Terve.fi

Mielen voimasta hyvää oloa



Mielen voimasta hyvää oloa

“Jos pääsisin stressitekijöistäni eroon niin helposti, että hengittelen syvään viisi minuuttia, tai keksisin niihin parissa minuutissa toimintasuunnitelman, ne eivät todellakaan olisi stressitekijöitä!” ihmettelee mediaatioharjoitukseen osallistunut, ja osuu asian ytimeen.
Teksti Jaan-Erik Arnia

Stressitekijöistä irtipäästäminen helposti, lyhyellä viiden minuutin harjoituksella voi tuntua käsittämättömältä. Ja siihen liittyvät kysymykset: Miten stressi syntyy? syntyykö se pienistä vai suurista tekijöistä?

Isot, kielteiset stressitekijät huomaa jokainen, sellaisia ovat esimerkiksi kielteinen diagnoosi lääkärillä, ystävän kuolema tai irtisanominen. Myönteisiä, mutta suuria stressitekijöitä ovat esimerkiksi lapsen syntymä, avioliitto, yhteinen pitkä lomamatka tai uusi työ. Nämä asiat jokainen huomaa helposti.

Miten huomata huomaamaton?

Olisiko liikaa vaadittu, että omassa elämässään pystyisi huomaamaan sellaiset tekijät, jotka pitkällä aikavälillä aiheuttavat pahalaatuista stressiä ja sen ongelmallisia vaikutuksia niin keholle kuin mielelle.

Entä miten suhtautuisit, jos kyse ei olisikaan kielteisestä stressistä tai kielteisistä vaikutuksista ylipäätään, vaan jostakin myönteisestä, ilosta ja onnellisuudesta. Miten huomaamattoman huomaaminen silloin onnistuisi?

Vastaus on: samalla tavalla kuin edellä, pieni askel kerrallaan huomaa paremmin ja paremmin, miltä arki tuntuu milläkin hetkellä. Tällä tavalla tulemme tietoiseksi niin kielteisistä kuin myönteisistäkin tekijöistä elämässämme. Tosin usein käy niin, että tulemme vastahakoisesti tietoiseksi kielteisistä asioista ja siihen liittyvistä stressioireista vasta sitten, kun on jo liian myöhäistä. Tosin, harvoin samaan aikaan pysähdymme myönteisten asioiden äärelle, vaikka niitä elämässämme olisikin. Kummassakin tapauksessa kuljemme arjen perusrakenteiden ohi.

Hengitä hetki!

Jos istut nyt hetkeksi paikallesi ja hengität rauhassa, tulet tietoiseksi kehostasi, hengityksen liikkeestä ja siitä, kuinka ajatuksesi laukkaavat. Jos hengität hetken, vaikkapa viisi minuuttia, voit huomata eron harjoituksen aloittamisen ja sen päättämisen välillä. Huomaatko?

Millainen olo sinulla oli ennen harjoitusta ja millainen sen jälkeen? Kun mieli on kiireen keskellä rauhoittunut, saatat tulla tietoiseksi siitä, millainen hetki sitten olit.

Saatoit esimerkiksi kokea olosi ennen harjoitusta kiireiseksi, kireäksi tai ärtyneeksi. Voit huomata itsesi myös toisella tavalla. Itse asiassa koit, että olit varsin rauhallinen, iloinen ja innostunut – tai jotakin näiden kahden ääripään välillä.

Pitkittyneen kielteisen stressin vaikutukset huomaa usein vasta jälkeenpäin, vasta kun vaikutukset ovat niin suuria, ettei niitä voi enää ohittaa. Pystyt huomaamaan huomaamattoman niin myönteisessä kuin kielteisessäkin mielessä, kun sille antaa mahdollisuuden tulla esille. Usein se vaatii jonkinlaista pysähtymistä ja joskus hiljaisuuttakin. Miten tahansa se sinulle onnistuukin helpoiten, se on aina itsen huomaamista ja itsensä kanssa olemista oman ajattelun rauhallisuudessa.

Pysähtyminen kiireessä antaa sinulle kaikkein tärkeimmän; vastakohdan, joka auttaa sinua huomaamaan sen, kuinka lujaa olet itse asiassa kulkenut. Jos olet mennyt liian lujaa, huomaat sen kokemustesi erossa helposti. Jos kulkusi on ollut sinulle sopivaa, huomaat senkin. Tulet hetkellisesti pysähtyessäsi tietoisemmaksi siitä, mitä sinussa tapahtuu. Näin huomaat huomaamattoman. Huomaat niin ilon ja onnellisuuden aiheet kuin sydäntäsi painavat asiat, kun pysähdyt.

Hiljentymisestä on hyötyä

Hiljentyminen on usein hidastamista ja pysähtymistä. Se ei ole luovuttamista tai periksiantamista vaan omien tunteidesi ja ajatuksiesi tiedostamista.

Tässä tulevat esille meditaation ja tietoisuustaitojen hyödyt. Kun rauhallisessa mielen maisemassa tarkastelet itseäsi, tulet tietoiseksi ympärilläsi olevista myönteisistä asioista. Nyt tiedostat ne vain tarkemmin. Et kulje niiden ohi kiireessä vaan pystyt arvostamaan niitä. Arvostaminen on kiitollisuuden tunne siitä, mitä sinulla on! Tässä mielesi tuottaa sinulle hyvää oloa. Kukaan ei pysty arvostamaan sellaista, mistä ei tiedä tai mitä ei omassa arjessaan huomaa.

Mieli siis pystyy tuottamaan hyvää oloa aivan samalla tavalla kuin huonoa oloa. Kun puhutaan kielteisestä stressistä ja sen vaikutuksista, ihmiset kulkevat kiireestä toiseen, kunnes keho tai mieli kirjaimellisesti pysäyttää heidät huomaamaan. Toisaalta taas, kun hiljennyt hetkeksi aikaisemmin ja huomaat myönteisiä asioita elämässäsi ja arvostat niitä, mielesi saa voimaa. Hiljentymisen hyödyt ovat kaksisuuntaisia. Tulet tietoiseksi niin kielteisistä ja elämän energiaasi vievistä tekijöistä, mutta samalla voit huomata niitä asioita, jotka sinulla ovat elämässäsi hyvin, oikein ja hienosti.

Mielen ihmeellinen voima

Jokaisella meillä on kyky pysähtyä, hiljentää hetkeksi vauhtia ja tulla tietoiseksi siitä, mikä elämässämme on oikein ja hyvin. Tulemme hetkellisesti kirkkaammin tietoiseksi elämän ihanuudesta, mauista, ystävistä, perheestä, kehon ja mielesi hyvinvoinnista.

Tässä hetkessä voit kunnioittaa ja arvostaa itseäsi. Voit antaa itsellesi kiitosta kaikesta, mitä olet saanut aikaan. Mieli palkitsee itseään, kun sinä palkitset itseäsi. Tässä on suuri mielen voima.

Tiedostamatta hyvät hetket saattavat kulkevat ohitsemme, ikään kuin vain ohimenevinä ja väliaikaisina. Kun hiljennymme, voimme tulla tietoiseksi kaikesta siitä, mikä lisää hyvinvointiamme ja onnellisuuttamme arjessa.  Sen huomaaminen, miten mieli voi tuottaa sinulle tarvitsemaasi voimaa, on sinun ja vain sinun käsissäsi.

Arjen ja mielen voima, hyvä olo, koostuu niistä pienten hetkien ketjusta, joita ei ohiteta tai vähätellä, vaan ne huomataan, niitä kunnioitetaan ja niistä ollaan kiitollisia. Mielen voima on kiitollisuudessasi itseäsi kohtaan. Sen voi tehdä nyt. Juuri nyt.

Julkaistu: 26.4.2013