
Päästääkö yksityislääkäri lepsummin hataran kuskin liikenteeseen?
Kiilaako potilastyytyväisyys joskus vaarallisesti liikenneturvallisuuden ohitse? Osa lääkäreistä on avannut suunsa julkisuudessa ja rohjennut tuoda esille, että yksityislääkäri saattaa suhtautua potilaan ajoterveyteen eri otteella kuin julkisen puolen lääkäri.
Kiilaako potilastyytyväisyys joskus vaarallisesti liikenneturvallisuuden ohitse? Osa lääkäreistä on avannut suunsa julkisuudessa ja rohjennut tuoda esille, että yksityislääkäri saattaa suhtautua potilaan ajoterveyteen eri otteella kuin julkisen puolen lääkäri.
Lappeenrantalainen terveyskeskuslääkäri Mauri Vanhanen kertoo Helsingin Sanomissa iäkkään potilaan tapauksesta. Hän oli lähettämässä kyseistä autoilijaa muistitestiin. Tämä päätti läksiä yksityislääkärille ja kommentoi myöhemmin Vanhaselle, ettei siellä mihinkään muistitesteihin passitettu.
-En sano, että siinä olisi laiminlyöntiä. Toivon kuitenkin, että joka paikassa yli 70-vuotiaiden tarkastukset tehtäisiin samalla tavalla meille määrättyjen ohjeiden mukaan, jotta päätösten takana voidaan seistä, sanoo Vanhanen HS:lle.
Eikö ajokorttia tarkisteta?
Samansuuntaisia kommentteja esitti hiljakkoin Savon Sanomissa silmätautien erikoislääkäri, liikennelääketieteen professori Timo Tervo. Hän suomii lääkäreitä passiivisuudesta ajoterveyden suhteen: ajokorttia ei tarkisteta ja ajokieltoja kaihdetaan. Ajo-oikeuden tarkistaminen olisi hyvä saada pakolliseksi lääkäreille, Tervo esittää:
-Osa lääkäreiden passiivisuudesta johtuu siitä, että he toimivat yrityksissä. Se liittyy siihen ilmapiiriin, että yrityksissä on hyvin vaikea toimia maksavan asiakkaan tahdon vastaisesti. Jos niin tekee monta kertaa, lääkäristä tehdään useita valituksia. Sitä voisi vähentää sillä, että lääkärillä olisi pakko tarkistaa ajo-oikeus, sanoo Tervo Savon Sanomissa.
- Lue asiantuntijan vastaus: Kenen vastuulla on huolehtia ajokortin uusimisesta?
”Vastuu siirretään muille tahoille”
Lääkärien ajokykyarvioinneissa havaittiin ongelmia myös pari vuotta sitten, kun Suomessa tutkittiin lääkärin ilmoitusvelvollisuutta ajoterveysasioissa. Huomattiin, ettei terveydentilan kannalta ongelmallisia kuskeja tavoiteta tarpeeksi aikaisin ja että lääkärien välillä on isoja eroja ilmoituskynnyksessä.
-Lääkärit eivät riittävän usein kysy potilaaltaan autolla ajamisesta. Ilmoituksen tekemistä myös lykätään ja vastuu ajokyvyn arvioinnista siirretään usein muille tahoille, todetaan tutkimustiivistelmässä. Selvitys tehtiin osana LINTU-ohjelmaa (Tieliikenteen turvallisuuden pitkän aikavälin tutkimus- ja kehittämisohjelma). Ohjelmaa rahoittavat liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto.
Ajokykylausuntoja kirjoittavien lääkärien arvioinneissa on horjuvuutta, todetaan myös HS:n jutussa. Perusongelma on, ettei ole yhtenäistä järjestelmää, jolla arvioida ajokykyä.
Pitäisikö ajokortin tarkistaminen tehdä pakolliseksi? Päästääkö yksityislääkäri hataran kuskin liikenteeseen lepsummin kuin julkisen puolen lääkäri? Jyräävätkö potilastyytyväisyys ja potilaiden vaatimukset yksityispuolella liikenneturvallisuuden ylitse? Rullaa alas ja kerro kommenttisi.
Lähteet: Helsingin Sanomat, Savon Sanomat, Lääkärin ilmoitusvelvollisuus ajoterveysasioissa – kolme näkökulmaa prosessin toimivuuteen (Liikenneturvallisuuden pitkän aikavälin tutkimus- ja kehittämisohjelma LINTU-julkaisuja 2/2012)
Lue myös: