Terve.fi

Uni auttaa polttamaan rasvaa


Ylimääräisestä rasvasta eroon pääseminen on hankalaa monille, ja uuden tutkimuksen mukaan liian vähäinen uni tekee siitä yhä vaikeampaa. Chicagon yliopiston tutkijat laittoivat 10 ylipainoista (painoindeksi 27,4) ihmistä rankalle dieetille (1450 kaloria/päivä). Kahden viikon ajan kuuden henkilön annettiin nukkua 8,5 tuntia yössä, kun loput neljä nukkuivat vain 5,5tuntia.

Kuukausia myöhemmin, kaksi viikkoa kestäneessä kokeessa, pitempään nukkuneiden uni vähennettiin 5,5 tuntiin ja vähemmän nukkuneet saivat nukkua vuorostaan pitempään.

Molempien testijaksojen aikana pudotettu paino (noin 3 kiloa) oli sama riippumatta unen määrästä. Mutta kun ihminen sai nukkua pitempään, pudotetusta painosta suurin osa oli rasvaa, kun taas vähän nukkuneiden pudotetusta painosta rasvaa oli vain kolmasosa. Ihmiset menettivät myös lihaskudosta ja olivat nälkäisempiä, kun unta vähennettiin. Greliini, vatsassa toimiva hormoni, stimuloi ruokahalua ja lisää rasvan kertymistä ja veren glukoositason nostamista maksassa. Vähän nukkuneiden greliinitasot tässä tutkimuksessa nousivat (mikä voi selittää heidän ruokahalunsa), kun taas pitkään nukkuneilla tasot laskivat.

Tämä oi vain lyhyt kontrolloitu tutkimus, mutta tutkimukset ovat yhteneväisiä epidemiologien löytöjen kanssa, joissa huomattiin yhteys vähän unen ja ylipainon kanssa.

Julkaistu: 2.1.2014