Kauneus & Terveys

5 vinkkiä parempaan itsetuntoon

5 vinkkiä parempaan itsetuntoon

Jos suhtaudut kiitoksiin torjuvasti, saatat olla liian vaatimaton. Jo pienilllä muutoksilla nostat itsetuntoasi.
Teksti Merja Perttula
Kuvat Fotolia
Mainos

Itsensä brändääminen ja vahvuuksien esille tuominen ovat nykyisin arvostettuja taitoja. Kaikilta tämä ei suju. Vaikka kuinka ihailisi rohkeita, osa haluaa mieluummin muuttua lähes näkymättömäksi eikä uskalla käyttää kykyjään.

Jos vaatimattomuudesta tulee painolasti, sen syynä ovat yleensä lapsuuden ja nuoruuden kokemukset. Silloin ihminen voi tosissaan uskoa, ettei hän ansaitse mitään hyvää.

Kun hän saa kiitosta, hän arvelee sen johtuvan enemmänkin tuurista kuin ansioistaan.

– Tällaiselle ihmiselle on opetettu, ettei hän ole mitään. Joskus vaatimattomuus voi johtua siitäkin, että pärjääjä on alkanut vähätellä osaamistaan, jotta muut hyväksyisivät hänet joukkoonsa. Silloin on viisainta lopettaa itsensä nuijiminen, ja päästää ajatusvirheestä irti. Muiden ovimatoksi ei pidä ryhtyä, psykologi Tuija Matikka sanoo.

Lue myös: Viisi vinkkiä kohti parempaa elämää

5 vinkkiä parempaan itsetuntoon

1. Keskity asiaan.

Kun paneudut tärkeän asian edistämiseen, sinusta tulee ennen pitkää asiantunteva. Kun pidät esitelmää, ajattele, että ihmiset eivät arvostele sinua, vaan tärkeintä on, että asia etenee.

2. Lopeta vähättely.

Jos tapanasi on vähätellä tekemisiäsi ja hokea, miten huono itsetunto sinulla on, lopeta se. Keskity siihen, mitä voit antaa muille.

3. Käytä voimalausetta.

Keksi lause, joka tsemppaa sinua päivittäin. Sano ”Minä kelpaan kyllä” tai ”Voin päivä päivältä paremmin”. Jos epämääräinen paha olo kiusaa, kokeile mielikuvaharjoituksia. Mieti, millaiselta asia tuntuisi 25 vuoden päästä tai kuvittele, miten tunteet katoavat kuin pilvi taivaan tuuliin.

4. Vaadi vastalahja.

Vääränlaisesta vaatimattomuudesta kärsivät keräävät herkästi hyväksikäyttäjiä ympärilleen. Jos joku vaatii palveluksia, mutta ei itse anna mitään, ala kysellä häneltä apua itsellesi. Ellei mitään tapahdu, jätä suhde.

5. Huomaa tunteesi.

Jos jokin läheisen ominaisuus tuntuu erityisen vastenmieliseltä, se saattaa olla juuri sitä, mitä tarvitset. Ehkä tarvitset kiltteyden sijaan jämäkkää aggressiota? Voit vakuuttaa itsellesi, että sinullakin on tuo ominaisuus, kunhan kaivat sen esiin.

Lue myös:

5 vinkkiä kohti sisäistä kauneutta

Näin pääset eroon ahdistuksesta

10 keinoa kohti myötätuntoisempaa elämää

Julkaistu: 18.7.2015