Terve.fi

Sovellusresepti potilaalle ja neljä muuta kuumaa trendiä

Sovellusresepti potilaalle ja neljä muuta kuumaa trendiä
Julkaistu: 21.3.2013

Voisiko helpotusta tähän epäsuhtaan saada siitä, että lääkäri voisi määrätä potilaalle sovellusreseptin? Tai pystyisivätkö potilasportaalit todella parantamaan potilaiden hoitoa ja keventämään samalla terveydenhuollon työkuormaa? Entäpä toisivatko apua mobiilit lääketieteelliset laitteet, joita voi käyttää potilas itse? Tai etälääketiede? Sosiaalinen media?

Kyllä, nämä keinot voivat todella saada siivet, arvioidaan yhdysvaltalaisen Medscapen jutussa. Jutussa nämä viisi listataan ”cooleimmiksi ja hoteimmiksi trendeiksi”, joiden ennakoidaan muuttavan terveydenhuollon käytäntöjä vuonna 2013.

Rynnistävätkö ”mobiilisovellusreseptit”?

Tarjolla on yli 20 000 potilaalle suunnattua mobiilisovellusta, kertoo Medscape. Tähän mennessä lääkärit eivät jutun mukaan kuitenkaan ole rynnänneet suosittelemaan sovelluksia. Medscape ennakoi, että tänä vuonna Yhdysvalloissa voi olla mahdollista, että lääkäri ”määrää” potilaalle sovelluksenkäyttöä samaan tapaan kuin vanhastaan on totuttu antamaan lääkeresepti. Esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen hallintaan tarkoitettuja sovelluksia on paljon.

Huolta on kuitenkin herättänyt esimerkiksi potilassovellusten laatu ja sertifioiminen. Medscapen jutussa kerrotaan, että sovellusalan yritys Happtique aikoo julkaista sertifiointiohjelman, jossa asetetaan standardit turvallisuudelle, toimivuudelle, yksityisyydelle ja sisällölle.

Moni lääkäri odottaa myös lisää tutkimuksia siitä, miten terveysalan mobiilisovellukset todella voivat vaikuttaa terveyteen. Jonkin verran tutkimuksia on tehty, ja Medscapen mukaan lisää on työn alla.

Lisää laitteita! Mutta kuka maksaa?

Potilaan käyttöön tarkoitettuja lääketieteellisiä laitteita tulee markkinoille yhä lisää. Medscapen jutussa nähdään, että laitteet tarjoavat mahdollisuuksia esimerkiksi siksi, että niiden avulla voidaan välittää ajantasaista tietoa potilaan terveydestä terveydenhuollon henkilöstölle.

Yksi kysymyksistä on kuitenkin se, joka esitetään myös Medscapen jutussa: kuka maksaa? Tuotteita saattaa olla tarjolla suhteellisen edullisesti, esimerkiksi 50 dollarilla, ja tämän lisäksi pitäisi avata kukkaro myös päästäkseen tarkastelemaan potilaan terveystietoja. Kuka vastaa kustannuksista? Voisiko käytössä olla esimerkiksi potilaille lainattavia laitteita? Medscapen jutun mukaan kysymyksiin ei toistaiseksi ole vakiintuneita vastauksia ja toimintamalleja.

Oli miten oli, jatkuvasti tulee markkinoille uusia laitteita. Yksi viimeisimmistä yhdysvaltalaisviranomaisten (FDA) hyväksynnän saaneista on Yhdysvalloissa iHealthin verenpainelaite (Wireless Blood Pressure Monitor), jota voi käyttää yhdistettynä iPhoneen tai iPadiin. Laitteen avulla voi mitata verenpaineen ja sydämensykkeen ja myös jakaa nämä tiedot. iBGStarin avulla taas voi iPhoneen yhdistettynä mitata verensokeria.

AliveCorin iPhone-sydänsovellusta taas tutkitaan Medscapen mukaan paraikaa: selvitettävänä on laitteen tehokkuus esimerkiksi eteisvärinän pitkäaikaisessa etämonitoroinnissa.

Etälääketiedettä ja potilasportaaleja

Yhdysvalloissa tuetaan etälääketieteen kasvua esimerkiksi kampanjalla (The Telehealth Promotion Act), joka siivittää yhä useampia lääkäreitä hoitamaan potilaita etänä.

Medscape kirjoittaa, että yksi kuumista trendeistä on myös potilasportaalien kasvu. Potilasportaaleilla tarkoitetaan sähköisiä järjestelmiä, käytännössä suojattuja nettisivuja, joiden avulla potilas pääsee esimerkiksi katsomaan terveystietojaan ja laboratoriotuloksiaan ja varaamaan aikoja.

Medscapen mukaan potilasportaaleissa on kuitenkin ongelmansa. Yksi niistä on, että yksittäinen potilas saattaa kuulua useiden eri portaalien piiriin – vakuutusyhtiön, apteekin, sairaalan – eikä tietoa pystytä jakamaan näiden kesken.

Medscape kertoo myös tuoreesta tutkimuksesta, jonka mukaan potilasportaali ei välttämättä kevennäkään terveydenhuollon työkuormaa vaan päinvastoin: Coloradossa potilasportaalin käyttäjille kertyi vuosittain 16 prosenttia enemmän käyntejä ja kahdeksan prosenttia enemmän puhelinsoittoja kuin heillä, joilla ei ollut pääsyä portaaliin. Tutkimus koskee vuosia 2005-2010, ja siinä oli mukana 44 000 portaaliin käyttäjää ja 44 000 asiakasta, jotka eivät käyttäneet portaalia.

Some!

Medscapen jutussa ennakoidaan, että sosiaalisen median sivustot lääkäreille, potilaille ja lääketieteen tutkijoille lisäävät suosiotaan. Esimerkkinä mainitaan muun muassa Migraine.com-sivusto ja yhteisö, jonka avulla käyttäjät jakavat kokemuksiaan ja jossa tarjotaan keinoja pääkivun selättämiseen.

Lähde: Medscape

Lue myös:

Kommentoi »