhkoputkien supistustilaa laukaisevan lääkkeen ottamisen jälkeen.

Limaa olisi hyvä poistaa keuhkoista myös ennen avaavan lääkkeen ottamista, jotta lääke pääsee keuhkojen pinnalle. Tyhjennystä ei pidä kuitenkaan suorittaa astmakohtauksen aikana tai heti sen jälkeen.

Erilaisia keinoja liman irrottamiseksi ovat esimerkiksi oikea hengitys- ja yskimistekniikka, lämmin juotava, tietyt lääkkeet, valutusasennot ja hengitysharjoitukset (palleahengitys ja keuhko-osien tuuletus). On myös syytä juoda riittävästi nestettä, koska se vähentää liman sitkeyttä, jolloin lima nousee yskiessä helpommin ylös hengitysteissä.

Myös rintakehän liikkuvuutta parantavat liikkeet (esim. vartalon sivutaivutukset ja kiertoliikkeet, joihin yhdistetään tehokas hengitys) ja liikunta, joka hengästyttää mutta ei aiheuta hengenahdistusta (esim. kävely ja portaiden nousu), auttavat liman irrottamisessa. Pulloon puhallus on myös tehokas tapa irrottaa limaa.

Oikea hengitystekniikka

Lima poistuu normaalisti keuhkoputkista värekarvojen liikkeen avulla. Ne siirtävät limaa ylös kohti nielua. Tehokas ja oikea hengitystekniikka tukee karvojen liikettä ja tehostaa liman poistumista. Hengästyttävä liikunta tehostaa värekarvojen toimintaa sekä lisää ilman virtausta hengitysteissä. Siksi liikunta edesauttaa liman irtoamista ja siirtymistä hengitysteissä ylöspäin, jonka jälkeen se on helppo yskäistä pois.

Tehokkuutta hengitykseen voi lisätä hyvällä ryhdillä. Ryhtiä voi korjata esimerkiksi: oikaisemalla yläselkää, tiputtamalla hartiat lepoasentoon, palauttamalla olkapäät korvalinjaan, vetämällä leukaa taaksepäin ja vetämällä napa selkärankaan uloshengityksen aikana.

Huulirakohengityksellä voidaan parantaa hengityslihasten yhteistyötä ja näin ollen, helpottaa hengittämistä. Nimitys huulirakohengitys tulee siitä, että uloshengitys tapahtuu huulien muodostamasta kapeasta raosta. Tästä johtuen uloshengitys tapahtuu pientä vastusta vasten. Vastapaineen ansiosta hengitystiet eivät painaudu kasaan liian aikaisin uloshengityksen aikana, joten uloshengityskin helpottuu.

Oikeassa hengitystekniikassa pallealihas on tärkeimmässä roolissa. Sisäänhengityksen aikana pallealihas laskeutuu alaspäin samalla painaen vatsan elimiä. Tämä havaitaan ylävatsan pyöristymisenä. Samalla uloimmat kylkivälilihakset supistuvat ja avustavat sisäänhengitystä, jonka vuoksi kylkiluut nousevat ja rintakehä laajenee. Voimakkaassa sisäänhengityksessä myös kaulan lihasten supistuminen toimii apuna hengitystyössä. Uloshengityksessä sisäänhengitykseen osallistuvat lihakset rentoutuvat ja ilma virtaa ylöspäin hengitysteitä.

Hengitystekniikkaa voi harjoitella esimerkiksi palleahengityksen harjoituksella. Helpoin tapa on aloittaa harjoitukset selinmakuullaan, polvet koukussa ja käsi ylävatsan päällä. Sisäänhengityksen aikana ylävatsa pyöristyy ja uloshengityksen aikana se laskeutuu. Kädellä voit tunnustella pallean liikettä mutta myös auttaa sitä. Palleahengitystä voi myös harjoitella istuen tai seisten. Istuen tai seisten harjoituksessa on tärkeää tarkkailla, että niska-hartiaseudun lihakset pysyvät rentoina.

Kun oikean hengitystekniikan hallitsee paikallaan ja levossa (makuulleen, istuen ja seisten) voi harjoitukset siirtää liikkeeseen.

Oikea yskimistekniikka

Oikean hengitystekniikan lisäksi on syytä osata oikea yskimistekniikka. Toistuva ja voimakas yskiminen rasittaa hengitysteitä ja estää liman nousun. Se saattaa myös lisätä hengenahdistusta.

Tämän takia yskimisen sijaan kannattaa ennemminkin hönkäistä eli huffata. Se on hengitysteille hellävaraisempaa, nostaa limaa helpommin ylös ja vaatii vähemmän voimaa. Hönkiminen nostaa limaa suuriin hengitysteihin, jonka jälkeen se voidaan helposti yskäistä pois. Sekä yskiessä että hönkäisyissä tarvitaan voimakkaita vatsalihaksia.

Oikeassa hönkäisytavassa täytyy ensin istuutua alas ja ottaa rauhallinen sisäänhengitys, joka kohdistuu keuhkojen alaosiin. Tämän jälkeen tehdään rauhallinen uloshengitys huulien hengitysraolla, jotta uloshengitys pitenee. Lopuksi hengitetään jälleen keuhkot täyteen ilmaan ja uloshengityksen aikana hönkäistään keuhkojen pohjasta asti. Tällöin lima nousee isompiin hengitysteihin ja kurkunpäähän, jonka jälkeen se on kevyt ja helppo yskäistä pois.

Sisäänhengityksen voimakkuuden vaihteleminen:

  • Tavallinen sisäänhengitys - hönkäisy nostaa limaa pienistä hengitysteistä.
  • Tavallista voimakkaampi sisäänhengitys - hönkäisy nostaa limaa keskikokoisista hengitysteistä.
  • Voimakas sisäänhengitys - hönkäisy nostaa limaa isommista hengitysteistä.

Hönkäisyjä voi tehdä jokaisella tasolla 1–5 kertaa, jonka jälkeen pidetään tauko. On tärkeää muistaa pitää taukoja, jotta hengitys tasaantuu.

Yskiminen tulisi suorittaa silloin, kun lima on noussut hönkimällä tarpeeksi ylös. Oikea yskimistapa tarvitsee voimakkaita vatsalihaksia. Aluksi hengitetään syvään keuhkojen alaosiin asti. Sen jälkeen yskäistään tehokkaasti vatsanpohjasta asti 1–2 kertaa (enintään) lyhyesti ja terävästi.

On tärkeää muistaa pitää esimerkiksi nenäliinaa suun edessä, kun yskäistään, jotta vältetään tautien leviäminen. Tietyt taudit tarttuvat pisaratartunnalla ja pystyvät siksi leviämään yskäisyn kautta.

Pulloon puhaltaminen eli vesi-PEP

Pulloon puhaltaminen vastustaa uloshengitystäsi ja paineolosuhteet keuhkoissasi muuttuvat, muodostuu vastapaine uloshengityksen aikana. Keuhkojen vastapaineen lisäyksen myötä keuhkorakkuloissasi olevat risteilevät ilmakanavat aukeavat. Ilma kulkeutuu näitä kanavia myöten liman taakse tai ohi. Aktiivisen uloshengityksen aikana ilma työntää limaa suuriin hengitysteihin, joista sen voi hönkäistä tai yskäistä pois. Jos sinulla on keuhkoputkia avaava lääke, kannattaa se ottaa annostusohjeen mukaisesti n. 15 minuuttia ennen puhalluksia.

Välineet, jotka tarvitset liman irrottamiseen, ovat n. litran puhdas pullo, jossa on vettä 10–15 cm sekä 60–80 cm pituinen, halkaisijaltaan 6–10 mm oleva taipuisa letku.

Pulloon puhallusta voi harjoitella seuraavalla tavalla:

  • PEP-harjoituksen asento: istu hyvässä asennossa pöydän ääressä. Voit myös istua tuolilla rennosti etunojassa nojaten kyynärpäillä pöytään. Pidä olkapäät alhaalla. Jos et jaksa istua, asetu kylkimakuulle vuoteeseen, jonka yläpää on korotettu.
  • Puhallustekniikka: Vedä ilmaa nenän kautta sisään. Aseta putki suuhun ja huulet tiiviisti letkun ympärille. Tämän jälkeen tee normaalia voimakkaampi ja pidempi uloshengityksen puhallus putkeen. Keuhkoja ei tarvitse puhaltaa täysin tyhjiksi. Puhallusvoimakkuus on riittävä, kun vesi kuplii pullossa.

Toista sisäänhengitys ja uloshengitys pulloon 10–15 kertaa hengästymättä. Lapsilla riittää 6–8 kertaa. Pidä puhallussarjan välissä muutaman minuutin tauko ja hönkäise puhallussarjojen jälkeen pari kertaa voimakkaasti ulos, jotta irronnut lima nousee ylempiin hengitysteihin. Ylemmistä hengitysteistä saat liman pois yskimällä.

Toista pulloon puhallukset ja hönkäykset noin 3–5 kertaa päivässä, esimerkiksi muutaman tunnin välein. Harjoitus kestää yleensä noin 15 minuuttia kerrallaan. Tee harjoitus aamulla, päivällä ja illalla. Älä harjoittele, jos sinulla on lisääntyvää hengenahdistusta tai äkillinen hengenahdistus päällä. Älä myös harjoittele liikaa, sillä se voi aiheuttaa päänsärkyä.

Huuhdo pullo ja letku päivittäin. Pullon ja letkun voi myös kiehauttaa kerran viikossa (2-3min ajan). Vaihda vesi jokaisen hoitokerran jälkeen. Pese pullo astianpesuaineella 2–3 kertaa viikossa

Vahva keittosuolaliuos

Vahvaa keittosuolaliuosta (3–7 %) voidaan joskus myös käyttää limaisuuden poistoon. Liuosta hengitetään lääkesumuttimen avulla, jolloin liman poistuminen helpottuu. Menetelmä ei kuitenkaan sovi kaikille, sillä vahva keittosuolaliuos saattaa ärsyttää ylähengitysteitä. Sen vuoksi tulisi ensin keskustella lääkärin kanssa vahvan keittosuolaliuoksen käytöstä.

Lähteet:

OAMK:n OMSU-hanke.

Hengitä ja hengästy. Hengitysliitto.

Opas harvinaisista hengityssairautta sairastavalle. Hengitysliitto.

Pulloon puhallus (vesi-PEP), lääkärin käsikirja. Kustannus Oy Duodecim 2018.

10 faktaa influenssasta. Apteekki 2018.

Julkaistu: 20.1.2019