Terveys

Terveyskeskus on paljon enemmän kuin arvauskeskus, kertoo väitös

Osaamiskeskus vai arvauskeskus? Mitä paljastui, kun tutkittiin suomalaisten näkemyksiä terveyskeskuksista?

22.5.2014 Terve.fi

Terveisiä terveyskeskuksiin uudesta suomalaisväitöksestä: Tk on asiakkaille enemmän kuin arvauskeskus. Se edustaa perusterveydenhuollon luottamuksen kivijalkaa. Luottamusta vahvistaa esimerkiksi se, että asiakkaan ottaa vastaan tuttu hoitaja tai lääkäri.

Terveyskeskuksista sanottua:

”Osaamiskeskus.”

”Riittävästi henkilökuntaa.”

”Hoitajat pyrkivät estämään hoitoon tulon.”

”Nimensä veroinen.”

”Lottoarvonta”

”Kone, hyvässä ja pahassa”

(Kohorttiaineisto, 2013)

”Kotiin sieltä laitetaan, vaikka olisit kuinka kuoleman porteilla.” (Internetkeskustelu 9.6.2012.)

”Tärkeintä on luottamus terveyskeskuslääkäriin.” (Internetkeskustelu 10.10.2012)

”Itse asiassa arvauskeskus toisaalta puoltaa paikkaansa, lääkärithän tekevät valistuneita arvauksia tutkimustulosten pohjalta.” (Internetkeskustelu 12.6.2012)

Lainaukset Hanna Tiiringin väitöskirjasta.

Terveystieteiden maisteri Hanna Tiirinki sai väitöstutkimuksessaan selville, että asiakkaat ovat terveyskeskuspalveluihin suhteellisen tyytyväisiä.

Kohtuullista tyytyväisyyttä ei himmennä se, että terveyskeskukseen liitetään myös odottamista, hoidon tason vaihtelua ja tarinoita arvauskeskuksista.

Tarinat arvauskeskuksista kuvastavat väitöksen mukaan käsityksiä jatkuvasta odottamisesta tai sattumanvaraisuudesta. Toisaalta asiakkaat ymmärtävät myös sen, että tarinat pitävät sisällään myös huhupuheita.

Matala kynnys ruuhkista ja kiireestä huolimatta

Asiakkaista suurin osa uskoo, että terveyskeskuksessa sairaudet tulevat hoidetuksi. Valtaosalla on terveyskeskuksesta myönteisiä kokemuksia, kertoo tutkimus.

Noin puolet terveyskeskuksen asiakkaista kokee palveluiden parantuneen.

Samaan aikaan terveyskeskus herättää asiakkaissa ristiriitaisia tunteita. Sitä pidetään terveydenhuollon matalan kynnyksen paikkana, vaikka siihen liitetään vahvasti myös vastaanottojen ruuhkaisuus, kiire ja henkilökunnan suuri vaihtuvuus.

Vaivojen sulatusuuni ja ruuhkakeskus

Tiirinki muodostaa väitöskirjassaan neljä mallia terveyskeskukseen liitetyistä näkyvistä ja piilotetuista kulttuurisista merkityksistä:

  • Vaivojen sulatusuunimalli. Terveyskeskukseen liittyy sekä myönteisiä että kielteisiä merkityksiä.
  • Matalan kynnyksen malli. Tk nähdään ruuhkakeskuksena, jossa hoidon taso vaihtelee, mutta toisaalta peruskalliona, jonka palveluun luotetaan.
  • Arvauskeskusmalli. Tk huhupuheiden keskiönä. Puhutaan lottoriveistä ja kuvaillaan terveyskeskusta odotushuoneeksi.
  • Tulevaisuuden odotemalli. Tk halutaan nähdä tulevaisuudessa joustavasti toimivana lähiasemana. – Terveyskeskus on asiakkaille tärkeä ja sen tulisi olla joustavasti lähellä myös tulevaisuudessa, kirjoittaa Tiirinki.

Lehtikirjoituksia, nettikeskusteluja ja kyselytuloksia

Väitöstutkimuksen aineistona käytettiin sanomalehti Kalevan julkaisemia terveyskeskuksiin liittyviä kirjoituksia vuosilta 1972–1982, internetin keskustelupalstojen kirjoituksia 2010-luvun taitteesta sekä kyselyä, joka tehtiin osaotokselle Pohjois-Suomen syntymäkohortti 1966:n tutkimusta. Monivalintakyselyyn vastasi 3 237 ihmistä ja avoimeen kysymykseen 200.

Terveystieteiden maisteri Hanna Tiirinki väittelee Oulun yliopistossa 23.5.2014.

Lähteet: Väitöskirja ”Näkyvien ja piilotettujen merkitysten rajapinnoilla – terveyskeskukseen liittyvät kulttuurimallit asiakkaan näkökulmasta” (pdf), Oulun yliopiston sähköpostitiedote 19.5.2014

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt