Terve.fi

Onko suklaan syöminen hyväksi sydämelle?

Onko suklaan syöminen hyväksi sydämelle?
Ystävänpäivän lähestyminen tuo joka vuosi esille kasan suklaa on hyväksi sydämelle -artikkeleita. Me kaikki haluaisimme uskoa, että makea herkku olisi hyväksi sydämelle ja verisuonille. Todisteet eivät välttämättä kuitenkaan tue tätä mielipidettä.
Julkaistu: 2.1.2014

Jotkus tutkimukset osoittavat vahvan yhteyden suklaansyönnin ja pienemmän sydänsairausriskin välillä. Yli 5 000 yhdysvaltalaista aikuista osallistui tutkimukseen, jossa todettiin, että viisi kertaa viikossa suklaata syöneet oliva 40 prosenttia harvemmin käyneet läpi sydänkohtauksen tai verisuonitoimenpiteen (Clinical Nutrition, joulukuu 2007). Kuten Heart Letter kertoi elokuussa 2010, samanlaisia tuloksia saatiin eräässä suuressa saksalaisessa tutkimuksessa. Tämän tyyppisissä tutkimuksissa ei kuitenkaan huomioida sitä, lisääkö suklaansyönti vastustusta sydän- ja verisuonitaudeille, vai onko suklaansyöjillä muitakin sydänystävällisiä tapoja.

Entäs sitten kliiniset tutkimukset, joista yleensä saadaan kattavampaa todistusaineistoa? Muutamat tutkimukset ovat testanneet, alentaako tumma suklaa (50-70 prosenttia kaakaota) verenpainetta verrattuna kaakaovapaaseen placeboon. Hiljattain julkaistu analyysi yhdisti 15 tällaista tutkimusta. Se kertoi tumman suklaan alentavan systolista verenpainetta (verenpainelukemissa ensimmäinen mittaustulos) viidellä pisteellä ja diastolista painetta (toinen mittaustulos) kolmella pisteellä – mutta vain ihmisillä, joilla oli korkea verenpaine. Suklaalla ei ollut mitään vaikutusta ihmisiin, joilla oli normaali verenpaine (BMC Medicine, julkaistu verkossa 28. kesäkuuta 2010).

Laboratoriotutkimukset ovat montaa mieltä. Ne ehdottavat tapoja, joilla suklaa voi suojella sydäntä ja verisuonia: tuottamalla antioksidantteja, stimuloimalla verisuonten seinämiä, jotka tuottavat valtimoita rentouttavaa nitriittioksidia sekä estämällä verenpainetta nostavien entsyymien toimintaa. Tutkimukset eivät kuitenkaan todista vaikutusten olemassa oloa.

Circulation- lehden kesäkuun 2010 numerossa julkaistu tutkimusarvio korostaa tätä epätarkkuutta. South Carolinan Lääketieteellisen Yliopiston tutkijoiden mukaan tumman suklaan syönti on lupaava mutta epävarma tapa estää ja hoitaa sydänsairauksia. Mietipä näitä kahta seikkaa: Ensiksikin on eri asia syödä suklaata kun sitä tekee mieli kuin nauttia sitä lääkkeenä.  Australialainen tutkimus vertasi suklaaruudun (70 prosenttia kaakaota) syömistä lykopiinirikkaan tomaattiuutteen nauttimiseen: puolet osanottajista oli sitä mieltä, että noin 50 gramman suklaa-annoksen syöminen päivittäin oli vaikeaa (BMC Comlementary and Alternative medicine, julkaistu verkossa 8. heinäkuuta 2009). Toisekseen suklaan syöminen olisi korkeakalorinen tapa suojella sydäntä. 50 grammaa suklaata sisältää 300 kaloria. Jos tämän lisäisi normaalin ruokavalioon poistamatta jotain muuta, se voisi johtaa 10-15 kilon painonnousuun vuodessa. 

Tällä hetkellä suosittelemme suklaan syömistä välipalana tai herkkuna eikä lääkkeenä. Yhdistä suklaa sydänystävällisiin välipaloihin, kuten kurpitsansiemeniin, rusinoihin, manteleihin ja päärynöihin.

Lähde: Harvard Heart Letter, tammikuu 2011.

Kommentoi »